Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Svag Hydraulik

16 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Tommy Borg (trådstartaren)

#1 » 21:18:41, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny info samt nya bilder nedan!

Då är detta mitt första inlägg här på Forumet.

Jag är novis traktorägare med liten kunskap om traktorns hydraulik och har fått ett problem. :help:
Traktorn är en liten Mishubishi MT280 D från 88

Hyrauliken blev på ett ögonblick av med kraften i all hydraulik.
Från att att funkar perfekt till att det inte funkade var gjort på ett ögonblick...
Inget fel som smög på och inget läcker.

Funktioner utan belastning rör sig sakta och t.e.x lyft av vikplogen funkar överhuvud taget inte alls.
Man ser att det finns en liten rörelse i alla funktioner men det orkar inte.

Det enda som jag skulle kunna koppla till en händelse som kanske har orsakat problemet är att jag
körde mot en kraftig iskant med vänster vinge på vikplogen och fick en skaplig stöt ... tanken jag har är att jag kanske har
fått ett tryck i systemet som öppnat någon typ av retur eller chockventil ?

Jag bifogar 2 bilder på mitt ventilpaket lite längre ner i inlägget.


Nr 1 är Returen till Växellådan går till Växellådans högra sida ( se ny bild markerad med 1b ) ( lådan delar oljan med hydrauliksystemet )
Nr 2 är ventilen till lyft av vikplogen fram ( 1 vägs kolv )
NR 3 är ventilen till Höger respektive vänster vinge på vikplogen ( 1 spak för höger sida och samma spak med en El-magnetventil för vänster sida )
Nr 4 är matnig till Ventilpaketet kommer från Växellådans högra sida ( se ny bild markerad med 4b )
Nr 5 Okänd funktion.
Nr 6 Okänd funktion.
Nr 7 Okänd funktion ( Ser ut som Nr 6 ... Tunn låsmutter med justerskruv ).
Nr 8 Okänd funktion .
Nr 9 Okänd funktion .
Nr 10 Matning från pump

Detta har jag gjort:

Har kollat oljenivå / är ok
Har gjort rent Filter
Har haft isär NR 5 som ser ut som en justerbar fjäderbelastad reduceringsventil .Gjort rent och satt ihop.
Det sitter även en liknande ventil på returen in till växellådan. Har haft isär och gjort rent, ser även den helt ok ut!
Har även bytt funktionerna mellan Lyft och vingar på plogen med att byta plats med slangarna på ventilpaketet utan resultat

Är det någon som har några ideér på vad det kan vara för fel ?
Någon som kan hjälpa mig med för mig okända funktioner i /på ventilpaketet?

Kan det vara något som fastnat som sänker trycket ?

Tacksam för alla synpunkter och ideér ! :buga:
mvh: Tommy

Bild på ventilpaket framifrån
Bild
Samma ventilpaket men bild tagen underifrån
Bild
Matning från Pump till växellådans vänstra sida
Bild
Matning och retur från lådans högra sida till ventilpaketet
Bild
Senast redigerad av Tommy Borg 19:07:00, 24-02-2019, redigerad totalt 4 gånger.
Tommy Borg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:34, 15-02-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitshubishi MT280 D -88



Jac

#2 » 21:47:51, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

5 är huvudtryckbegränsaren, där justeras trycket för hela systemet. Den öppnar om du kör en funktion i ändläge för att skydda pumpen.
6 och 7 är shockventiler. Dom funkar på liknande sätt som 5 men är till för att skydda maskinen genom att ta de tryckspikar som blir när man kör på nånting så att en cylinder trycks in.
8 och 9 är fjäderkoppar. Fjädern som centrerar ventilsliden bor där. 9 ser dessutom ut att innehålla nån flytlägesmekanism.

Om du redan kollat 5'an så skulle jag nog undersöka pumpen. Det är bara en enkel kugghjulspump, enkelt att öppna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mathiast

#3 » 10:51:58, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara tex kilen på pumpdrevet?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tommy Borg (trådstartaren)

#4 » 12:29:44, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info ! :thumme: :buga:
Nu lägger jag ner lite tid idag på pumpen .

Återkommer med info om hur det gått .
mvh: Tommy
Tommy Borg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:34, 15-02-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitshubishi MT280 D -88

Tommy Borg (trådstartaren)

#5 » 20:16:18, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag haft isär båda chockventilerna gjort rent och satt ihop... verkade inte vara något problem där.

Sedan har jag demonterat Hydraulpumpen haft isär den och den ser som ny ut, Tight och fin utan skräp eller slitage.
Drivande axel till pumpen inget problem.
Drivningen går både till Servopumpen och Hydraulpumpen och servon funkar.

