Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

JD 1120 jordbrukslyften går sakta?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 20:49:39, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyften fick nya tätningar för några år sedan, men har inte kört så mycket sedan dess.....än mindre pga att armarna efter renoveringen går väldigt sakta, såvida man inte rycker i spaken för yttre hydraulik, då går armarna med normalfart igen. Dock är det endast då armarna är i rörelse, som det hjälper att rycka i spaken. Har filmat lite under dagens övningar då jag mätte trycket i uttagena samtidigt som jag körde armarna upp och ner.
Någon är som är duktig på hydrauliken på äldre JD? Renoverar med Glädje reglaget för yttre hydraulik, än att lyfter av locket igen! :uupps:


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#2 » 00:05:06, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett nytt försök........Ingen som är överjävlig, på främst äldre JD-hydraulik?
Fann ytterligare ett bekymmer idag när jag inspekterade in i påfyllningshålet till växellådan.....det skummade ganska rejält på vänstra sidan när man kikade neråt....något som tror sig veta vad felet är?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

e_pettersson

#3 » 19:08:33, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går väll inte så sakta?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#4 » 23:49:28, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Går väll inte så sakta?

Nej inte när jag ger tryck på tipputtaget (när manometern rör sig(.... har nu efter tips, ställt ner pumpen till strax över 155 bar (original)....hade 175 innan, men det hjälpte inte heller.
har även fått tipset att kontrollera om reglaget till uttagen läcker i neutralläget....och det gör det, men när oljan är kall så kommer det en droppe varannan sekund.....för att sedan övergå till en tunn strimma oljeläck...men det är såpass lite, så det borde inte ha någon inverkan över huvud taget.....och lyften gick ju i rätt hastighet Innan locket togs av och renoverades, så lite läckage kan omöjligt vara boven. Dessutom så rör sig inte armarna alls när de är ett par minus ute...utan det tar en stund innan de reagerar, och så kan man ju inte ha de. Armarna sjunker inte längre när man stänger av motorn, men med detta felet istället, så hade ja ju hellre behållit det felet istället.
Sen att oljan skummar nere i växellådan är också märkligt, men är dock inget jag vet om det gjorde tidigare, utan det var en ren slump att jag fick se när ja lyste ner i påfyllningshålet efter läckage.
Har även fått tipset om att en stor fjäder i länkaget till djupregleringen kan vara för slapp/utmattad....men det var ju som sagt inga fel av detta slaget Före reparationen, så det är ja också tveksam till.
Visst det kan väl "bara" vara att ta loss locket igen, men helst inte, och jag skulle isåfall gärna vilja veta vad som felar innan jag gör en sådan operation igen, så man inte ändå står där och kliar sig sen :klia:
Så jag vore oerhört tacksam för ytterligare tips här! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 21:00:23, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering.....jag lossade spaken för att kunna skjuta den längre bakåt.....och vips, armarna går i rätt hastighet :uupps: Det är precis som om "arbetsområdet" har blivit förskjutet bakåt. Justerade spakens nedre lägesjustering, men den är ändå långt utanför den slitsade plåten.
Så då ställer jag en ny fråga....är den någon som vet antingen vad som har blivit fel? Eller om det går att justera så att höj/sänk kommer inom rätt lägen igen?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

xc banbyggare

#6 » 22:16:11, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så inte infästning på undersidan "glappar"? Nu vet jag inte om det ser lika ut på 1120 som 1140, men jag hade skumt beteende på klubbens innan jag insåg att fästet runt axeln in i ventilpaketet hade glappat upp.

1 person gillar det här inlägget.
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 20:25:50, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

xc banbyggare skrev:Har du kollat så inte infästning på undersidan "glappar"? Nu vet jag inte om det ser lika ut på 1120 som 1140, men jag hade skumt beteende på klubbens innan jag insåg att fästet runt axeln in i ventilpaketet hade glappat upp.

Tyvärr...sådan "tur" har jag inte........något måste ha monterats fel vid ihopsättningen.....frågan är bara Vad :klia:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 23:53:28, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då Hoppas jag att problemet är löst....armen till dragregleringen kärvade i det avlånga hålet av någon anledning....såg nästan lite krökt ut, så rätades en aning och filades till så att det rör sig utan problem. Därav, att lyften fungerade i rätt hastighet, med hjälp utav tryckstöten från tipputtaget. Så se Alltid till att allt rör sig fritt Före återmontering, ni som gör samma ingrepp med att lyfta på locket :wave:


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se