Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MB trac orbitrol vägkännsla

41 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

mimeck

#16 » 21:38:20, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får till det. Kan nog inte hjälpa dej med problemet pga. bristande kunskap.


Hade en MF 1200 förut som hade knapp styrning på midjan. Satt ett par ventiler på orbitrolen och styrknapparna var bara simpla tryckknappar. Kommer inte ihåg exakta konstruktionen...
Den hade alltså ratt framåt och knappstyrning bakåt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



johannesg (trådstartaren)

#17 » 16:45:51, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanke @Jac, @MN eller @akkamaan har kunskap på området? Den information om läckage jag hittar om nämnd ventiltyp är att det är minimalt. Men vad menas med detta i praktiken? På en slidventil uppges ofta en viss mängd per minut vid ett givet tryck.

God Jul förresten!
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#18 » 22:01:22, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort lite egna efterforskningar och hittar att ovan nämnda ventil har "minimal leakage", vilket alltså innebär att den fortfarande läcker.
Men däremot har jag hittat trevägs kulventiler och på dessa skriver tillverkaren "does not allow leakage". Så två sådana ventiler som tillsammans bildar en 6/2 ventil bör fungera.
Det jag är osäker på är om dessa ändå kan läcka under växling? I så fall är 4st 2vägs kulventiler mer idiotsäkert om man får till ett länkage som hindrar att fel ventil öppnas först.

Minimal leakage
https://www.oleodinamicamarchesini.com/ ... ter-valves

Does not allow leakage
https://www.oleodinamicamarchesini.com/ ... all-valves
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

akkamaan

#19 » 23:23:25, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johannesg skrev:Kanke @Jac, @MN eller @akkamaan har kunskap på området? Den information om läckage jag hittar om nämnd ventiltyp är att det är minimalt. Men vad menas med detta i praktiken? På en slidventil uppges ofta en viss mängd per minut vid ett givet tryck.

God Jul förresten!

Det finns två typer av orbitroler (förutom de som finns för olika typer av hydraulsystem)
1. Load Reaction, där tryck från styrkolvarna överförs tillbaka till ratten när ratten inte är påverkad av föraren
2. Non-Load reaction, där inget tryck återförs till ratten när ratten inte är påverkad av föraren
Eaton/Char-Lynn och Danfoss är de två stora kända tillverkarna av orbitrol-styrning och orbit-motorer/pumpar
I den här PDFn från Eaton kan du på sidan 14 läsa om de två olika typerna LÄNK
Hydraulscheman på de två visar hur Load Reaction har cylinderledningen ansluten till gerotor delen som ratten påverkar när ventilen är i neutrallage.
Tror inte du kan få Load Reaction på en normalt fungerande orbitrol som skulle vara lite trasig. Om du får full styrkraft när du styr så är det nog inget fel som gör att du får Load Reaction.

För bättre analys så bör du lokalisera tillverkníngsskylten på din orbitrol. där finns en lång nummerkod som vi kan knäcke med en kodnyckel och därigenom få klart för oss om din orbitrol har original Load Reaction eller Non-Load Reaction
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

johannesg (trådstartaren)

#20 » 23:45:49, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Det finns två typer av orbitroler (förutom de som finns för olika typer av hydraulsystem)
1. Load Reaction, där tryck från styrkolvarna överförs tillbaka till ratten när ratten inte är påverkad av föraren
2. Non-Load reaction, där inget tryck återförs till ratten när ratten inte är påverkad av föraren
Eaton/Char-Lynn och Danfoss är de två stora kända tillverkarna av orbitrol-styrning och orbit-motorer/pumpar
I den här PDFn från Eaton kan du på sidan 14 läsa om de två olika typerna LÄNK
Hydraulscheman på de två visar hur Load Reaction har cylinderledningen ansluten till gerotor delen som ratten påverkar när ventilen är i neutrallage.
Tror inte du kan få Load Reaction på en normalt fungerande orbitrol som skulle vara lite trasig. Om du får full styrkraft när du styr så är det nog inget fel som gör att du får Load Reaction.

För bättre analys så bör du lokalisera tillverkníngsskylten på din orbitrol. där finns en lång nummerkod som vi kan knäcke med en kodnyckel och därigenom få klart för oss om din orbitrol har original Load Reaction eller Non-Load Reaction

Detta har jag koll på sedan länge. Orbitrol är av typen Load reaction. Frågan är hur jag bäst bygger runt detta och det faktum att Mercedes byggt med två separata system för styrning respektive övrig hydraulik.

Frågan efter din fenomala kunskap var angående en ventil att växla mellan två separata hydraulsystem utan att riskera att olja läcker dit den inte är tänkt. När ett dubbelverkande uttag används för styrning får ingen olja läcka till orbitrolen och bakåt i styrningens system. Samt vice versa när ratten används. Det måste alltså bli som om jag skruvade bort slangarna till styrcylindrarna från orbitrolen och pluggade dennna, samt satte snabbkopplingar på slangarna och tryckte i dessa i ett dubbelverkande uttag. Givetvis kompletterat med chockventil för säkerheten.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Jac

#21 » 00:54:55, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johannesg skrev:Den information om läckage jag hittar om nämnd ventiltyp är att det är minimalt. Men vad menas med detta i praktiken? På en slidventil uppges ofta en viss mängd per minut vid ett givet tryck.


