Sida 1 av 2

Oljetryck, byte oljepump. case jxu 105/new holland t5060.

InläggPostat: 20:13:54, 09-08-2019
av jan larsson
Hej
Jag har en case jxu 105 med ålö lastare. 2009 års modell. Ca.4500 timmar. New holand t5060 ska vara exakt likadan mekaniskt.

Den är ordentligt svag i hydraulen när den är varm. Både lastare, yttre hydraul och i lyftarmarna. Men inte i inre system och styrning (dubbelpump)
Jag har egentligen alltid tyckt den varit svag så länge jag haft den. Ca. 1200 timmar när jag köpte den. Men nyligen så krävs det att man gasar rejält om t.ex. lastaren ska orka lyfta en bal eller lyfta den bogserade skäran.

Jag har fått låna ett elektroniskt tryck och flödesinstrument.
Det vi mätt och de värden som noviser kommit fram till.
I ett av de yttre hydraulikuttagen. Och på lastarens lyftuttag.

Mätt vid kall och varm olja.

Vid fulgas båda lika tryck.
Kall 171 bar.
Varm 161 bar

Vid tomgång också lika tryck men betydligt lägre.
Kall 50 bar
Varm 45 bar

Trycket ska vara 198 bar en.l. spec.

Flödet från tomgång till fullgas.
Något - 61 L. Obelastad.
Och 61 L står att pumpen ska ge. Men också sammankopplad och då 79,5 L. ?

Nu är jag osäker hur vi ska gå vidare. Trycket ska vara högre. Och tre överströmningsventiler till det yttre systemet.
De i yttre och till lastaren ser jag. Men den tredje är jag osäker på placering. Ska påverkas av ventilen för släpbromsen och vara först i systemet.

Ungefär härifrån behöver vi råd, tipps eller förslag på åtgärder. Eller om vi ska mäta på annat sätt.
Vi har fått några uppslag på annat håll men hör gärna era expertråd först. Men två är att pumpen är slut eller att överströmare är otät, kärvar eller bara lågt stäld.

Mätinstrumentet har vi kanske hela helgen. Om någon finns i närheten som kan case jxu och dess hydraulik. Så tar vi gärna hjälp.
Pm går mycket bra om ni inte vill synas av någon anledning.

Nu skrev jag långt igen. Orkade ni läsa. Jag ville vara utförlig för så korrekt svar som möjligt.
Frågar jag så avslutar jag alltid med vad lösningen blev.
Tack på förhand.

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 22:42:00, 10-08-2019
av mathiast
Nh 5000 hade en överströmmare direkt på ovansidan hydraulpumpen,tla serien hade inte det.
Tror din motsvarar tla.
Annars är det ingen ovanlighet med dåliga pumpar på dom. Kolla så sugfiltret är ordentligt åtdraget bara

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 22:43:53, 10-08-2019
av mathiast
Ett enkelt sätt att snabbkolla pumpen är att be någon dra i spak till yttre hydralik så den pumpar mot stopp och samtidigt ha handen på pumpen.
Ökar tempen snabbt är pumpen dålig

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 09:23:30, 11-08-2019
av Jac
Hela poängen med tryck/flödes mätning är att du mäter flödet vid olika tryck, både obelastad och vid maxtryck.

Även en slutkörd pump ger fullt flöde obelastad, det intressanta är att jämföra det flödet med flödet vid maxtryck.

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 09:27:44, 11-08-2019
av mathiast
Kom att tänka på att vissa case med fabriksmonterade lastar ventil hade ju en funktion som kopplade samman båda pumparna när man lyfte lastaren.
Inte för att det borde göra att trycket blir lågt.
Om jag inte minns fel satt det en givare på spaken som öppnade en ventil på pumpen

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 22:53:30, 11-08-2019
av jan larsson
Hej.
I em han vi ta en titt på traktorn igen
Vi provade att sätta tryck på systemet vid kall olja och ca 1400 rpm. Efter ca 45 sek. Var pumpen såpass varm att det inte gick hålla på den. Då provade vi inte med tryck, flödesmätaren. Det blir beställning av ny pump.

Jag har försökt kolla marknaden efter alternativ pump. Främst efter en med ökat flöde från 45 L - 61 L som märkeshandlaren menade jag hade. Min gav 61 L. !!
Orginal ny ca. 10 000, oie ca. 9 000, övriga utan exakt data ca. 10 - 12 000.
Och biligast en renoverad orginal utbytespump. Ca.6 600. Med så kort livslängd på orginal från ny. Kan jag lita på att renoverad håller minst lika länge. Eller är det värt att söka annan pump. Högre flöde ?

De verkar int bli ihopkopplade i orginal lastarventilpaket. Kan vara sumerat totalt flöde från båda fast delat i systemet.(kan bli frågor om detta senare.)
Det sitter ett block framåt, uppepå pumpen. Men jag rör inga överströmare om det inte behövs efter pumpbytet. Och jag är säker på värden och vart de hör.

