Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Konstruktionsteori slaglängd

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 20:08:48, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur resonerar man när man bygger en hydraulisk rörelse, till tex en grävare eller en frontlastare.

Jag tänker på slaglängder på cylindrarna kontra den fysiskt möjliga slaglängden i den mekaniska konstruktionen.

Jag har sett båda varianterna dvs. där man antingen låter cylinderns slaglängd begränsa rörelsen eller så ligger det en mekaniskt begränsning före cylindern når sitt ändläge.

Är båda ok eller vad är mest korrekt?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



fretchi

#2 » 20:55:38, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle låta cylindern begränsa rörelsen. Då skapas inga onödiga brytkrafter i konstruktionen, samt att du kan använda cylindrar med ändlägesdämpning om det behövs.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se