Oleoweb har en motsvarande ventil som den OM du länkade till.
https://www.oleoweb.com/en/hydraulic-va ... rters.html
Dom anger läckaget till 7 droppar/min vid 200 bar.
https://www.oleoweb.com/en/hydraulic-va ... rters.html
Finns både i utförande som är öppet i alla portar i växlingsögonblicket samt i utförande med stängt i alla portar i växlingsögonblicket, vilket passar ditt bruk.

Ventiler av typen 3-vägs kulventiler är det lätt att bomma på, oftast tål dom inte tryck på stängd port. Det finns varianter som tål tryck på stängd port men dom är såklart dyrare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#22 » 01:07:58, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johannesg skrev:Men kan man blockera vägkänslan genom att sätta en dubbelverkande pilotbackventil på de två slangarna som går till styrcylindrarna?? Alltså mellan orbitrol och cylindrar. Och skulle jag kanske här kunna slå två flugor i en smäll genom att backventilerna blockerar allt från kolvarna så länge dessa inte är trycksatta vilket borde kunna göra att jag skulle kunna använda ett dubbelverkande hydrauluttag för att styra trots att dessa har skild olja, bara jag använder samma olja i både hydraulik och styrning? En tryckbegränsning och eventuell strypning behövs också!!!

Finns det risk att jag mister finkänslan eller får glapp då ventilen behöver några bar för att öppna, men några få bar borde väl inte märkas? Jag vill ju ha bort vägkänslan men inte förlora precision i ratten.


Har absolut inget facit på detta, det är bara att testa som gäller. Min gissning är att det kommer att märkas lite för mycket, jag är pessimist.
Manuell hydraulisk båtstyrning kan fås med pilotstyrda backventiler för att hindra att vågornas effekt på stora roder eller utombordare går upp i ratten. Jag kände lite på en båtratt i höstas och nog kände man ett klick varje gång man svängde fram och tillbaka. Nu är det ju ett helt annat system med bara en rattpump, alltså ingen orbitrol så nyttan av att jämföra är begränsad.

En orbitrol på olssons kostar ju inte all världen. Även om dubbla pilotstyrda backventiler är billiga så går det fort lite pengar på slangar och kopplingar. Om iallafall nån del av tiden går på arbetstid så blir inte prisskillnaden mot orbitrol särskilt stor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#23 » 01:27:59, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny orbitrol och en enkel en-spaks opencenter ventil som du kopplar i serie före orbitrolen så slipper du alla små hjälpventiler hit och dit, då kan du styra på vilket sätt du vill när du vill utan att slå om nånting.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johannesg (trådstartaren)

#24 » 08:01:39, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte gjort några experiment med hydraulik än. Har däremot gjort en test med att använda en torkarmotor som vrider rattstången. Funkar fint om än för långsamt så jag kommer nog växla upp motorn. Ratten sitter ju med kona så då svarvade jag en specialmutter som fästes i ratten med en bricka för att agera avdragare när man skruvar loss den.

Nog om det. Här är en bild på typskylten på orbitrolen. Vad går det att utläsa av den?
100bar känns ganska uppenbart. Sedan skulle jag kanske våga gissa att den är på 185cc, men det är bara en gissning.
Bild
Oavsett om jag bygger hydraulisk spakstyrning eller inte är det mycket intressant om data går att få fram. Alltid kan det hjälpa någon. :grin:
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#25 » 17:54:35, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant med torkarmotorn! Frikopplar du den på nått sätt när du styr som vanligt med ratten?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#26 » 18:02:06, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Intressant med torkarmotorn! Frikopplar du den på nått sätt när du styr som vanligt med ratten?

Jag plockar bort den helt och hållet. Har på prov satt ett spännstift genom rattaxeln. Torkarmotorns axel är förlängd med ett spår längst ut, denna träs ner inuti rattaxeln och greppar spännstiftet.
Men spåret håller inte riktigt måttet då det vill expandera av kraften. Går jag vidare på denna modell är planen att istället låta en axelstump sitta konstant i rattaxeln (låst med samma spännstift) med en sexkantsskalle högst upp som torkarmotorn kan greppa runt. Precis som en hylsa på en mutter.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#27 » 20:23:18, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Hur funkar det när hjulen tex. fastnar mot en stubbe eller sten?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#28 » 21:07:56, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Intressant!
Hur funkar det när hjulen tex. fastnar mot en stubbe eller sten?

Torkarmotorns utväxlingen är så hög tack vara snäckväxelns konstruktion att den håller still ratten. Och orbitrolens chockventiler finns ju fortfarande så ingen säkerhet är satt ur spel.

Hade inte Mercedes valt denna idiotkonstruktion med Load reaction orbitrol så hade man kanske kunnat haft en annan motor som inte behövde frikopplas. Men då hade det å andra sidan inte funnits någon anledning att använda en elmotor eftersom hydraulik då hade varit det självklara valet.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#29 » 05:50:03, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir sugen på att göra nått liknande själv men jag måste nog ha så att ratten går att använda utan besvär.
Har funderat på en mekanisk lösning med en ratt bakåt och tex. en kedja och några vinkelväxlar mm.

Först skulle jag nog vilja bygga ut hytten en aning till bakåt.
MB-tracen går inte så mycket längre så det kanske aldrig blir av...
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johannesg (trådstartaren)

#30 » 07:46:31, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon koppling bak då eftersom du funderar på att göra likadant? Koppling och broms är ett måste för att det skall fylla någon funktion att kunna styra baklänges.
Vid körning i skogen är ratt ganska överflödigt. Se bara på riktiga skotare.
Och sen plockas torkarmotorn bort och ratten monteras tillbaka och används helt som vanligt.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se