Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Montera frontlastare på en T24

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Krister63 (trådstartaren)

#1 » 12:32:29, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Jag har börjat fundera lite på att montera en frontlastare på min gamla T24 för att få lite mera användning av den. Nu är det så att jag är ganska okunnig inom detta området, så jag är tacksam för alla tankar, tips och trix som "ni därute" kan bidra med kring detta. Skruvar gör jag en hel del, men jag är däremot ganska grön när det gäller hydraulik. Till att börja med så undrar jag vilken/vilka modell(er) av lastare som är lämpligast? Det handlar ju givetvis om beg. grejer rakt över, eftersom jag inte vill lägga någon större förmögenhet på detta projektet. Man är ju smålänning... :thumme: Lastarfästen, hur tänker jag här? Passar t.ex. fästen avsedda för en BM Victor rent storleksmässigt på en T24? Hydraulpump, räcker originalpumpen till, eller behövs det något som har bättre kapacitet?

Många frågor blev det, och jag hoppas inte ni tycker de är för dumma. Tips på var jag kan hitta lämpliga beg grejer till projektet vore oxå tacksamt. Kanske rent av någon av "er därute" som har grejer liggandes?

//Krister
Krister63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:35, 21-12-2018
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24



Ivar Risslén

#2 » 13:49:34, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att söka igenom maskinisten efter trådar med T24 och frontlastare. En lämplig tidsenlig lastare är ÅLÖ "Rörquicke". Den brukar finnas utannonserad på blocket då och då till ett kraftigt överpris men den är lätt monterad.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Viktorputts

#3 » 18:34:34, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft frontlastare (Ålö Qvicke hydraulisk skoptömning) på min Viktor, finns inget bättre tillbehör. Hydrauliken räcker till men framaxeln gick av på mitten när jag lyfte en löjligt liten sten. Tyvärr stod traktorn så att mina grannar fick njuta av haveriet, men med ett elsvetsat plattjärn som förstärkning under så fungerade det i 5 år till. Utan servostyrning så sparar man även in på tiden för styrketräning på gymmet.

2 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

bengt jansson

#4 » 00:06:33, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Börja med att söka igenom maskinisten efter trådar med T24 och frontlastare. En lämplig tidsenlig lastare är ÅLÖ "Rörquicke". Den brukar finnas utannonserad på blocket då och då till ett kraftigt överpris men den är lätt monterad.

Priset blir väl vad köparen vill betala, annars blir det ju ingen affär!! Vad skulle ett OK pris för en komplett ( med omkastarventil) fungerande rörquicke vara?

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

magirus

#5 » 20:18:57, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom peng och fästena ser int ut så mye annorlunda än att di borde passa med små modifieringar på en T24
https://www.blocket.se/ostergotland/Las ... m?ca=3&w=3

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Krister63 (trådstartaren)

#6 » 22:31:56, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! En Ålö quicke verkar va det bästa alternativet, och såvitt jag förstår så bör original hydraulsystem räcka till. Känns ju bra att veta :smile: . Har även fått en liten tankeställare på en bakmonterad skopa/lastare när jag läst igenom lite olika trådar här på forumet :klia: . Vi får väl helt enkelt se hur det faller sej, och vilka lämpliga grejer som dyker upp först.
//Krister
Krister63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:35, 21-12-2018
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24

magirus

#7 » 23:33:07, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörquicken är lätt i sej själv och jag har varit med att montera en sån på en Boxer. Den håller än trots att ägaren int ä så försiktig :mrgreen:
Om du sen vill modda till hydraultilt o TRIMA-fäste så finns bilder på den ÅLÖ 608 som jag hade på min MF165 och som jag moddade till det ovan nämnda :thummar:
Dom ser lika ut i ändarna på lastararmarna så det är bara att glutta, fundera och kopiera :shake_hands:
Borde räcka till med orginalhydrauliken, du kan kolla i Raggsockans tråd, han har visserligen en anna lastare men såvitt jag förstår ingen extra oljemängd.

Lycka till :shake_hands:
magirus
 


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dennisk69 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se