Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Läckande snabbkopplingar

20 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Gretschman (trådstartaren)

#1 » 14:37:30, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er! På min John Deere 2130 (1977) som har Trima lastare så läcker det hydraulolja ur alla snabbkopplingar på sidan om traktorn.Den har 1spaksreglage.Kan man täta dessa med lin ellerannat eller måste jag byta ut alla? Förstår inte heller varför det sitter snabbkopplingar? Jag använder aldrig de uttag som sitter bak på traktorn Använder bara frontlyften och 3punkten bak.Tacksam för svarMvh/Gretschman :sad: :sad:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130



Göran Ekman

#2 » 17:32:30, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon bild så kanske i vart fall jag förstår vad du menar .
Lin eller gängtejp brukar man väl inte rekomendera när man håller på hydraulik. Brukar väl vara någon lämplig packning, o-ring , tredobricka eller hydraulik tätning ( något flytande kladd som finns på tub).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#3 » 18:14:33, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den formuleringen var kaxig, men jag tror att du inte avsåg det....

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jim_the_one

#4 » 19:28:14, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter snabbkopplingar där för att det ska vara lätt att ställa av lastaren.

Antingen byter du oringar i kopplingarna eller så tar du bort dom och sätter slangarna direkt i paketet med lämpliga nipplar ist för snabbkopplingarna.


Aldrig använda lin för att försöka täta hydraulik!

Inte heller gängtejp, men det kan vara bra att ha i verktygslådan. Största problemet med tejpen är att det mycket lätt hamnar i systemet och fastnar i pumpar och ventilpaket.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Gretschman (trådstartaren)

#5 » 23:28:04, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack kära ni! Jag har länge varit inne på att koppla direkt med nipplar,men jag har varit lite osäker på om det fungerar att göra så.Men tänkte att jag frågar er som är kunniga först.Men det finns väl inget som talar för att det inte skulle funka. Ska ta och fixa detta imorgon! Tusen tack! MvhGretschman :shake_hands: :dancing_geek: :dancing_geek: :dancing_geek: :hurra: :idee3:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

Göran Ekman

#6 » 00:05:44, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Den formuleringen var kaxig, men jag tror att du inte avsåg det....

Det var inte min mening.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Skru'are

#7 » 05:43:55, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstod det :shake_hands:
Men jag är yrkesskadad och läser vad det står, så jag satte i halsen först, men sedan var det lite småroligt hur du snubblade på orden. Det bjuder du säkert på...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#8 » 09:46:02, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Aldrig använda lin för att försöka täta hydraulik!


För att täta gängor i hydraulik är inte lin nåt vidare. Men det har faktiskt levererat i en situation där allt annat som jag provat - och det är det mesta - misslyckats. Då pratar jag om skärring som släppt. Lin har alltid fungerat, inget annat har nånsin fungerat. Metoden är att först göra rent och föra tillbaka muttern. Lite flytande hydraultätning på ändarna på ringen kan man ha i hopp om att nåt tränger in (men bara det har inte funkat). Sen så mycket lin lindat bakom ringen som man får dit med hopp om att få muttern att ta gäng och dränk in linet i hydraultätning. Dra till muttern och vänta lite så tätningen härdar, sen finns det stort hopp att problemet är löst. Linet är såpass hårt och stabilt så det fungerar till det här, det gör inte t ex gängtejp.

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jim_the_one

#9 » 14:30:09, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skärring som inte längre tätar är förbrukad. Bara att hoppas att röret går att korta av och sätta dit en ny skärring.

Skärringen gör det den ska göra och drar man åt för hårt eller lossar å drar åt ofta så har den snart skärt sönder röret och det kan väl dom flesta räkna ut vad som händer då, inte alls trevligt om det är bra tryck på insidan vilket det oftast är vid hydraulik sammanhang.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Bygert

#10 » 14:55:57, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss se då vad det finns för alternativ. Korta röret, visst, nån gång går kanske det. Inte hänt för mig iaf att det varit möjligt. Dessutom ska man då såga av röret och det kan vara krångligt nog. Tog mig sisådär tre timmar att såga av ett grovt rör rätt oåtkomligt ställe så jag kunde trassla ut det. Sånt är inte bra för humöret.

