Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MB trac orbitrol vägkännsla

41 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

johannesg (trådstartaren)

#1 » 22:36:26, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har som vissa kanske har koll på en MB trac med lite utbyggd hytt och kör med i skogen. Allt finns att läsa på skogsforum, men ställer en fråga här då jag tror att den samlade hydraulikkunskapen är större på detta forum.

Har grunnat på varför jag tycker mig ha bra vägkänsla och varför ratten vrider sig om man inte håller i den och kör mot något fast med ett framhjul. Har kommit till slutsatsen att det är nog för att orbitrolen på Mercan bör vara av typen som reagerar på tryck FRÅN styrcylindrarna. Inte helt konstigt med tanke på att de plockat mycket idéer och vissa delar från dåtidens Unimog, som är en lastbil.
Varken vår Fiat 680, Valmet 712 (Hymas), eller andra traktorer jag ibland kört reagerar på hinder vid hjulen. Detta fenomen kan ibland vara störande då ratten vill vrida sig när man lastar eller bara vill släppa ratten av någon anledning, jag har en vikbar ratt och ibland vrider den sig så man vill fastna i den.

Men kan man blockera vägkänslan genom att sätta en dubbelverkande pilotbackventil på de två slangarna som går till styrcylindrarna?? Alltså mellan orbitrol och cylindrar. Och skulle jag kanske här kunna slå två flugor i en smäll genom att backventilerna blockerar allt från kolvarna så länge dessa inte är trycksatta vilket borde kunna göra att jag skulle kunna använda ett dubbelverkande hydrauluttag för att styra trots att dessa har skild olja, bara jag använder samma olja i både hydraulik och styrning? En tryckbegränsning och eventuell strypning behövs också!!!

Finns det risk att jag mister finkänslan eller får glapp då ventilen behöver några bar för att öppna, men några få bar borde väl inte märkas? Jag vill ju ha bort vägkänslan men inte förlora precision i ratten.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72



Jac

#2 » 10:45:27, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny orbitrol av non-reaction typ är nog en bättre idé. Bör gå fint att köra med dubbelverkande uttag.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johannesg (trådstartaren)

#3 » 11:16:40, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är klart att det är det bästa alternativet. Men riktigt så mycket pengar som en ny orbitrol är inte problemet värt just nu. Fungerar inte min "ful-lösning" så får det vara tills vidare.

Vill gärna höra från fler.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Jac

#4 » 11:46:22, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget fel med din idé, osäkerhetsfaktorn är som du själv påpekar hur det hela upplevs i ratten.
Vid lastarjobb med mycket vevande och tung last så märks det nog inte men vid landsvägskörning där man sitter och gör småkorrigeringar hela tiden med lågt tryck så tror jag det märks mer.

Om du monterar en dubbel pilotbackventil så är det möjligt att utsätta styrningen för större krafter i skogen eftersom ingenting ger efter. Vet inte hur det är på traktorer allmänt, om där är shockventiler i orbitrolen eller inte men det låter som nåt man vill ha i skogen.

Om du har tid att experimentera så bygg och berätta, sånna här projekt är alltid välkomna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johannesg (trådstartaren)

#5 » 17:16:17, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte cylindrarna och räknade på vilken kraft 4 bar skulle ge ute i styrlederna.
Cylindrarna verkar vara 40/20, med ett ryck på 4bar skulle kraften på styrlederna bli uppemot 90kg, det var ju inte så lite. Så det låter inte alls orimligt att det skulle bli ett märkbart glapp i styrningen om pilotbackventil monterades.

Å andra sidan funderar jag på att eftersom det inte är luft borde ingen gummibandseffekt kunna uppstå. X grader vridning flyttar en bestämd mängd olja oavsett tryck.

Hade jag haft överflöd av tid hade jag provat, men nu vill jag veta helt säkert först. Lutar kraftigt åt att INTE prova som det låter nu. Men någon kanske sitter på mer kunskap och kan räta ut frågetecknet ytterligare.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#6 » 17:23:34, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte märkt nått sånt i vår MB-trac 800-80. Har också utbyggd hytt och går i skogen.

