Hej
Har som vissa kanske har koll på en MB trac med lite utbyggd hytt och kör med i skogen. Allt finns att läsa på skogsforum, men ställer en fråga här då jag tror att den samlade hydraulikkunskapen är större på detta forum.
Har grunnat på varför jag tycker mig ha bra vägkänsla och varför ratten vrider sig om man inte håller i den och kör mot något fast med ett framhjul. Har kommit till slutsatsen att det är nog för att orbitrolen på Mercan bör vara av typen som reagerar på tryck FRÅN styrcylindrarna. Inte helt konstigt med tanke på att de plockat mycket idéer och vissa delar från dåtidens Unimog, som är en lastbil.
Varken vår Fiat 680, Valmet 712 (Hymas), eller andra traktorer jag ibland kört reagerar på hinder vid hjulen. Detta fenomen kan ibland vara störande då ratten vill vrida sig när man lastar eller bara vill släppa ratten av någon anledning, jag har en vikbar ratt och ibland vrider den sig så man vill fastna i den.
Men kan man blockera vägkänslan genom att sätta en dubbelverkande pilotbackventil på de två slangarna som går till styrcylindrarna?? Alltså mellan orbitrol och cylindrar. Och skulle jag kanske här kunna slå två flugor i en smäll genom att backventilerna blockerar allt från kolvarna så länge dessa inte är trycksatta vilket borde kunna göra att jag skulle kunna använda ett dubbelverkande hydrauluttag för att styra trots att dessa har skild olja, bara jag använder samma olja i både hydraulik och styrning? En tryckbegränsning och eventuell strypning behövs också!!!
Finns det risk att jag mister finkänslan eller får glapp då ventilen behöver några bar för att öppna, men några få bar borde väl inte märkas? Jag vill ju ha bort vägkänslan men inte förlora precision i ratten.