Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Driva med enbart momentomvandlare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Testline (trådstartaren)

#1 » 15:47:16, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en midjestyrd Holder AG3 med troligen fel tryckplatta som äter wire och ständigt behöver justeras.
Bäst hade varit att ersätta denna med en hydrostat men platsbristen skapar problem. Jag såg att automatväxellådor har Converter/Momentomvandlare som skapar kraft till övriga detaljer i växellådan. Momentomvandlaren är ju hel tät och innehåller allt som behövs för drivning. Jag har bara traktorn till småjobb på tomten + snö när så finns.
Alltså så körs den max några hundra meter totalt. Frågan är om den pallar värmebildningen för någon "lockup" finns ju inte.
Nästan jämnt kör jag på lågväxel 3 som blir ~3-5km/h. Någon som har erfarenheter av små Momentomvandlare.

För att vara tydlig är Momentomvandlare enbart den cylindriska historian som innehåller Pump (skovelhjul) som drivs av motorn och den motsatta sidan Turbin (som drivs av oljan från pumpen) i centrum av dessa "halva skovelhjul sitter Statorn som har till uppgift att skapa ett högre tryck -moment.

Nu kanske det finns andra typer av små hydrauliska grejer som kan ersätta detta eller en helt annan sak som jag ej funderat på. kom med idéer och förslag.
Jag är inte helt mekanisk okunnig och har hyffsad verkstad med en o annan svarv några brickor o bult. Så vad gäller hur man får drivningen att platsa ser jag inte som omöjligt.

/D
bilderna ville inte laddas...
Testline
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:53, 03-06-2019
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Traktor Holder AG3 midjestyrd
Grävmaskin ett hemmabygge
Emco Conncept Turn 155. som är en svarv med C-axel men alla maskiner
som tillverkar metallspån är att föredra.



Jac

#2 » 15:58:12, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En momentomvandlares karaktäristik är anpassad till motorvarvtal och användningsområde, blir nog en utmaning att få ihop nåt vettigt. Din maskin har väl ganska lågt varvtal, får du tag i momentomvandlare byggd för en mer högvarvig motor så blir nog maskinen ganska kraftlös.
En turbinkoppling kanske hade varit mer ändamålsenlig men det blir samma utmaning att finna nåt som passar i karaktäristik.

Det låter betydligt enklare att fixa kopplingen än att bygga om traktorn.
Holder AG3 ser ju ut som en gammal fin maskin, lite synd att fulbygga om den...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Testline (trådstartaren)

#3 » 16:21:16, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-ja, det var ju en ny syn som var klart sann. Den varvar nog 3000v/m men jag gillar lugnet så 1100 är topp.
Bara att hitta en över huvud taget verkar inte lätt. mina 27hk gör saken inte lättare. Tänkte skrota motorn ett tag o byta mot en industrimotor satt på tvären men
de växer inte heller på träd. Visst 10kkr här o lite där så finns allt men HON föddes -63 och heter förresten Hildur efter förra ägarens svärmor!

Du har nog rätt Jac men vad tror du om hydrostat då?
Testline
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:53, 03-06-2019
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Traktor Holder AG3 midjestyrd
Grävmaskin ett hemmabygge
Emco Conncept Turn 155. som är en svarv med C-axel men alla maskiner
som tillverkar metallspån är att föredra.

Jac

#4 » 09:15:08, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyare Holder har väl hydrostatisk drift, det är ju det som är vanligt på små maskiner. Priset för nya komponenter är nog avskräckande, beg finns väl men det gäller att hitta nåt som passar.

Vad är egentligen felet på kopplingen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Testline (trådstartaren)

#5 » 21:25:10, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns inte att få tag i original så jag köpte en från något företag i Karlstad. Den är nog anpassad till en servo assisterad / hydraulisk.
Traktorn har wire + div länkar.
Skall byta tillbaka till den gamla och fixa till tryckplattan som jag vill minnas var svarvad. Några kolvar behöver packas om på 3-punkten och diffen fram sitter fast.
Så tiden får visa vad som sker framöver.
Testline
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:53, 03-06-2019
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Traktor Holder AG3 midjestyrd
Grävmaskin ett hemmabygge
Emco Conncept Turn 155. som är en svarv med C-axel men alla maskiner
som tillverkar metallspån är att föredra.

Stefan1972

#6 » 09:27:03, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det ska ju poängteras att små normala converters sällan innehåller nån oljepump utan den sitter ju i växellådan.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se