Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Trepunktslyft och hyrdrauluttag fungerar inte på NH TN60DA

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 14:29:55, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått problem med min New Holland TN60DA, trepunktslyften och hydrauluttagen bak på traktorn har plödsligt slutat fungera, har inte kört själv då det hände men det hela verkar ha hänt på en gånmg, servostyrningen fungerar dock och varningslampan för oljetrycket i bakänden lyser inte.

Några tips på var man ska börja söka, är lite lätt panik att få igång traktorn då vi håller på att ta upp en isväg. Ska försöka se om jag kan låna grejer så man i alla fall kan mäta om man får nåt tryck alls på uttagen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



mathiast

#2 » 18:09:51, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte helt ovanligt att det blev en luftficka i pumpen på dom,ibland satte man en specialventil på utloppet som kopplades till retur för att få ut luften.
Prova att släppa tryckanslutningen på pumpen och kör med startmotorn för att få ut luften
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

busse (trådstartaren)

#3 » 19:03:45, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån bra förklaring till varför man helt plötsligt under körning skulle få luft i pumpen? Traktorn hade varit igång i nästan ett dygn i ett då detta hände.

Vad jag fattar ska en pump gå till styrningen och den andra till det övriga hydrauliken, har du koll om det stämmer?

Finns det nåt annat som kan spöka typ chockventil eller tryckbegränsare? Eller är det troligast att pumpen har luft eller gått åt skogen?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#4 » 19:41:35, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postar en bild på pumparna, förmadar att den främre pumpen gå till hydrauliken och den bakre vars slang svänger iväg upp mot ratten går till styrningen.

Tryckledningarna måste ju vara på ovansidan av pumparna så jag får väl testa lossa pluggen som sitter på ovansidan av tryckledningen på främre pumpen.

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#5 » 21:44:14, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag lossade pluggen ovanpå främre pumpen och det kom ingen olja alls då vi körde startmotorn, lossade då pluggen på bakre pumpen och där kom olja direkt. Pumpen verkade då kass så jag lossade pumpen och den verkade ju trasig så det var väl lika bra att ta isär den och titta hur den ser ut invändigt. Vet inte riktigt om jag kunde se några skador eller så men jag satte ihop pumpen och möjligtvis kuggad jag om den en kugg av misstag.

På vint och förlust satte vi ihop traktorn och testade pumpen med startmotorn med tryckledningen av men inget hände trots att vi nötte på ganska länge, då jag jobbar inom VA så fick jag en korkad tanke att fylla pumpen med olja men det gick så där fick väl i någon matsked men då jäklar hände nåt och det blev ett formidabelt oljesprut från pumpen, satte dit tryckledningen och som jag startade traktorn så åkte lyftarmarna upp. Vet inte om det var oljan i pumpen som tätade den eller om vi nött på nog länge för att oljan skulle kommit fram ändå.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta, varför skulle man fått luft i pumpen under körning? Är pumpen dålig och då jag ev kuggade om den blev den nog tät för att funka? Pumpen verkade börja gå tyngre "på ett bra sätt" efter att jag hade isär den än innan jag delade den.

Ska låta trakton stå över natten och kolla i morgon om den funkar då eller om det bli problem om oljan rinner tillbaka.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

mathiast

#6 » 07:21:00, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den pumpen är redan bytt en gång,förmodligen är den du har nu kass då den ligger ovanför oljenivån så har een svårt att suga om det kommer luft med och den är sliten.
Tar du isär den så syns i så fall slitage efter kugghjulen.
Det händer också att kilen på drivaxeln går.
Kolla även så sugfiltret tätar ordentligt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jan Pålsson

#7 » 08:54:51, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har låg oljenivå och gör ett stort uttag till exempel tippkolv som tar mycket olja kan pumpen suga luft är den då sliten kan dem ha svårt att ta igen.
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

busse (trådstartaren)

#8 » 09:39:45, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä'r felet uppstod körde traktorn med snöslunga på isväg så traktyorn har gått på plan mark och det var oljenivå på stickan då vi kollade flera gången. Trepunktslyften användes till att lyfta slungan och sen användes hydrauluttagen till att öppna och stänga luckorna så det är ju ingen våldsam belastning på hydraulsystemet.

Har ju haft isär pumpen men jag kunde inte se nåt speciellt slitage i pumpen, eller i alla fall inget som jag tänkte på. Har två misstankar nu antingen att pumpen dragit luft på sugsidan om sugröret inte tätat mot filterhållaren eller att jag efter att delat pumpen fått ihop pumpen tajtare, det var som att den gick märkbart tyngre efter jag delat den.

Lite konstigt att oljeryckslampan för hydrauliken inte tändes, kan det vara så knasigt att den bara går på pumpen till servostyrningen. I sånt fall skulle jag gärna skulle gärna sätta in en till tryckgivare och koppla till varningslampan så man vet om oljetrycket farit alternativt koppa in en extra separat varningslampa för hydrauloljetrycket.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

mathiast

#9 » 17:56:27, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idiotlampan går bara till servon och den kopplades oftast bort pga falsklarm hela tiden.
Kollade du att kilen var hel??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

busse (trådstartaren)

#10 » 20:42:35, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Idiotlampan går bara till servon och den kopplades oftast bort pga falsklarm hela tiden.
Kollade du att kilen var hel??


Ok då vet jag varför lampan inte tändes.

Kollade inte kilen då man såg att pumpen snurrade genom tryckutloppet då man körde med startmotorn.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#11 » 20:45:54, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag fattar rätt på sprängskisserna så borde denna pump även passa TN60DA https://www.oie.se/Produkt/hydraulpump- ... LLANDTN65D kan det stämma?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#12 » 10:25:50, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kollat krysskilen, där var felet.

Nu sitter det nya grejer i traktorn, ny pump med ny koppling, hade kanske räckt att bara byta krysskilen och dra ihop allt men jag orkar inte tjorva och så det fick bli nya grejer var ju måttligt dyrt.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

mathiast

#13 » 21:34:57, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga är att konan är bra och axelmuttern riktigt åtdragen för det är konan som ska överföra vridmomentet,kilen klarar inte det
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se