Service har verkstad gjort tills nu för maskinskadeförsäkringens skull. Men ska göra de första filterbytena själv nu. (Noga som med de andra maskinerna) sugfiltret. Är det det stora under pumpen. Det kollade vi inte. Men det blir väl oväsen om det suger luft. Kollas i morgon före beställning.

Råd till demontering. (Trångt så vi ser inte ordentligt)
Delat lastarfäste bort (ålö), filterhållare under bort, ventil och anslutningar bort sen pumpen bort. Finns det knep eller tipps som underlättar demontering. Får jag loss den själv ?
Råd och tipps vid montering.
Är det oringar eller packningar. Något särskilt vid montering och första igångkörningen av pumpen.

Försökte skriva kort. Gick väl sådär. Tack för svar och råd jag fått.

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 23:10:50, 11-08-2019
av Jac
Är det kugghjulspump?

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 00:44:54, 12-08-2019
av jan larsson
Ja. Det är sagt så till mig.

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 16:57:40, 12-08-2019
av mathiast
Dubbel kugghjulspump med olika cc

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 18:34:19, 12-08-2019
av Jac
Ok. Jag bara undrar lite över den där renoverade utbytespumpen. De saker som slits på kugghjulspumpar är hus, axlar, gavlar och lager. Plockar man bort dessa delar så är det liksom inte så mycket kvar...

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 19:50:31, 12-08-2019
av Turbodiesel
Mindre utbytesprylar hos märkeshandlaren brukar idag betyda en hyfsad piratdel i en lite snyggare kartong. Och så tar de tillbaka den gamla för skrotning, så att ingen råkar få nytta av den (hemska tanke).

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 21:22:04, 12-08-2019
av jan larsson
Jag ska lungna er oro över utbytespump. 61 L pump fanns ingen att få tag i när jag skulle beställa. (? Till annledningen)
Tur kanske. För jag anade det med slitage, renovering och hållbarhet.

Så det blir en helt ny orginalpump. Den fanns det 62 st. av. Ska finnas på plats tidigt i morgon.

Nu är det "bara" bytet kvar. Tipps, knep.

Start och inkörning av nya pumpen ? Läste om en procedur på liknande pump. Men minns den inte. Det viktigaste är väl att den alltid har olja utan luft i sig.

Tack så länge för bra innlägg, svar och synpunkter.

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 22:27:48, 12-08-2019
av mathiast
Byt sugfiltet och fyll det nya till bredden med olja,dra åt filtret ordentligt

Re: Oljetryck case jxu 105/new holland t5000 (t5060)

InläggPostat: 23:08:31, 13-08-2019
av jan larsson
Hej och tack igen för råd och tipps.

Nästan att jag fått en ny traktor. Den kraften och farten i hydraulen kan jag inte minnas fanns när jag köpte traktorn för ca. 5 år sedan. Och då ca. 1200 timmar.
Grannarna körde 4 skäriga vxl. plogar. Min lyfte knappt den 4 skäriga tegplogen med lite jord på.
Jag bad Märkesverkstaden kolla vid ett par servicar. De sa allt var i sin ordning. Tveksamt med det jag upplevde idag.
Märkvärdigt. Om det ska bli ordentligt gjort får man tydligen göra det själv.

Flera sa att det var trångt och besvärligt att byta pumpen. Det tyckte jag väl inte. Mest oljigt.

Lastaren av, fullt styrutslag åt höger, halva ålö lastarfästet av, sugfilter av med uppsamlingskärl under (ca. 15 L), lyfta undan slangar, lossa de två annslutningarna uppepå (7st insex. Lite pilligt), oljenivån utjämnad och lossa hållaren från undersidan, binda upp och frigöra de tre annslutningarna, sist lossa pumpen och vrida ut den (3 insex, 1 sexkant !) demontering klar.

Montering i samma turordning tillbaka. Med skruvarna i hålen på insidan av pumpen innan montering för att slippa trångt fippel. Och uppfyllning med olja för att sugfiltret skulle fyllas. Med öppen luftskruv på trycksidan av pumpen. Eeenkelt.

Tog väl ca tre timmar totalt. Säkert bara två när man nu vet vilka verktyg och turordning som gäller.

Vid koll när jag rev i det. Såg jag elventilen för ihopkoppling på pumpen. Och elkontakten på lastarpaketet. Var ju ganska säker på att den var ur funktion. Och gav den ingen vidare tanke. Men oj vad det märktes att den fungerade när lastaren monterats.

Jag saknar många gånger lösningen när det frågats om ett problem. Blev detta för långdraget istället kanske.

Det sägs att det är ganska vanligt med pumpbyte på dessa modeller.
Om det är fler som byter pump med stöd av denna tråd. Oavsett tid från när tråden gjordes. Skriv då gärna att. Jag bytte också.

Re: Oljetryck, byte oljepump. case jxu 105/new holland t5060.

InläggPostat: 00:56:35, 14-08-2019
av Jac
Kul att höra att det gick bra!
Öppna gärna den gamla pumpen och ta lite bilder.