Hej!
Först:lastaren kommer inte från MF, Det har funns en uppsjö av olika
lastare som monterats på 135orna. Det är inte viktig map dina frågor här men nästa gång något ska göras vid lastaren behöver du veta märke och modell på lastaren och gärna ett foto. Kolla och läs av ev typskylt.
Tråkigt med
läckage. Bra,med garanti på jobbet.
Slangarna kan antingen pluggas eller kopplas ihop. Hade själv nog föredragit att koppla ihop dem. Men det krävs ju rätt grejor i båda fallen. Ska traktorn inte köras medan kolven är avmonterad kan slangarna hänga över en ren balja och oljan återanvändas om det inte kommer skräp i den.
Kolven ska förhoppningsvis (man vet ju aldrig om någon klåpare monterat den fel tidigare)monteras som den satt innan. Annars kan det bli fel med slanglängder osv.
När du plockat bort kolven bör den tömmas på
olja. Snabbast görs det genom att dra kolven ut och in för hand. Är man inte försiktig sprutar det kraftigt ur hålen.
Samla upp oljan i ett rent kärl så kan du använda igen.
Luftning brukar sällan behövas på en sådan
kolv. Det räcker att köra skoptilten upp och ner några gånger så ersätts luften av olja och luften ventileras ur oljetanken , eller som vanligast på 135 ur växellådan, av sig själv
Kolven bör vara ihopskjuten vid hantering. Man vill inte ha slagmärken i den kromade ytan på kolvstången.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde