Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM-425 frontlastare och spärrtapp

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

jbrod (trådstartaren)

#1 » 22:16:02, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyligen skaffat en BM-425 Terrier (Volvo Krabat) från 1958 med frontlastare. Jag har fram tills nu inte haft frontlastaren monterad (och har därför inte provat den förut) men i helgen monterades den dit. Jag har dock ett par funderingar kring hur den ska användas som jag inte blir riktigt klok på.

Enligt bifogad bild så är frontlastarens ventilpaket inkopplat i hydrualhuset till trepunkslyften via en trevägsventil som styr flödet antingen till ett bakre uttag (som jag inte använder) eller fram till ventilpaketet till frontlastaren.

Så länge trevägsventilen är i läget för bakre uttaget (där inget är inkopplat) så fungerar trepunktslyften som den ska. Man kan lyfta den och när man släpper lyftspaken så håller lyften sin position. Men när man ställer trevägsventilen i läget för frontlastare så faller trepunktslyften ner i backen direkt. Antar att detta beror på att det är fritt flöde genom ventilpaketet när lastarens spakar inte påverkas. Om man i detta skede försöker använda frontlastaren händer ingenting. Det är alltså inget tryck fram till ventilpaketet till frontlastaren.

Men om man nu drar i spaken för att höja trepunktslyften och samtidigt försöker lyfta frontlastaren så händer två saker. Först lyfts trepunktslyften till dess toppläge och därefter börjar frontlastaren lyfta. Men så snart man slutar använda frontlastaren så börjar trepunktslyften att falla.

Min slutsats av detta är att trycksidan internt i trepunktsluften är direkt ihopkopplad med tryckledningen till trevägsventilen. Så när frontlastaren kopplas in så töms oljan i trepunktslyften via frontlastarens ventilpaket och tillbaka till tanken. Det är kanske så det är tänkt att fungera? Är det någon som har en liknande installation på en Terrier som känner igen detta?

Så länge man inte har något hängande i trepunktslyften som kan dimpa ner i backen så funkar det ju skapligt. Man kan använda frontlastaren om man låser fast lyftspaken för trepunktslyften i sitt övre läge (vilket man kan göra med en sprint). Men jag har ju ett snöblad som jag vill hänga där bak så det funkar ju inte så bra.

I manualen till traktorn så hänvisar man till en Sprärrtapp (finns markerad i bilden nedan) som enligt manualen ska kunna tryckas in när man har trepunktslyften i sitt övre läge och då ska låsa lyften i denna position. Det kanske är tänkt att man ska använda den när man kör med frontlastaren? Att man ska lyfta upp trepunktslyften och "haka" fast den med spärrtappen. Problemet är att jag inte får det att fungera. När trepunktslyften är i sitt nedre läge går det lätt att trycka in och dra ut spärrtappen, men så snart jag börjar lyfta upp lyften så åker spärrtappen ut av sig själv. Och när lyften är i sitt högsta läge så är spärrtappen ute och helt stum, jag lyckas inte trycka in den med handkraft. Är det någon som vet hur denna spärrtapp ska användas. Har jag förstått manualen rätt att man ska kunna trycka in den när lyften är i högsta läget och att den då ska hållas kvar där?

Så jag har alltså två frågor:
1. Har jag uppfattat installationen av frontlastaren korrekt och kan det vara ett förväntat beteende att trepunktslyften dimper i backen när trevägsventilen ställs i läget för frontlastare?
2. Är det handhavandefel när det gäller att låsa trepunktslyften i sitt övre läge med hjälp av spärrtappen? Eller kan det vara något fel på lyften (spärrtappens funktion)?

Då jag är nybörjare när det gäller att mecka traktorer så är jag tacksam för alla tankar och ideer =)

Bild
jbrod
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:49, 23-08-2018
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 425 Terrier 1958



jbrod (trådstartaren)

#2 » 17:02:41, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela löste sig. Problemet var att lyften bak inte gick hela vägen upp. Armarna under traktorn tog i bakaxeln innan lyften var i toppläget. Så efter att ha dragit isär "lyftstängerna" då funkar låsningen som den ska.
jbrod
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:49, 23-08-2018
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 425 Terrier 1958

Pianogreen

#3 » 19:51:47, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du veta varför trepunktslyften dimper i backen? Jag har samma problem.
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se