Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Bakre uttag, vilket är tryck, vilket är retur

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

moraggarn (trådstartaren)

#1 » 10:35:47, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild




Inlägget gäller MF 135 med Bergsjö 108 frontlastare

En fråga då jag ännu inte har något eget redskap att testa med. Det jag undrar är om, man med hjälp av dessa bilder, kan utläsa vad som är tryck, respektive retur på de två bakre uttagen.
Det högra uttaget går fram till ventilpaketet vid lastaren, det är den slangen som går in närmast hytten, med en vinklad koppling.
Det vänstra uttaget går in i toppen av väljarventilen inne i hytten.
Jag kan själv inget om hydraulik, men om jag får gissa så är det tryck i den vänstra och retur i den högra, är jag fel ute?
Sedan undrar jag i vilket läge väljarventilen ska stå för att kunna nyttja dessa bakre uttag?
Jag har skaffat en vedklyv till traktorn, som jag ännu inte hämtat, lite längre fram kommer även en vajerkran med hydrualsväng att skaffas, därav lite nyfikna frågor.
moraggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:26, 21-02-2011
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3600
Mf 135 Special



moraggarn (trådstartaren)

#2 » 10:41:34, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna blev visst lite knasigt publicerade, men jag lyckas inte vända dem rätt när jag försöker i mobilen. Hoppas ni kan tyda dem ändå :smile:
moraggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:26, 21-02-2011
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3600
Mf 135 Special

fretchi

#3 » 12:44:12, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju utgå ifrån att den slang som bara sitter med slangklammer är returledning.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#4 » 12:49:43, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nummer ett är trycket fram till lastaren
nummer två är tryckuttaget bak - följ slangen så ser du vilket av de baktill slangen går till.
Visst är det väl så att du måste vippa om spaken på ventilen, den jag kopierade och kluddade på, för att få funktion antingen fram (lastaren) eller bak?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

moraggarn (trådstartaren)

#5 » 12:56:58, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Bild
Nummer ett är trycket fram till lastaren
nummer två är tryckuttaget bak - följ slangen så ser du vilket av de baktill slangen går till.
Visst är det väl så att du måste vippa om spaken på ventilen, den jag kopierade och kluddade på, för att få funktion antingen fram (lastaren) eller bak?


Då är det som jag gissade, nr 2 är det vänstra uttaget bak. Som du skriver så måste jag välja antingen lastare eller trepunktslyft. Som spaken står nu (framåt) så är det lastaren som kan användas.
Så när redskap kopplas in till de bakre uttagen så får jag se vidare vilket läge väljarventilen ska vara i.
Om det visar sig att den ska vara i lastarläget så vore det väldigt smidigt om man har en tippkärra, då man använder reglaget till lastaren för att styra tippen. Men det återstår att se. Tack för svaren!
moraggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:26, 21-02-2011
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3600
Mf 135 Special

Ivar Risslén

#6 » 13:05:44, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På första bilden så har du 2 tryckuttag. Med spaken så skiftar du mellan trepunktslyften och de 2 andra uttagen. Slangen som går framåt går nog till ventilpaketet för lastaren. Och det andra är ett s.k. tipputtag som går bakåt till den ena snabbkopplingen.
Bild 2 visar ventilpaketet för lastaren. Det verkar vara ett serieuttag inkopplat på det så att du ska kunna köra lastaren och trepunkten utan att ändra någon spak eller om det går bak till snabbkopplingen så har man tryck där hela tiden man inte använder lastaren.
Börjar vi uppifrån på andra bilden så är det tryck in. Slang till enkelverkande lyft cylinder på lastaren. De två nästa är till skoptilten på lastaren. Sedan den med slangklammer är returen från ventilpaketet. Och den som är närmast den röda plåten är serieanslutningen, som du måste kolla var den tar vägen.

Nu har du lite mer att gå efter för du måste kolla själv var slangarna tar vägen, om det finns någon fri retur baktill kan jag inte svara på. Lättast att koppla in en fri retur är att göra detpå samma ställe som returen från lastarens ventilpaket.

PS. Jag ser att du har gjort ett nytt inlägg medan jag skrev mitt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#7 » 13:10:43, 19-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill veta mer om hur det fungerar med de olka spakarna så finns det ett häfte som heter "Hand med hydrauliken" eller något liknande. Det finns i "Downloads" högst upp på denna sida. Det finns bland böckerna till MF. Mycket läsvärt då det förklarar hur hydrauliken på en gammal MF fungerar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se