Monterat ihop allt och ändå funkar inte lyften av vikplogen... Det rycker i den men den vill inte gå upp! :sad:

Hjälper jag till med min Garagedomkraft och lyfter upp den så hänger den sedan kvar och jag kan med spaken sänka den eller låta den hänga fritt utan att den sjunker... Står den över natten så sjunker den kanske lite...

Kan det vara fel på den enkelverkande Cylindern till lyften ?
Kan det vara luft i den som gör att den inte orkar ? Har öppnat kopplingen vid cylindern och släppt ut den luft som jag tycker finns...
Det sitter en strypning / skruv alldeles framför cylindern... Den har jag öppnat helt.

Har någon några fler ideér ?

Här en bild på enkelverkande cylindern för lyft.
Bild
Tommy Borg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:34, 15-02-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitshubishi MT280 D -88

magloman

#6 » 20:31:01, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvar o göra är väl o mäta hydraultrycket just efter pumpen sen efter ventilpaketet. Kan ju va nåt knas med det sistnämnda.

Kan ju börja mäta efter ventilpaketet o se vad den skickar ut till cylindern.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bonnen513

#7 » 21:48:39, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

är detta ett löst ventilpaket eller traktorns?
Hur är det inkopplat?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#8 » 22:41:52, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att trycket är lågt vet vi ju redan, dun lyfter ju ingenting. Det intressanta är att finna ut var oljan tar vägen. Om det nu är så att både pumpdrivning och pump är frisk så pumpas det x antal liter per minut ovilkorligt. Var tar dom litrarna vägen om dom inte lyfter lasten? Och inte strömmar över i tryckbegränsaren?

Ett ganska vanligt fel vid svag hydraulik på en funktion är att nånting blockerar spaken så man inte får fullt utslag. Detta funkar dock dåligt som förklaring här eftersom det skedde plötsligt på alla funktioner....

Hur ser resten av traktorns hydraulik ut, alltså trepunktslyften? Går slang 1 verkligen tillbaka till växellådan eller går den vidare till nåt annat?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#9 » 22:52:16, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kommer slang 4 ifrån?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#10 » 23:12:17, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kommer den från pumpen så är det skumt att där inte är nån serienippel...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tommy Borg (trådstartaren)

#11 » 09:52:47, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ännu en gång för snabba svar. :buga:

Nästa steg:
Jag skall kolla med en kompis om jag kan få hjälp med att mäta trycken.
Sedan måste jag följa upp och titta mer på 1:an och 4:an igen... så att de inte
gör någon extra sväng som jag inte har upptäckt.

Tanken jag haft med luft i systemet... är det rätt uppfattat att det inte är något jag skall lägga ner energi på ?

Någon frågade om 3-punkts lyften och ja... den funkar som den ska.

Stort tack igen och nu tar det nog ända fram till nästa helg innan jag får tid att kolla och återkomma med besked

mvh: Tommy
Tommy Borg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:34, 15-02-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitshubishi MT280 D -88

bonnen513

#12 » 10:56:15, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strunta i luften ja.
Funkar trepunktens så är ju pumpen ok.
Satsa på att kolla 1ans slang.
Behöver du dra i nån mer spak för att få olja till ve julpaketet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mathiast

#13 » 18:13:52, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte mer än ett hydraulsystem??
Vissa småtraktorer har ett för trepunkt och ett annat med separat tank och pump för tex lastare
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tommy Borg (trådstartaren)

#14 » 19:04:58, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tittat lite närmare på mitt problem och rättat lite av mina tidigare uppgifter.

Pumpen matar till Växellådan (nr 10 se bild ) och inte in på nr 4 direkt.
Det är från Växellådans högra sida (nr 4.b se bild ) som matningen kommer till Ventilpaketets nr 4.
Och vad jag tror är returen från ventilpaketet som är lite grövre ( nr 1 ) går även den till växellådans högra sida nr 1b se bild.

Det sitter som ett lite hus på växellådans högra sida där in och utgående till ventilpaketet ansluter.
i detta hus sitter även en fjäderbelastad ventil ( Markerad med en röd pil ). Här har någon shimsat fjädern med en vanlig bricka av någon anledning.
Detta "hus" vid sidan av lådan har jag haft bort/isär och rengjort allt, det var då jag såg shimsningen.

Nu har jag några frågor.
Jag kommer att få hjälp med att mäta trycket under veckan men är det något mer jag kan kolla själv innan dess ?
Vad har nr 5 ( som är justerbar ) och ventilen vid växellådan som är markerad med en pil för funktioner ?
Kan det vara så att Shimsningen vid huset på lådan tidigare varit gjort för att höja "trycket" ?
Kan något inne i blocken vid nr 1,2,3 och 4 i ventilpaketen gå sönder och orsaka tryckförlust ?

mvh: Tommy
Tommy Borg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:34, 15-02-2019
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitshubishi MT280 D -88

InläggDetta inlägg har raderats av Tommy Borg den 17:40:13, 03-03-2019.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se