Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Jd 6400 mäta hyudraultryck / svårstartad

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

guva (trådstartaren)

#1 » 12:38:48, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en John Deere 6400 med lastare, upplever problem med ”missljud” från hydrauliken i form av ett susande ljud konstant i ”oljespillkoppen” mellan hydrauluttagen bak på traktorn och hytten, ungefär som en överströmningsventil eller motsv. Ljudet försvinner i stort sett när lastaren används, upplever att traktorn slappnar av när den får använda oljeflöde om ni förstår liknelsen :smile:

Skulle det kunna vara så att ls-signalen kallar på olja konstant även fast ingen förbrukare används för tillfället? Om det inte är en helt orimlig gissning, hur mäter jag förslagsvis trycket och är det ngn som vet vilket tryck det ska vara obelastat / belastat? Eller kan jag plugga trycket till lastarens ventilpaket och eller ls signalen för att se om traktorn beter sig annorlunda( ls signalen tas från gavelplatta vä sida på traktorn)

Traktorn upplevs som svårstartad om det kan ha ngting med saken att göra,
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400



Turbodiesel

#2 » 19:31:24, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något som uppstått helt spontant utan någon särskild åtgärd?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#3 » 20:06:21, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

guva skrev:Skulle det kunna vara så att ls-signalen kallar på olja konstant även fast ingen förbrukare används för tillfället? Om det inte är en helt orimlig gissning, hur mäter jag förslagsvis trycket och är det ngn som vet vilket tryck det ska vara obelastat / belastat? Eller kan jag plugga trycket till lastarens ventilpaket och eller ls signalen för att se om traktorn beter sig annorlunda( ls signalen tas från gavelplatta vä sida på traktorn)

Traktorn upplevs som svårstartad om det kan ha ngting med saken att göra,


Så kan det vara. Det blir tungt för startmotorn att dra runt motorn om pumpen ligger på med tryck ja.
Precis nyss var det en maskin där tredjefunktion på lastaren var aktiverad konstant som gjorde att det gick tungt.
Trycket bör ligga på kanske 15 bar om ingen funktion är aktiverad. Om och var det finns mättutag vet jag inte men det bör vara möjligt att få dit.
Om du kan få ihop en slang med två snabbkopplingar på så kan du kortsluta uttagen bak och se om det gör skillnad.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guva (trådstartaren)

#4 » 21:16:08, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Tack för svar, jag borde ju ha ett svar på din självklara fråga,men jag köpte traktorn, köpte lastare som jag monterade i stort sett i samma veva så ingen större erfarenhet av maskinen innan lastare monterades. Men min uppfattning är att den inte varit svårstartad tidigare på samma vis som nu (batteriet är nytt och anpassat för traktorn)

Borde alltså kunna ta bort tryck/ retur- slangarna på bilden och sätta ditt uttag och mäta, alternativt ta bort samma slangar i ventilpkt och mäta där?
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400

Turbodiesel

#5 » 22:50:00, 09-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan kanske börja med att plugga LS-ledningen, då bör inte traktorn bli belastad om det är något knas i lastarreglaget eller dess signalförstärkare (blocket på sidan). Det är riskfritt, dock fungerar (förhoppningsvis) inte lastaren utan att du kör med någon annan funktion samtidigt.

Mätuttag för traktorns hydraulik bör du ha bakom plåten som håller tryckstången i viloläge. Pluggen/mätuttaget längst ner har jag för mig är systemtrycket. Närmare 30bar är normalt standbytryck på dessa maskiner. En av de andra mätuttagen är för LS-trycket, och det tredje för styrning och broms.

