Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilbord på skogsvagn som inte släpper oljan till returen.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Freddeli (trådstartaren)

#1 » 19:13:31, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Införskaffade en skogsvagn för ett tag sedan till min bm650. Allt fungerade kalasbra tills jag märkte att traktorn var rätt trött när vagnens hydraulik var igång samt att oljan blev varm. Ventilbordet är inkopplat på traktorns enkelverkande uttag samt till fri retur.

Undersökte det närmare med hjälp av en vän som jobbar med hydraulik och har mätutrustning. Först konstaterade vi att traktorns överströmmare var inställd på 140bar, rimligt med tanke på åldern och att specat tryck är 160bar.
Nu till det intressanta. Vid aktivering av det enkelverkande uttaget och vagnen inkopplad visar mätaren 140bar. Vid körning av någon funktion sjunker trycket för att sedan återgå till 140bar igen när man släpper spakarna. Om inte jag är helt ute och cyklar innebär det att jag pumpar all olja genom traktorns överströmningsventil istället för ner i den fria returen som brukligt?

Men hör dessutom på motorns gång att den går tyngre när hydrauliken sätts igång för att sedan gå lätt igen när en funktion körs obelastad.

Vad kan vara felet?
Tilläggas bör att grannen som jag köpte vagnen av har kört med den i detta skick i flera år utan problem. När jag frågar honom minns han dock att traktorn gick lite tyngre med denna vagnen jämfört med den nya han har nu. Således är inte fenomenet knutet till min traktor just.

Lägger in lite bilder på ventilbordet och hoppas de kan vara till hjälp! Uppe till höger är tryck och nere till vänster är retur, sett från den sida bilderna är tagna ifrån.

Tack på förhand!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh Fredrik Håkansson


Gå till lösningen
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80



Turbodiesel

#2 » 19:20:29, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen har vagnen gått bakom en äldre John-deere tidigare, eller åtm varit anpassad för en sådan. Kolla hur pluggen & adaptern i den vänstra gaveln ser ut, troligen behöver du ersätta både pluggen och adaptern med en stor plugg (som passar istället för adaptern/serienippeln). För att släppa oljan till retur med opåverkade spakar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Freddeli (trådstartaren)

#3 » 19:26:37, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Troligen har vagnen gått bakom en äldre John-deere tidigare, eller åtm varit anpassad för en sådan. Kolla hur pluggen & adaptern i den vänstra gaveln ser ut, troligen behöver du ersätta både pluggen och adaptern med en stor plugg (som passar istället för adaptern/serienippeln). För att släppa oljan till retur med opåverkade spakar.

Hej! Tack för snabbt svar. Jag ser bara en plugg i gaveln, menar du adapter som sitter mellan bord och returslang?

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Jac

#4 » 19:42:42, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Den blåa är en plugg, den gula är själva serienippeln.
Serienippeln ska väck och ersättas med en stor plugg.

Serienippeln är en hylsa som går in i ventilpaketet och separerar tank och vidareföring, vanligtvis använt när man ska koppla ytterligare ett ventilpaket i serie. Finns lite om det här: Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?



Gamla John Deere kör med konstanttryckspumpar och dom gillar inte rundpumpning. Genom att montera en serienippel (gul) och sen plugga den (blå) så får man ett ventilpaket som funkar med gamla John Deere.

Kör man det som du gör på en traktor med vanlig kugghjulspump så blir oljan varm och det går tungt som du har märkt.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Freddeli (trådstartaren)

#5 » 19:54:20, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska ni ha!

Misstänkte att detta var felet men hade inte en aning om hur en serienippel såg ut så visste inte vad jag skulle leta efter! :smile:

Fortsatt trevlig helg!

Mvh Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se