Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Volvo BM T430 med manöverventil, 2 sektioner - konfiguration?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#1 » 02:02:34, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Jag har just köpt en snygg BM Volvo T430, årsmodell 1971 med runnt 6100 timmar på klockan, hämtad till Danmark från "The Home of Volvo", Sverige! Framvagn och framaxel indikerar en model "Special" och är försett med TracTrol.

En fråga har dog infunnits, rörande extern hydraulik. Den är nämlig också försett med 2-sektions manöverventil som denna här med 2 manöverspakar:

Bild

För närvarande har traktorn bara ett uttag på baken och jag skulla tänka meg 2-sektionsventilet kunna bli konfigureret för dubbaltverkande extern hydraul, men frågan är hur? Vilka port är avsed för vad?

Jämfört med reservdelsboken är bara 2 olika manöverventiler möjliga: 1 sektions och 2 sektions och instruktionsboken prater om följande konfigurationer:

Bild

Därför tänkte jag, konfigurationen måste bero på hur kopplad av manöverventilet görs? :klia:

Hoppas någon ka gi något information på saken!

- I förhand, tack! :thummar: :buga: :driver:
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel



manken

#2 » 07:56:30, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Först en sak...inlägg kanske hör hemma i avdelning traktorer/hydraulik [Traktorer] Hydraulik
Detta är gruppen traktorgrävare/hydraulik.

Har du bilder på hur det ser ut i ventilpaket på din traktor? tror att du måste följa rören som går ut från ventilpaketet för att se vad du har för utgångar och var dom ligger.
det är inte helt omöjligt att det endast är draget rör för enkelverkande funktion bak och det sitter plugg för utgångar i dubbelverkande ventil!


Nedan en skiss hur jag tror att det ska vara på bilden i verkstadshandboken du bifogat.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
manken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:25, 01-06-2015
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 -76
LM 641 -73

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#3 » 11:25:47, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

manken skrev:Hej

Först en sak...inlägg kanske hör hemma i avdelning traktorer/hydraulik [Traktorer] Hydraulik
Detta är gruppen traktorgrävare/hydraulik.


Rätt, mitt fel! Kan jag flytta inlägget själv?

manken skrev:Har du bilder på hur det ser ut i ventilpaket på din traktor? tror att du måste följa rören som går ut från ventilpaketet för att se vad du har för utgångar och var dom ligger.
det är inte helt omöjligt att det endast är draget rör för enkelverkande funktion bak och det sitter plugg för utgångar i dubbelverkande ventil!


Det var exakt min tanke, att det måste vara en fråga på hur utgångerne blir kopplad till ventilpaket, därsom 2 spakk finns.. Ska återkomma med bilder senare! :photograph:

manken skrev:Nedan en skiss hur jag tror att det ska vara på bilden i verkstadshandboken du bifogat.
Bild


Låter absolut rätt! Kanske en kunnig Volvo BM person kan bekräfta våra teori, t.ex. LeifAndersson? :buga: :mrgreen: :vissla:
//Per

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

magloman

#4 » 11:31:52, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta lite bilder. Lite mörkt under men bör gå lysa med lampa kanske.

Finns några trådar med bilder oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#5 » 19:50:16, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer bilder:

Ventilpaket inom hytt:
Bild

Bak 1:
Bild

Bak 2:
Bild

Från bild inom hytt måste det vara dubbelverkande till högre och enkaltverkande till vänstre, just som manken sa i #2.

Nästa fråga är vilka grejer ska jag bruka för etablering av dubbelverkande?

Jag vet jag kommer få bruk av snabbkoppling, slang och så vidare, men vilka storlek har jag inte någon aning om?
-Har absolut ingen erfarenhet på extern hydraulik, så om I vill hjälpa meg med specifikationer och gärna länk till t.ex. oie.se grejor är dett mycket skattat! :help: :skriva:
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

magloman

#6 » 20:50:03, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man på ventilpaketet så verkar ju ett tipputtag vara inkopplad.

Jag tror det är så här:

P är tryck från pump
T är retur till Tank

R är gemensam fri(?) retur från nåt uttag bak.

A och B är ett uttag, använder man bara A blir det ju ett tipputtag så att säga. Är nog då R används när man släpper spaken.
C och D ett dubbeluttag.

Bild

Finns det manöverspak till båda?

Lämpliga snabbkopplingar är 1/2"
jag tog större på min fria reture så jag enklare skulle koppla rätt. Tog 3/4" på den.

Finns bilder i min tråd här:
[Traktorer] Volvo BM T430 hydrauluttag

/TILLÄGG. Inom hydraulik är renlighet skitviktigt!!
Så innan du ens funderar på att lossa nån plugg där så gör rent NOGA runtomkring.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#7 » 21:28:18, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tittar man på ventilpaketet så verkar ju ett tipputtag vara inkopplad.

Jag tror det är så här:

P är tryck från pump
T är retur till Tank

R är gemensam fri(?) retur från nåt uttag bak.

A och B är ett uttag, använder man bara A blir det ju ett tipputtag så att säga. Är nog då R används när man släpper spaken.
C och D ett dubbeluttag.

Låter rationellt!

magloman skrev:Finns det manöverspak till båda?

Ja, där är manöverspak till båda.

magloman skrev:Lämpliga snabbkopplingar är 1/2"
jag tog större på min fria reture så jag enklare skulle koppla rätt. Tog 3/4" på den.