Känns som att din orbitrol är trasig.

Hör med tex. TS-produkton om dom har tipps och kanske reservdelar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#7 » 18:29:55, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du byggt ut den själv eller har TS produktion gjort det? Osäker på hur orbitrolen på de äldre är, och inte omöjligt att TS-produktion bytt till en non-reaction orbitrol. De äldre modellerna skiljer på på flera plan, oftast till det sämre. Den aktuella trakorn är en 900 turbo -90, sista generationen. Märker samma tendenser på vår 1000 -85, men inte riktigt lika mycket, det beror dock på att det blir en annan utväxling mellan ratt och styrled, fler rattvarv än på 900:an. Och för att förtydliga det är absolut inte så att ratten är svår att hålla, ABSOLUT inte, men om jag släpper ratten svänger den en del efter vilket motstånd hjulen möter, vägkänsla kallas det. Håller jag i ratten är det inga problem, men i vissa lägen är det lite störande då man inte håller i den.

Så nej, det är inte något fel på orbitrolen. Tror heller inte att en trasig orbitrol skulle arta sig på detta vis.

TS-produktion har knappast så mycket delar längre, inte nya i alla fall. Och skulle de ha tar de från Swedmog som är generalagent för Unimog och MB trac. Diskuterade frågan med Johan på Swedmog som kan i stort sätt allt om dessa. Han var precis som jag själv och övriga tveksam till om finkänslan försvinner.

Ett par filmer på traktorn för de som orkar sådant:


7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#8 » 16:22:53, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är delvis skogsutrustad av TS-produktion. Bla. värre oljepump och bukplåtar.

Hytten har jag byggt om.

Stämmer nog att dom inte har så mycket delar men något har dom kanske fortfarande. Annars kanske dom vet var man får tag på saker lite billigare än original delarna.


Den vikbara ratten var smart. Jag satte in "sportratt" med mindre diameter.

Kan finnas bild på traktorn på forumet. Det är en gammal vit MB 800 med rostig utbyggnad pga. dåligt målningsarbete av mej..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#9 » 18:48:33, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där med dyra delar är ett av de ständiga irritationsmomenten. Swedmog är sällan öppna för alternativa lösningar, så inte alls dumt att kolla runt vad det kan finnas för andra alternativ.

Såg en vikbar ratt i en skogsutrustad Deutz-Fahr. Skaffade sedan en sämre ratt från swedmog och byggde på. Körde med en en truckratt först (från en gammal TS-Produktion MB trac 800 som numer är såld som reservdelstraktor), men den ratten skymde viktiga lampor såsom PTO, fyrhjulsdrift, diffspärr, fyrhjulsdrift, splitt och kanske ett par mer. Tyckte även den kändes onödigt liten. Så den vikbara blev många gånger bättre. Borde dock bytas till ett par rejälare gångjärn.

När du säger rostigt utbygge så vet jag precis vilken det är, har sett den någon gång på forumet. Har samma visa med dåligt målningsarbete, dock inte mycket rost än. Slängde på Isotrol Grund och Isoguard Pansar som jag hade stående, men det blev ju inte hårt på länge så blev snabbt en del repor vid montering av utbygget, samt att jag strax gjorde modifiering så att färg behövde slipades bort, därefter blev det billig 1K grund. Men en dag ska jag blästra och lacka med riktig färg, har jag tänkt.


:back_to: :back_to:
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#10 » 17:45:15, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tom. köpt en bläster för att blästra av hytten.
Har haft blästern i några år nu och hytten är lika rostig fortfarande.

Skulle även vilja bygga ut hytten ett par decimeter till i samma veva så det känns som ett ganska stort projekt.
Hytten funkar bra men när jag byggde den så köpte jag en snurrstol från nånn traktorskrot. Den hade setat i en traktorgrävare.