Köpa nytt rör då, visst men det ska finnas att få tag på också. Det är inte så självklart att det ordnar sig. Plus då att det kan kosta en massa pengar och att man kan få vänta. Dessutom är hydraulrör allt för ofta nåt som resten av maskinen är byggda runt. Det kan krävas omfattande demontering innan man klarar att byta ett rör.

Köpa ett rör och böja till själv, tja är man skicklig och har rätt grejor så kanske. Jag tvivlar på att jag skulle få till det så det blir bra.

Byta till slang, jo, det kan vara ett alternativ, det gjorde jag med det spruckna röret som det tog sin tid att såga av. Skulle jag bytt det hade det nog tagit ett par dar att få bort och tillbaka allt som det låg under. Det är väl dock inte alltid som en slang fungerar som en bra ersättare och i vilket fall drar det lite tid och pengar.

Så, jämför då det med att pröva med lin. Snabbt fixat med grejor som man oftast har hemma. Har aldrig svikit mig och jag har gjort det åtskilliga gånger. Första försöket som gjordes i desperation efter att ha prövat det mesta måste ha hållit tätt i åtminstone 25 år nu. Men visst, byta rör är en stabilare reparation men ibland har man inte liksom tid och energi till att göra den optimala reparationen utan är nöjd med att det fungerar ändå.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#11 » 15:11:26, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag uppfattar ts som att själva snabbkopplingen läcker och inte förbindning koppling och rör/slang ? Läcker snabbkopplingen kan man ju prova med att byta oring och göra rent. Det brukar räcka länge.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Gretschman (trådstartaren)

#12 » 16:49:09, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var ju själva snabbkopplingarnasom läckte. Dom har läckt i 3-4år ..men nu hade det eskalerat och gått för långt.Det formligen rann ur dem.Så jag tog bort dem och köpte nya nipplar,packningar mm.Så nu är det riktigt tätt.Men...det satt verkligen hårt.Själva delarna gick på runt 700 kronor..så det var ju inte så farligt.Billigare än att köpa en dunk ott -olja varje vår.Mvh/Gretschman :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

Trigon

#13 » 05:51:34, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
Jim_the_one skrev:Aldrig använda lin för att försöka täta hydraulik!


För att täta gängor i hydraulik är inte lin nåt vidare. Men det har faktiskt levererat i en situation där allt annat som jag provat - och det är det mesta - misslyckats. Då pratar jag om skärring som släppt. Lin har alltid fungerat, inget annat har nånsin fungerat. Metoden är att först göra rent och föra tillbaka muttern. Lite flytande hydraultätning på ändarna på ringen kan man ha i hopp om att nåt tränger in (men bara det har inte funkat). Sen så mycket lin lindat bakom ringen som man får dit med hopp om att få muttern att ta gäng och dränk in linet i hydraultätning. Dra till muttern och vänta lite så tätningen härdar, sen finns det stort hopp att problemet är löst. Linet är såpass hårt och stabilt så det fungerar till det här, det gör inte t ex gängtejp.


Bra nödfallstips att testa om det blir nödvändigt någon gång! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Gretschman (trådstartaren)

#14 » 14:01:26, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!Det blev ju tätt när jag tog bort snabbkopplingarna.Men ett annat problem som dök upp är att det sprutar hydraulolja under ratten.Kan det vara så illa att jag satt nån av slangarna på fel plats? Typ att returen sitter på fel plats i ventilpaketetpaketet? Hade märkt upp slangarna ,men misstänker att det blivit fel ändå .Nån som vet?? Någon JD mekaniker finns inte att tillgå där jag bor Mvh/Gretschman :sad: :sad: :sad: :sad:
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

Jim_the_one

#15 » 15:12:58, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbkopplingarna sitter oftast på lastarsidan av ventilpaket. Så någon retur borde du inte ha rört.

Låter mer som att det är något annat som läcker.

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se