Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulkolv till skoptilt - MF135

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Envig (trådstartaren)

#1 » 08:20:15, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinisten.

Jag är lite ny på det här med hydraulik och mekande så jag frågar er här.

Jag har nyss köpt en MF 135 med frontlastare och kolven till skoptilten läcker, förra ägaren lämnade in kolven i våras och det är tydligen garanti på jobbet så vi ska lämna in den igen.

Det verkar inte vara särskilt svårt att montera loss kolven men det jag undrar är hur jag skall gå tillväga med hydraulslangen. Jag gissar att jag ställer om hydrauliken till 3 punktslyften, monterar loss kolv och slang, pluggar slangen. Behöver jag lufta när jag sätter tillbaka den reparerade kolven? Skall kolven ställas i något särskilt läge innan jag demonterar, fullt utkörd eller helt inkörd?

Tacksam för svar.

Envig
Envig
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:19, 08-08-2018
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135



Bengt Erik Eriksson

#2 » 09:24:49, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Först:lastaren kommer inte från MF, Det har funns en uppsjö av olika lastare som monterats på 135orna. Det är inte viktig map dina frågor här men nästa gång något ska göras vid lastaren behöver du veta märke och modell på lastaren och gärna ett foto. Kolla och läs av ev typskylt.

Tråkigt med läckage. Bra,med garanti på jobbet.
Slangarna kan antingen pluggas eller kopplas ihop. Hade själv nog föredragit att koppla ihop dem. Men det krävs ju rätt grejor i båda fallen. Ska traktorn inte köras medan kolven är avmonterad kan slangarna hänga över en ren balja och oljan återanvändas om det inte kommer skräp i den.
Kolven ska förhoppningsvis (man vet ju aldrig om någon klåpare monterat den fel tidigare)monteras som den satt innan. Annars kan det bli fel med slanglängder osv.
När du plockat bort kolven bör den tömmas på olja. Snabbast görs det genom att dra kolven ut och in för hand. Är man inte försiktig sprutar det kraftigt ur hålen.
Samla upp oljan i ett rent kärl så kan du använda igen.
Luftning brukar sällan behövas på en sådan kolv. Det räcker att köra skoptilten upp och ner några gånger så ersätts luften av olja och luften ventileras ur oljetanken , eller som vanligast på 135 ur växellådan, av sig själv
Kolven bör vara ihopskjuten vid hantering. Man vill inte ha slagmärken i den kromade ytan på kolvstången.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se