Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

modifierad styrservo David brown 990 imlematic

53 inlägg • Sida 1 av 4
Hydraulik i traktorer

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#1 » 18:39:28, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla maskinister jag köpte en DB 990 nu för inte så länge sedan. Och den är mycket fin i helhetskick och är ganska modifierad och tillbyggd på många sätt bland annat med extra hydraluttag och störe hytt, samt att hela traktorn är förläng 45cm. Men nu till problemet som fanns redan när traktor köptes in och det är styrservon, det är givet viss inte orginal men tidigare ägare har slängt på en servo pump ifrån en db 1212 direkt på transmisionskåpan fast på vänster sida, dom brukar väl sitta på höger sida orginal. Sedan när jag starta traktorn och vred på ratten så hände ingenting men efter mycket kli i huvudet så kom jag väl på att kugghjulet på pumpen inte grep in i transmionskåpans kugghjul. Så efter många experiment så provade vi med en servo pump ifrån en volvo 940 som nu sitter fint fast på traktorn under generatorn och drivs av en rem från en tvådelad remskiva på generatorn, men nu till själva problemet vilket är att när jag startar traktor och pumpen ska pumpa så börjar remmen efter 5 sek att slira så det ryker. Detta problem kan jag tänka mej har att göra med att det kan ha kommit in luft i systemet någonstans ev i orbitrolen eller i kolven, det dumma är att det verkar mycket svårt att få ut luften oavset vart jag öppnar för att lufta av. Jag har placerat den lilla oljebehållaren inuti hytten, jag har för mej att man luftar dessa servopumpar genom att starta motorn och svänga på hjulen då det skall komma luftbubblor upp ifrån tanken men det fungerar inte här. Det går aldrig att ha ratten still för då slirar remmen men så fort man rör på ratten så slutar det. Misstänker att det har något med oljans cirkulation att göra, jag har nämligen fått för mig att det ska strömma olja konstan runt i hela systemet, men det verkar som att det endast kommer fram tillräckligt med olja när man förflyttar olja i systemet genom att svänga på ratten, om någon förstår vad jag menar. MYCKET tacksam för svar på denna oändliga gåta.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474



Turbodiesel

#2 » 18:52:07, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det ha smugit in en orbitrol för LS eller John Deere hydraulsystem i traktorn?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#3 » 19:49:16, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft i systemet gör inte att remmen slirar.
En hydraulpump av fast typ flyttar en bestämd mängd olja per varv.
Remmen slirar för att pumpen inte har nånstans att göra av denna olja.

Alla hydrauliksystem med fast pump är designade så att oljan pumpas i en öppen kanal till tank så länge man inte använder någon funktion. När man använder en funktion så stängs denna kanal samtidigt som en annan öppnas till cylindern (eller vad man nu kör).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#4 » 10:23:12, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för några ledtrådar/svar, tycker inte heller att remmen borde slira av att det är luft i systemet, så det skulle lika gärna kunna vara att jag satt oljebehållaren med de två in och utlopps portarna bort ifrån pumpen så att det blivit en böj på returslangen från pumpen som går till tanken och det kanske kan medföra att oljan inte orkar tryckas till tanken hela vägen i och med att det antagligen inte är särskilt högt tryck i returen. Jag ska pröva att sätta oljebehållaren med ett fall på 30-45 grader ner till pumpen så att oljan får lättare att komma till tanken istället för att den ska behöva vandra rakt upp emot himlen för att komma till tanken, låter detta vettigt?? En sak till jag kom på var att jag satt en 90 graders övergång på tryckslangen ifrån pumpen eftersom det blev en hona istället för en hane vid pressningen av slang så då fick jag ta det jag hade för att skarva ihop två honor vilket var denna lila 90 graders övergång kan detta leda till ett sämre flöde tro??
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#5 » 10:32:33, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Turbodiesel, det du skrev med LS orbitrol var intressant så som jag försåt det är det en orbitrol som har closed center och att man i sådana fall måste ha någon typ av ställbar pump vilket jag dock inte tror att jag har. Om jag ska ha denna pump jag har måste jag då skaffa en orbitrol med open center?
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Jac

#6 » 11:45:20, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DAVID BROWN 990 skrev: Jag ska pröva att sätta oljebehållaren med ett fall på 30-45 grader ner till pumpen så att oljan får lättare att komma till tanken istället för att den ska behöva vandra rakt upp emot himlen för att komma till tanken, låter detta vettigt??
Nej. Pumpen klarar säkert 50 bar utan att remmen slirar, kanske ännu mer. 50 bar är tillräckligt för att trycka oljan mer än 500 meter upp i en vertikal slang...
Om slangen däremot är klämd till ett skarpt veck som helt stoppar flödet så är det ett problem.



