Fordson Major extra hydraulpump
Postat: 19:23:04, 15-09-2019
Hej ärade maskinister,
Kompisen funderar på att använda yttre hydraulik på sin major. Finns inget sånt på den idag.
Jag har forskat lite om detta och originalpumpen verkar ganska tragisk för ändamålet. Dåligt flöde och tryck. Även systemet i sig med att lyftarmarna ev måste vara i topp mm.
Frontlastare och ev hydraulkran på gång så lika bra bygga nåt separat system på en gång.
Finns väl kanske fyra alternativ då.
1. PTO driven; känns klumpigt om man vill koppla nåt redskap.
2. Ut på höger sida lådan finns/fanns nåt kit för balatremmar mm. Kanske kunde gå.
3. Frontmonterad med kardanaxel ?ala rövhacka mm
4. Remdriven från vevaxeln.
Det är alternativ 3 eller 4 som känns mest genomförbart.
Jag skulle helst vilja välja alt 4.
Tänkte man kunde sätta på extra remskiva på vevaxeln och köra med en multirem. Har inte kollat upp max vridmoment en sådan klarar men ska göra det. Tar man den bredaste med 6 spår så tror jag nog den klarar väldigt mycket.
Någon som skruvat fordson och vet hur remskivan på veven sitter fast?
Skulle man kunna sätta en skiva till utanför?
Har kikat lite och fläkten går nog schimsa ut lite framåt så man får lite mer utrymme.
Sen skulle det kunna finnas plats under generatorn och bygga nåt fäste.
Var får man tag i multiremskivor blir isf nästa jakt.
Bild på vevens kilremshjul och koppling framåt för startvev:
Här under generatorn tror jag man kunde få dit en pump:
/Tillägg:
Hitta nån bra pdf för multiremmar upp till 200kw.
En med 8 spår och profilen "L" ska klara ca 15-20kw om remhjulen är ca 100mm eller större. Man får ju räkna på det mer exakt om det blir nåt.
En sån remskiva är då ca 40mm bred och remmen ca 38.
Bör gå att få dit bara man löser att få dit nån remskiva på veven.
Kompisen funderar på att använda yttre hydraulik på sin major. Finns inget sånt på den idag.
Jag har forskat lite om detta och originalpumpen verkar ganska tragisk för ändamålet. Dåligt flöde och tryck. Även systemet i sig med att lyftarmarna ev måste vara i topp mm.
Frontlastare och ev hydraulkran på gång så lika bra bygga nåt separat system på en gång.
Finns väl kanske fyra alternativ då.
1. PTO driven; känns klumpigt om man vill koppla nåt redskap.
2. Ut på höger sida lådan finns/fanns nåt kit för balatremmar mm. Kanske kunde gå.
3. Frontmonterad med kardanaxel ?ala rövhacka mm
4. Remdriven från vevaxeln.
Det är alternativ 3 eller 4 som känns mest genomförbart.
Jag skulle helst vilja välja alt 4.
Tänkte man kunde sätta på extra remskiva på vevaxeln och köra med en multirem. Har inte kollat upp max vridmoment en sådan klarar men ska göra det. Tar man den bredaste med 6 spår så tror jag nog den klarar väldigt mycket.
Någon som skruvat fordson och vet hur remskivan på veven sitter fast?
Skulle man kunna sätta en skiva till utanför?
Har kikat lite och fläkten går nog schimsa ut lite framåt så man får lite mer utrymme.
Sen skulle det kunna finnas plats under generatorn och bygga nåt fäste.
Var får man tag i multiremskivor blir isf nästa jakt.
Bild på vevens kilremshjul och koppling framåt för startvev:
Här under generatorn tror jag man kunde få dit en pump:
/Tillägg:
Hitta nån bra pdf för multiremmar upp till 200kw.
En med 8 spår och profilen "L" ska klara ca 15-20kw om remhjulen är ca 100mm eller större. Man får ju räkna på det mer exakt om det blir nåt.
En sån remskiva är då ca 40mm bred och remmen ca 38.
Bör gå att få dit bara man löser att få dit nån remskiva på veven.