Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydrauliken på BM430. Fri retur?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

rospigg

#16 » 23:56:10, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast (nu har inte jag granskat otaliga ventilpaket) är det uppmärkt med P =Pressure= tryck från pump
och T=Tank=retur till tank, antingen gjutna eller instansade bokstäver.
Ofta har ventilpaket alternativ anslutning av portarna, att slangen går till gaveln på ventilpaketet,
medan det sitter en propp på undersidan, vilka båda är till P (eller T)
Vilken av anslutningarna som används beror på ventilpakets inbyggnad.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



bmi430 (trådstartaren)

#17 » 20:55:44, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ju berätta att det tycks fungera fint! Har ännu bara testkört, men snart ska vagnen få jobba. Tack för er hjälp!

En ytterligare fråga har jag dock. När jag belastar kranen lite hårdare slår gärna spaken inne i traktorn ifrån, den till externhydraulikuttaget som sitter till höger om sitsen. Har förstått att många sätter fast den med en krok eller lina för att hålla den kvar i öppet läge. Är detta något man ska göra eller är det på något vis dåligt att ta bort möjligheten för ventilen att kunna stängas?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bert

#18 » 21:03:28, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har alltid spärrat spaken när vi körde med vedklyv och inplastare

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

PeterR

#19 » 07:56:08, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här. När jag har haft grävaggregatet på 430 så måste spaken spärras. Jag har en snörstump med öglor på.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bmi430 (trådstartaren)

#20 » 16:20:19, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer fortsättningen på mina hydraulikfrågor.

Vagnen jag köpte har i nuläget manuella stödben, rör i rör som man fäller ut och sedan sprintar i läge. Jag har två ventiler över på ventilpaketet och har nu kommit över två hydraulcylindrar med drygt 70 cm slaglängd till hyfsat pris som jag tänkte svetsa fästen för på de befintliga benen. Cylindrarna är dock betydligt grövre än nödvändigt och kommer alltså bli lite onödigt långsamma (7s per stödben om jag har varv nog för att pumpen ska ge fullt flöde) vilket jag kan leva med då de var billiga och den nuvarande lösningen är ännu sämre. Jag insåg dock att jag kommer få ett annat problem, nämligen att oljan inte kommer räcka till.

10 liter extra vore tillräckligt. Jag tänker mig en fullösning med en extra oljetank som komplement till nuvarande tank. Jag har ju nu redan en snabbkoppling via dubbelbanjon som går till fri retur (se tidigare i tråden), visst borde det fungera att sätta en trevägskoppling på returen där en slang får gå ned botten av en dunk som får agera extratank. Om man har dunken i nivå med tanken borde de ju hålla samma nivå och när nivån i vanliga tanken sjunker borde ju olja strömma från dunken till tanken. När olja strömmar till returen borde flödet gå till båda behållarna så att nivån hålls lika.

Jag inser att detta inte är den snyggaste lösningen, men nog borde det fungera?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#21 » 16:30:08, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte nämnvärt mkt mer olja i tanken bara för att du får mer kolvar. Finns nån grundregel.

Det är ju kolvstångens volym som skiljer infällt och utdraget läge. Kan inte röra sig om många liter?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmi430 (trådstartaren)

#22 » 16:39:54, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylinderns innermått är 90mm, slaglängden drygt 700mm. Tänker mig att hela den volymen ska fyllas med olja för att puffa ut packningen och kolven. Blir då ca 5 liter per cylinder när dessa är utfällda.

Kolvens diameter är 50mm, men jag har tänkt att det inte har betydelse. Tänker jag fel?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#23 » 16:48:47, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stångens volym som ersätts med olja i cylindern när den är ute. 1,4 liter är vad som tas från tanken när cylindern är ute på en av dina cylindrar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bmi430 (trådstartaren)

#24 » 16:58:19, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era snabba svar, det var ju glädjande att höra. Dock känner jag mig en aning korkad. Volymen runt kolven är förstås fylld med olja även i indraget läge, när cylindern åker ut får man ju detta åter i returen och enbart kolvstångens volym blir förändringen, tänker jag rätt nu?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

BM 4 ever

#25 » 20:04:07, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

bmi430 (trådstartaren)

#26 » 21:10:40, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört en del med timmerkärran vilket funkar bra, men jag har en fundering kring trepunktsdraget.

Lyftarmarna på traktorn måste jag lyfta upp för att de inte ska komma ivägen för draget till vagnen. Detta gör väl i sin tur att hitchkroken inte blir avlastad utan att kroken hänger i hydrauliken? Jag har förstått att många monterar bort lyftarmarna när de ska dra skogskärra, men jag vill gärna smidigt kunna byta till annat redskap.

Visst är lyftarmarnas hydraulik enbart enkelverkande på BM430 samt BM700? Skulle man då kunna ta en stropp eller kedja och hänga upp lyftarmarna i tex toppstångsfästet och låta dem hänga i översta läge och ändå använda hitchkroken, eller är hichkroken beroende av att armarna får röra sig fritt?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#27 » 22:59:56, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitchkroken har ju sitt eget lås (eller ska ha) i upplyft läge.
När du lyfter upp armar och hitchen så brukar det smälla till när låset för draget har "gått i"
och då kan man sänka armarna utan att kroken följer med ner. Så ska det vara. (Ta gärna en bild hur det ser ut om du efter praktiska prov inte får det att funka som jag beskrivit.)
Vissa tar bort lyftarmarna när dom kör i skogen,
det kan nog även du men se till att behålla kedjorna / stängerna som manövrerar draget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

rospigg

#28 » 18:21:18, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på hitchkroken, det är mekanismen framför själva kroken som låser den i upplyft läge
rundstången som går åt höger har en arm i änden, där ska det sitta en wire eller en stång till ett handtag för att frigöra låset när man har lyftarmarna i topp.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman

#29 » 22:40:26, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är att ju att han måste ha armarna i topp för att draget på kärran ska gå fri från lyftarmarna.

I det läget så vilar ju inte hitchkroken på nån mekanisk spärr utan hålls ju uppe av traktorns hydraulik.

Är ni med? För att låta hitcen vila på sin mekaniska spärr måste man ju sänka armarna. Det är då dom tar i draget.

Så då har jag rett ut frågan väl?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rospigg

#30 » 23:38:11, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!
Jag har totalt missuppfattat allt, således.
Tack Maglomannen för att du leder mig rätt :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joures och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se