Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Byta backventiler i walvoil ventilpaket frontlastare?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

volvopower (trådstartaren)

#1 » 14:15:54, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tror jag har problem med backventilerna i ventilpaketet för frontlastaren på lastartraktorn. Ventilpaketet är ett walvoil från 1998 med eljoystick av samma årgång.
Symptomen är att lastaren inte går att sänka ner långsamt, utan att istället sänkas i 5-10cm i taget intermittent. Samt att vid start och stopp av sänkning går det inte att starta lite mjukt utan lastaren gör istället ett ryck ner 5-10cm. Har provat att byta snabbkopplingarna mellan ventilpaketet och lastaren, vilket hjälpte lite grann. Har sedan provat att byta plats på elkontakterna till pilotventilerna på ventilpaketet samt byta plats på slangarna för höj och sänk på lastaren. Kan efter de isolera felet till själva ventilpaketet och dess sänkfunktion. Byter jag plats på slangarna går det alltså fint att sänka men den gör istället ett ryck vid höjning.
Misstänker att det kan vara backventilerna i ventilpaketet som kärvar, går dessa att byta/ renovera? Eller kan det vara nått annat som felar?
Tack på förhand!
Bifogar bilder på ventilpaketet

Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08



Turbodiesel

#2 » 14:48:51, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns ganska mycket som ett spak/elfel, om du flyttar alla elkontakter mellan lyft & tilt, hur beter den sig då?

Fjäderpaketet i pos #8 kan vara värt en kik oxå.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#3 » 17:54:14, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så accumulatorn är frisk,hade en nyare variant av elventil där geniet som monterade det hela hade rationaliserat bort den.
Resultatet var en lastare som var helt omöjlig att manövrera mjukt


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

volvopower (trådstartaren)

#4 » 19:28:59, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det känns ganska mycket som ett spak/elfel, om du flyttar alla elkontakter mellan lyft & tilt, hur beter den sig då?

Fjäderpaketet i pos #8 kan vara värt en kik oxå.

Har provat att flytta över kontakterna mellan lyft och tillt. Spaken åt vänster blev sänk och spaken framåt blev tillta ner. Vart ingen jätte skillnad mot innan, blev lite bättre, men var fortfarande sänkningen som krångla och tillta ner gick mjukt.

Nummer 8a? Kan de vara 13 &14 du mena?
(Råkade rita rakt över nummer 13 såg ja)
Bild
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

Jac

#5 » 19:53:34, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

12 och 13 blir det väl men jo, dom är det värt att kolla på.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#6 » 19:57:51, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var nummer 13 jag menade, fjädern inuti där. Såg det som en åtta även fast åttan är en luftskruv till proportionaltrycksreducerarna (oväsentligt i ditt fall, då de sitter nedåt)

Mät gärna servotrycket som mathiast är inne på, troligen ska det vara runt 20bar, men bara det är stabilt är inte trycket avgörande. Är accumulatorn död måste lastarreglaget aktiveras mellan varje rörelse innan det blir ordentligt servotryck, och då blir det ryckigt, speciellt nedåt.

Accumulatorn är den runda bollen bakom reglaget mot avgasröret, som ansluter mitt på servoblocket.

Har inte skruvat speciellt mycket på de här reglagen med elspak, mer än bytt till ett nyare komplett när elektroniken gett upp. Något bytte vi till Rotecspak på.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

volvopower (trådstartaren)

#7 » 21:09:39, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Kolla så accumulatorn är frisk,hade en nyare variant av elventil där geniet som monterade det hela hade rationaliserat bort den.
Resultatet var en lastare som var helt omöjlig att manövrera mjukt

Låter intressant! Hittade inget datum på accumulatorn, men ser ju helt klart gammal ut, så är ju rimligt att den kanske sagt upp sig. Får se vad en ny kostar, för går nog inte att testa den eller?
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

volvopower (trådstartaren)

#8 » 21:42:10, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ja, det var nummer 13 jag menade, fjädern inuti där. Såg det som en åtta även fast åttan är en luftskruv till proportionaltrycksreducerarna (oväsentligt i ditt fall, då de sitter nedåt)

Mät gärna servotrycket som mathiast är inne på, troligen ska det vara runt 20bar, men bara det är stabilt är inte trycket avgörande. Är accumulatorn död måste lastarreglaget aktiveras mellan varje rörelse innan det blir ordentligt servotryck, och då blir det ryckigt, speciellt nedåt.

Accumulatorn är den runda bollen bakom reglaget mot avgasröret, som ansluter mitt på servoblocket.

Har inte skruvat speciellt mycket på de här reglagen med elspak, mer än bytt till ett nyare komplett när elektroniken gett upp. Något bytte vi till Rotecspak på.

Jag får försöka ha tag i en manometer då så ja får kollat trycket. Känner dessutom igen det där med att lastaren kan "somna" ibland så man får varva upp och kör spaken fram ä tillbaka för att få igång han igen.
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

volvopower (trådstartaren)

#9 » 13:23:10, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag loggat pilottrycket vid olika rörelser av lastaren. Fick fram att trycket var ungefär 25 bar när lastaren inte manövrerades, men så fort jag körde någon funktion så rörde sig manometernålen i ett intervall mellan 0- 50 bar beroende på vilken funktion jag körde. Så nästa steg nu blir väll att byta ut accumulatorn för ventilpaketet antar ja?

1 person gillar det här inlägget.
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

mathiast

#10 » 17:02:28, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det låter som en tanke
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

volvopower (trådstartaren)

#11 » 20:18:35, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten update! Fick köpt en ny ackumulator. Vart ej orginal men rätt volym och tryck dock till en tredjedel av vad original kostar.. Gjorde underverk, nu går lastaren väldigt mycket mjukare samt att den inte längre "somnar" som innan :thumme: Gamla ackumulatorn var helt tom på gas. Dock är det fortfarande nånting som gör att start av sänkning görs med ett litet ryck, men nu bara utan last :klia: Men går som sagt väldigt mycket mjukare, så de lilla rycket kan ja leva med :smile:
Tack för hjälpen!

2 personer gillar det här inlägget.
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08

LasseO

#12 » 09:39:08, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mäter man pilottrycket på en sån där ventil?
/Lasse
LasseO
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:36, 05-04-2006

Turbodiesel

#13 » 01:01:40, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid ledningen till ackumulatorn, med hjälp av t-kors.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

volvopower (trådstartaren)

#14 » 00:08:15, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ventilpaket jag har fanns det ett uttag/ skruv märkt "M" bredvid hålet där accumulatorn var inkopplad. Enligt instruktionsboken stod "M" för manometer, så var där jag valde att koppla in manometern när jag mätte.
volvopower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra Valmet 6400 Hitrol- 98
MF6140 -97 - Såld
Volvo BM400-62
Polaris Sportsman 6X6 -08


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se