Inte någon dålig ide!

Men va kommer jag bruka för själva ventilpaketet? Skruvkoppling i 1/2" eller hur? T.ex.: https://www.oie.se/Produkter/skruvkoppling-1000196672

Jag kenner inte terminologiet för dom olika hydraulgrejor.

magloman skrev:Finns bilder i min tråd här:
[Traktorer] Volvo BM T430 hydrauluttag

Tack för tipsen!

magloman skrev:/TILLÄGG. Inom hydraulik är renlighet skitviktigt!!
Så innan du ens funderar på att lossa nån plugg där så gör rent NOGA runtomkring.

Ja, självklart! På vanligt sätt är jag alltid nogräknad med renlighet, när jag jobbar på vitala delar på maskin. Men bra du säger det!
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

magloman

#8 » 22:03:59, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva bort en av pluggarna och ta med till lokala handlarn av hydraulikslangar och kopplingar.
Det kommer bli många resor dit :-)

Inte lätt som nybörjare att handla på nätet.

Kanske finns oirginalrör på nån skrot att köpa? Den där plåten som finns på min maskin är ju rätt trevlig också när det blir fler uttag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#9 » 00:30:14, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Skruva bort en av pluggarna och ta med till lokala handlarn av hydraulikslangar och kopplingar.
Det kommer bli många resor dit :-)

Inte lätt som nybörjare att handla på nätet.

Kanske finns oirginalrör på nån skrot att köpa? Den där plåten som finns på min maskin är ju rätt trevlig också när det blir fler uttag.


Har kollat upp TK Traktordelar och tyvärr fanns ingenting i lager.

Näst enklaste måste vara och kobla av den enda yttre hydraulslang inklusiva montagdetalj vid manöverventilpaket.

Många tack i allafall för input! :shake_hands: :bira:

Om någon kan ge mer detalj, mottages det med glädje! :hurra:
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

InläggDetta inlägg har raderats av manken den 07:52:20, 01-02-2019.

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#11 » 00:18:34, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har just mätt upp på pluggen "B" och funnit diametern till ungefär 0,82" och gängen till 14 threads per inch.

(Tack till "magloman" för uppmärknad bild!) :thummar:

Tänka det måste vara 3/4"-14 eller hur? Låter det rätt? :klia:

Bild
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

magloman

#12 » 01:31:43, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste brukar va o ha nåt o testa med. När jag saknar hydraulpryttlar o testa med går jag i vvs lådan.

Vvs rörgäng är samma som på hydraulik bsp. Inom hydraulik används oftast(!) bsp i ventilpaket och på slangar. På hydraulrör med skärringskoppling är det oftast fingängad mm.

Däremot används oftast(!) bara honor på slangar. Så i många ventilpaket(nästan alla) sitter då en hane-hane. Fördelen med detta är det finns sådana med olika storlek på.

Men ska en slang sitta mot rör...


Så ta pluggen från traktorn o testa mot en gardena krankoppling tex. Den man skruvar på kranen.

Av bilden o döma ser det ut o vara 1/2” bsp eller 3/4”
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#13 » 07:30:20, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hotsand10@hotmail.com skrev:Jag har just mätt upp på pluggen "B" och funnit diametern till ungefär 0,82" och gängen till 14 threads per inch

Tänka det måste vara 3/4"-14 eller hur? Låter det rätt? :klia:


Låter fel. På BSP gänga är tumtalet ungefär diametern på hålet där oljan strömmar, inte diametern på gängan. Det du har där är antagligen 1/2”. Kolla i gängtabellen här:
https://www.rems.de/kataloge/swe/sectio ... bellen.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#14 » 21:06:22, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
hotsand10@hotmail.com skrev:Jag har just mätt upp på pluggen "B" och funnit diametern till ungefär 0,82" och gängen till 14 threads per inch

Tänka det måste vara 3/4"-14 eller hur? Låter det rätt? :klia:


Låter fel. På BSP gänga är tumtalet ungefär diametern på hålet där oljan strömmar, inte diametern på gängan. Det du har där är antagligen 1/2”. Kolla i gängtabellen här:
https://www.rems.de/kataloge/swe/sectio ... bellen.pdf


Du är helt rätt! :thummar: :buga:

Följande mål jämfört med gängtabellen och liten hjälp från http://blog.parker.com/four-easy-steps-to-identify-hydraulic-threads ger 1/2"-14 BSPP.

Inre diameter på plugg hålet, "Hold" funktion använs (Mätt bara för fullständighet):
Bild
Diameter på gängen av pluggen:
Bild
Mät av gängstigning med gängtolkar:
Bild

Tack, också tack till "magloman"! Mycket skattat inspark från alla!

- Då väntar nästa steg...

Mvh.
//Per

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#15 » 17:23:26, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten speciell problem, ja speciell och speciell, ett problem i allafall. Detalj "C" och "D" på bilden övanför består av en skärringskoppling (Rätt namn? Inte lätt för dansken som forsöker skriva svensk...) och en 3/8-19 plugg i slutet av röret. Det som jag vill är, att skruva ut skärringskopplet och ta isär röret från kopplet och göra ett slangkoppla som detalj "A" på bilden övanför.

Tyvärr är kopplingen ovanligt hårt fastnad och frågan är om jag bara ska ta vid och ge ett "bra vrid"? Skulle vilja undvika skada något!

Input är mycket välkomna!
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se