Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Inkoppling av lastarventil

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

mixter (trådstartaren)

#1 » 20:58:34, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har köpt en ny lastarventil till 135 an. satsen är helt oanvänd men har några år på nacken och innehåller allt från kordinatspak, slangar, vajer, fästen m.m. på ventilpaketet så är serie porten inte pluggad utan det sitter bara en plastplugg, 135an har väl det man kallar för rundpumpande system? blir det rätt om jag helt enkelt drar i en plugg i serie porten och bara ansluter P och T porten, kopplar sänkningen på lastaren till T porten(enkelverkande höj/sänk) eller måste jag skruva i serie nippeln och dra även den porten till tank?

Ventipaketet heter Kontak 10
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135



Ingoberra

#2 » 21:23:14, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte kapa tryckledningen å koppla med serieporten som ventilen är avsedd för. Lite mer jobb såklart. Men du kan använda hydraluttaget till annat.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

mixter (trådstartaren)

#3 » 23:08:09, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mja, nu kommer vi till delen som jag inte riktigt har koll på, om jag pluggar seriporten med en plugg kommer oljan då att gå fritt till T porten om lastaren är opåverkad? eller måste serinippeln skruvas i och anslutas till tank på mitt ventilpaket? jag har i nuläget inget ytterligare ventilpaket att ansluta. tänker jag rätt att serienippeln stänger passagen till tank i ventilpaketet men att en slät plugg gör att oljan kan gå fritt till tank om ingen funktion på lastaren körs? sätter jag väljarspaken på 135an i lastarläge kommer den att pumpa olja till ventilpaketet och den måste till tank på något vis i annat fall får överströmmningsventilen jobba hela tiden. min tanke med en plugg i serie porten var att spara in en slang till tank. dvs. bara ansluta P och T uttaget?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Ingoberra

#4 » 23:25:52, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blås i p porten med pluggad serieport så märker du om det är flöde till t. Men kopplar du riktigt slipper du hålla på med väljarspaken för å aktivera lastaren. Jag skulle få en härdsmälta om jag behövde ändra på en spak för å använda lastare eller 3 punkt under snöskottning.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

mixter (trådstartaren)

#5 » 18:12:28, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

väljarventilen på 135an har ju tre lägen jordbrukslyft,tipputtag,lastare. men bara anslutningar för tipp och lastare, flödet till lyften måste gå i någon intern kanal i själva trevägsventilen så jag tror inte det går att mata lyften från lastarventilen tyvärr.

1 person gillar det här inlägget.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Jac

#6 » 18:30:41, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, MF är lite speciell, 3-punktsventil och pump hänger ihop och det går inte att koppla sig in melllan de två som det gör på andra traktorer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jens1 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se