Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF 550 omkastarventil

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

risa_dan (trådstartaren)

#1 » 17:09:01, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en MF 550 -78 (inte MP) för några veckor sedan som jag nu gjort stor service på men när försökte lista ut hur hydrauliken fungerar på den blev jag lite förbryllad eftersom det inte riktigt fungerar enligt vad manualen säger och vad jag hittat på forum. Enligt manualen skall man använda sig av väljaren som sitter nere till vänster om stolen
Bild
Dock hände inget när jag vred på det (försökte få igång lyftarmarna och koppla in en skogskärra på det enkelverkande uttaget). Följde staget som väljaren är kopplad till och såg att den är urkopplad och att man verkar satt dit en icke fabriksmonterad (?) omkastventil istället. Sitter precis till höger under stolen.
Bild
Den verkar vara trevägs, uppåt kan man köra lyftarmarna, ner åt ena hållet får jag tryck på enkelverkande uttag sen gissar jag att man får tryck på vad verkar vara en idag pluggad öppning (syns på bilden) när man vrider andra hållet.
Ni som har 550 (kanske även 135 och 240?), hur ser det ut för er? Vad ska det staget från väljaren (EXT1-NEU-EXT2) gå till? Någon som vet var man isf kan köpa det "locket"?

Idag har jag enbart ett enkelverkande uttag bak som är kopplad till denna omkastarventil+ fri retur
risa_dan
1 inlägg
 
Blev medlem: 07:34:32, 03-05-2017
Ort: Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Traktor



David, Luleå

#2 » 18:47:41, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 550.
Däremot har jag inte plockat upp så mycket att jag kommit åt omkastarventilen på lådan någon gång.

Men jag vill tipsa om att det finns en verkstadshandbok i downloads.

Jag har även sett på bilder att det ska sitta en länk från spaken i hytten till en arm på omkastarventilen. Grundfunktionen är som den du har på din, men jag har för mig att själva armen på ventilen är vänd framåt istället.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#3 » 18:52:20, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns lite bilder på en 565.

http://www.haapasalontila.fi/MF565linkage.html

Kanske är till hjälp.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se