Kommer inte ihåg varifrån ratten kom. Troligen TS-produktion.

Problemet var bara att jag köpte stolen i god tid men sedan försvann den under transporten hit.
Jag fick chansa lite på var stolen skulle stå i hytten och då visste jag ju inte hur mycket plats som krävdes i bakåtvänt läge.

Efter några veckor började jag spåra upp stolen och det visade sej att fraktfirman hade lämnat den på samhall i grannbyn (5km bort) och glömt att meddela mej.
Dom ville spara in turen till den här lilla byn.

Skulle gärna vilja ha hytten lite längre speciellt med ventilpaketet på den nya timmervagnen.


Apropå färgen så målade jag med vit hammarlack på dåligt underlag. Där lärde man sej nått iallafall! Numera undviker jag hammarlack förutom i vissa fall.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#11 » 22:08:47, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen det där. Att göra listan är lång, men mycket kommer in i mellan. Och denna sommaren har ju inte gjort saken bättre på något vis.

Jag gjorde en egen vridplatta som jag monterade mellan sits och längdjustering, alltså ovanpå hela fjädringen. Blev riktigt bra, och många gånger billigare än att köpa färdigt. Allt finns att läsa i tråden på skogsforum, dock krävs det inloggning för att se bilderna. https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=368184#p368184

Har även fått lära mig att hammarlack kan innehålla silikon, och det har inte i en lack att göra, i alla fall inte om man vill få ett perfekt resultat med en annan lack senare. Fast nu var det ju en brukstraktor vi pratade om.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#12 » 22:11:07, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Magnet håller snurrningen upplåst så man kan vända sig utan att dra i spaken om det är plant och mycket snurrande fram och tillbaka. Funktionen aktiveras eller inaktiveras genom att magneten tages bort eller sätts dit. Förvaras på lämplig plåtyta i hytten. Höger A-stolpe brukar det bli. Jag vet, riktigt high tech. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#13 » 18:52:22, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också hört att hammarlack inte lirar bra ilag med andra färger men den vita hammalacken var nästan lika som mb-tracens vita färg så jag tänkte att det behöver ju inte målas om dom närmaste 20-åren så jag sprayar på med hammarlack.

Tror ts-produkton hade/har en snurrplatta för äldre mb-trac som passar ovanpå verktygslådan men jag köpte ju en begagnad stol med vridbar pelare. Tog bort verktygslådan och gjorde fästen i golvet för stolen.
Stolen är som en fåtölj. Iallafall minst lika bekväm som den så kallade gaming stolen jag sitter i nu. Ryggstödet på båda stolarna går att vicka bakåt. I MB-tracken kan man vicka tillbaka ryggstödet och lägga ut benen genom ett sidfönster.

Var in på skogsforum och tittade. Det blev ju bra.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#14 » 20:57:54, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är en sådan platta i den gamla 800:an vi hade. Enkel och stabil, men inte den bästa funktionsmässigt tycker jag. När man vrider flyttas plattan samtidigt stolen ca 10cm bakåt eller ännu mer beroende på hur längdjustering är ställd. Tror de gjort så bland annat för att komma undan ratten i och med att den inte går att fälla upp.

Det är bra, bekvämt ska det vara. Dock är inte för högt ryggstöd alltid bra i jordbruket, behöver kunna vrida sig om och titta bakåt vid plöjning m.m. Men i skogen låter det underbart.

Kul att du tittade in.

Kanske tråden borde delas av...
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#15 » 09:29:23, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fundera lite på styrningen igen. Ett av problemen är ju att det är två separata system för hydraulik respektive styrning.
Hur tät är en 6/2 ventil av kranmodell? exempelvis denna? https://www.kramp.com/shop-se/sv/p/6-st ... -.--DH056B

Om man helt separerar de två systemen vid växling till spakstyrning och kompletterar med chockventil har ju orbitrolens konstruktion ingen betydelse.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se