Inkopplingen av lastarens LS-ledning mot traktorn är inte oproblematisk, det är en riktig djungel hur det ska göras, beroende på traktorns utrustning av "intern" hydraulik. Men har det fungerat perfekt innan bör det vara hyfsat rätt, å andra sidan är det svårt att avgöra utan hydrauliköra. Speciellt inte om du inte kört traktorn speciellt mycket innan lastarmontaget.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

guva (trådstartaren)

#6 » 14:17:14, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jac och td, börjar med att plugga ls framme vid ventilpkt (lättare att komma åt där än vid gavelplattan) dröjer ngn vecka men återkommer hur felsökningen går..
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400

guva (trådstartaren)

#7 » 21:35:59, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite felsökning gjord allafall, traktorn svårstartad, när den stängs av så dör den direkt, ingen eftergång.
Pluggade ls-ledningen framme vid ventilpkt, uppfattade att lastaren fungerar i samma hastighet som när ls är inkopplad (inget annat uttag användes)

Kopplade i ls-ledningen, kopplade ur tryckslangen till lastarens ventilpkt bak på traktorn och mätte där, 30 bar, ingen skillnad i bartryck när lastarspaken rördes ( måste ls och tryckledning ha ngt ”oljeutbyte” mellan varandra, annars tycker jag trycket borde ökat.

Mätte hydrauluttag bak, 0 bar (varför) obelastad, 190 belastad.

Efter ovanstående gjorts så lät traktorn som den ”ska”, surret i oljespillkoppen borta eller mindre. Traktorn startar lätt och har eftergång när den stängs av.. ytterst märkligt, det enda som gjordes var att lastarens ventilpkt inte pluggades först utan fick blåsa ur sig lite olja. Får se framöver om traktorn fortsätter bete sig rätt framöver eller om det var slump.

Uttagen som ni föreslog jag skulle mäta (bakom tryckstångens fäste) får jag återkomma om
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400

guva (trådstartaren)

#8 » 21:42:56, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att komplicera saken kom jag på att jag har två olika ventilpkt (nordhydraulics) det ena följde med lastaren som jag köpte till traktorn, det andra följde med från traktorskrot när jag köpte gavelplatta tillsammans med ventilpaket.

Troligtvis har jag tagit ventilpaket samt gavelplatta från traktorskroten och monterat tillsammans med lastare köpt från annan säljare samt att signalförstärkaren (ls-ledningen monterades på det ventilpkt (traktorskrot) fast den förstärkaren suttit på det andra ventilpktet (lastarsäljaren)...

Frågan är, kan det vara så att det ventilpktet inte behöver signalförstärkare och att det gör mer skada än nytta att ha det monterat, en fundering

1 person gillar det här inlägget.
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400

Jac

#9 » 10:19:50, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

guva skrev:Lite felsökning gjord allafall, traktorn svårstartad, när den stängs av så dör den direkt, ingen eftergång.
Pluggade ls-ledningen framme vid ventilpkt, uppfattade att lastaren fungerar i samma hastighet som när ls är inkopplad (inget annat uttag användes)


Det låter helt fel. Utan LS signal ska lastaren inte orka lyfta överhuvudtaget. Det verkar som nån annan funktion var aktiverad och fick pumpen att vinkla på. Den behöver bara vara ytterst lite aktiverad för att det ska bli fullt tryck på ett LS system.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

guva (trådstartaren)

#10 » 09:22:32, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter helt fel. Utan LS signal ska lastaren inte orka lyfta överhuvudtaget. Det verkar som nån annan funktion var aktiverad och fick pumpen att vinkla på. Den behöver bara vara ytterst lite aktiverad för att det ska bli fullt tryck på ett LS system.[/

Ja, jag blev fundersam att lastaren funkade, ska plugga ls igen och se om samma resultat kvarstår,, tack för svar Jac, har du ngn ide om olika ventilpkt i frågan ovan, kan ett ventilpkt behöva signalförstärkare och ett inte? Och om så är fallet, kan det strula om ett pkt som inte ”behöver” signalförstärkare har det monterat
guva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:07, 30-03-2011
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Grävare bm 646
Jd 2040s
Jd 6400

Jac

#11 » 10:42:58, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

guva skrev:Frågan är, kan det vara så att det ventilpktet inte behöver signalförstärkare och att det gör mer skada än nytta att ha det monterat, en fundering


En fungerande"signalförstärkaren" kan inte förstärka signalen mer än vad den ska vara, den kan bara förhindra att signalen blir lägre än den ska pga läckage etc.
Så länge signalförstärkaren är hel och fin så kan den inte orsaka dina problem.

Å andra sidan om signalförstärkaren har hängt sig eller har stort internläckage eller nåt sånt så tror jag den kan orsaka dina symptom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se