DAVID BROWN 990 skrev:En sak till jag kom på var att jag satt en 90 graders övergång på tryckslangen ifrån pumpen eftersom det blev en hona istället för en hane vid pressningen av slang så då fick jag ta det jag hade för att skarva ihop två honor vilket var denna lila 90 graders övergång kan detta leda till ett sämre flöde tro??

Antagligen försumbart i sammanhanget, kanske några tiondels bar.




Antingen är systemet felkopplat eller så är det som TD säger att du har fel typ av orbitrol.
Har du bekräftat att orbitrolen är av opencenter typ? Det ska gå att blåsa rätt igenom från tryck till tank port.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#7 » 12:30:36, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

aa trycket är säkert 50 bar ifrån pumpen men har verkligen returen också så pass högt tryck?

1 person gillar det här inlägget.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Jac

#8 » 12:39:46, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen ger inget tryck, den flyttar bara en bestämd mängd olja per varv. Trycket byggs upp när man försöker blockera flödet. Normalt sett så ska oljan strömma fritt genom orbitrolen och till tank. Eftersom där inte är något motstånd så blir det heller inget tryck.
Om du bygger upp motstånd genom att t.ex. klämma returslangen så minskar inte flödet, pumpen flyttar samma mängd olja per varv oavsett. Trycket stiger däremot tills det blir så högt att oljan kommer igenom (eller nånting går sönder).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#9 » 16:57:20, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok det börjar klarna lite, men jag förstår inte riktigt varför remmen ska slira när det som jag ser det inte finns några hinder i vägen, kan det möjligtvis ha kommit någon skit ifrån den sketna hydraulcylindern in i orbitrolen som blockerar något munstycke eller någon kanal vilket i sin tur leder till att oljan inte strömmar=remmen slirar?
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Turbodiesel

#10 » 17:11:05, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla gärna vad orbitrolens beteckning är, brukar finnas en skylt på dess gavelstycke. Annars provar du att koppla ihop tryck och returslang vid orbitrolen, då ska pumpen gå lätt om allt övrigt är som det ska.

LS-orbitroler har normalt fem anslutningar, den femte (signalledningen) brukar sitta på orbitrolkroppens sida.

Closed centerorbitroler (äldre JD M,fl) har ingen yttre skillnad mot open center, förutom på typskylten då..

Sen finns mängder av övriga varianter, med och utan tillsatsblock.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#11 » 17:17:19, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DAVID BROWN 990 skrev:ok det börjar klarna lite, men jag förstår inte riktigt varför remmen ska slira när det som jag ser det inte finns några hinder i vägen, kan det möjligtvis ha kommit någon skit ifrån den sketna hydraulcylindern in i orbitrolen som blockerar något munstycke eller någon kanal vilket i sin tur leder till att oljan inte strömmar=remmen slirar?


Visst kan det sitta nån plastbit där men jag tror mer på fel orbitrol. Är det fel typ av orbitrol så är det tvärstopp för oljan in i orbitrolen eftersom den då inte har nån genomströmmningskanal i neutral. Så fort du svänger öppnas portarna till cylindrarna och då har oljan nånstans att ta vägen och då går det lätt.

Oavsett om det är plastbitar som korkar igen orbitrolen eller fel orbitrol så måste du plocka av den.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#12 » 13:54:12, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok det kanske är lika bra att ta veck orbitrolen i och med att jag inte helt säkert vet vad det är för någon typ av orbitrol, vad ska det stå på orbitrolen för att den ska passa till en volvo 940 pump? En fråga till jag kom på var att jag undrar om man kan vrida på själva kopplingssidan med alla portar på för att få lättare tillgång till slangarna, vilket nu är obehagligt trång. Det skulle väl fungera med en 940 servopump fastän det inte är original eller är det bara något jag har fått för mig?? Mvh david brown 990.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Turbodiesel

#13 » 17:29:31, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enklare om du kollar vad för uppgifter det står på din orbitrol, så svarar vi på vad det är för något.. 940 var tyvärr aldrig utrustad med orbitrolstyrning, så den vägen blir svår.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#14 » 21:00:07, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

återkommer med svar på vad det står för beteckning på orbitrolen, men har i nu läget drabbats av någon satans förkylning, men håll ut gubbar så ska ni gärna få säga mig vad det är för typ av orbitrol. :)
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#15 » 16:09:09, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kom på en sak att höra mig för över medans man är sjuk vilket var att det borde ju gå att ha en överströmnings/reduceringsventil som leder ifrån pumpen till tanken när man inte svänger med ratten, läste om detta i en länk på skogsforum vilket gällde om man hade en orbitrol med stängt centrum. :smile:
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se