Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Nybörjare i trubbel (BM 650 med ventilpaket för lastare)

23 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

hakan_975 (trådstartaren)

#1 » 13:54:59, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Jag har precis blivit 'med gård' och tillhörande maskinpar :grin:
Men nu har jag problem med traktorn (Volvo BM 650 -81) och lastaren (Ålö Modig 3030).
Till lastaren finns ett ventilpaket (Kontak) och det är höjningen av skopan som tjorvar och bråkar, det fastnar liksom ibland.
Då blir spaken inne i hytten 'stum'. Om man då hoppar ut och skruvar lös koppen på ventilpaketet och trycker på fjädrarna så kan den hoppa igång ett tag.
Men nu verkar det ha gett upp helt. Jag har plockat isär vajer och spakar inne i traktorn utan att hitta något uppenbart (rengjort och smort)
Så det verkar vara något som hakar fast inne i ventilpaketet.. tror jag.
De blåa bultarna verkar lossa paketet från plattan allting sitter på och de gula (tre som går rätt igenom ) tänkte jag skulle sära på hela härligheten.
Men icket..
De två stora gråmarkerade bultarna har jag inte tordas fiffla med.
Så min fråga: törs man separera ett ventilpaket ? Och hur ?
Jag är otroligt tacksam för alla tips.

Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2019/09/25/ventil.jpg


mvh
/Håkan
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ingoberra

#2 » 17:17:58, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta lös fjädrarna ifrån båda sliderna. Hur känns spaken då? Du säger vajrarna känns ok. Är vajrarna å fjädrar borttagna kan du dra ur sliderna. Utan oringar runt sliden ska den kunna trilla rätt igenom ventilen. Så lätt ska den röra sig.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

hakan_975 (trådstartaren)

#3 » 20:49:07, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar !!
Jag har ju förstått så mycket att inuti sitter en grej (slider ? som åker upp ioch ned beroende på hur man drar i vajern.
Den släpper igenom olja antingen i den ena eller den andra slangen till lastaren.
Den hålls emot 'åt båda hållen', dvs både upp-och ned, av fjädrarna som man ser på ovansidan när man skruvar bort koppen.

Fjädrarna verkar inte sitta med låsbrickor utan någon slags annan anordning. Jag gissar att man skruvar i de två spåren som syns på bilden ?
De verkar hålla fast fjädrarna.
Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2019/09/25/Fjader.jpg


Jag hittade igen Spare Parts manualen för Quicke 3030 bland Downloads, men den är inte så detaljerad vad gäller själva ventilpaketet.
mvh
/Håkan
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ingoberra

#4 » 20:54:29, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll emot sliden, tryck ner den yttre skålen så kan du lös dom innre låshalvorna.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

LeifAndersson

#5 » 20:56:59, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde byta ut det reglaget, det har de flesta gjort i dag. Det är helt enkelt inget bra reglage! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jac

#6 » 13:51:43, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag litar på Leif. Men om du ändå vill mecka med det så kan denna pdf'en möjligens hjälpa
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/media ... _manua.pdf



Laddade upp filen hit:
Winget Kontak KA10/18 control valve verkstadshandbok
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hakan_975 (trådstartaren)

#7 » 09:00:11, 27-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj. Tackar !!
Har börjat kolla på något ersättningsventilpaket. Men det är ju en djungel för en rookie :D
'Såklart man vill ha ett ventilpaket med flyt' tänkte jag när jag läste på, '.. har ju liksom haft oflyt tidigare så..'
Men det har man förstått nu att flyt i traktorvärdlen har inget alls med tur att göra.

mvh
/Håkan

1 person gillar det här inlägget.
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#8 » 09:19:18, 27-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del ventiler har en speciell slid (regenerativ slid) på tilten för snabbtömmning av skopan.
[Traktorer] Ändra riktning ålö 3300

Om du byter plats på tiltslangarna så ser du om du har det. Har du det så vill du nog ha det på det nya paketet också, annars kommer det ta längre tid att tippa skopan.
OIE.se borde kunna guida dig till rätt ventilpaket.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hakan_975 (trådstartaren)

#9 » 09:39:16, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att beställa ett nytt (Galtech) ventilpaket så nu håller jag på som bäst att försöka koppla in det.
En fråga: Idag sitter det snabbkopplingar på slangarna till lastaren, men finns det egentligen någon anledning. Såvitt jag vet kommer jag ju aldrig att ta av lastaren, men har man nytta av snabbkopplingarna ändå, eller ska jag helt enkelt skippa dom ?
Man minskar ju risken för läckage om inte annat tänker jag.
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#10 » 09:49:44, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte du ett reglage för seriekoppling. Man brukar få köpa seriekopplingsnippel separat.
Behåll snabbkopplingarna, det underlättar vid service på traktorn!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hakan_975 (trådstartaren)

#11 » 13:51:00, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar !
Jag förlitar mig på forument och behåller snabbkopplingarna :thumme:
Däremot så har jag förstått att jag behöver koppla in serienippeln plus en retur från ventilpaketet till tanken.
Är det någon som har bra tips om enklaste sättet för detta ?
Jag har snokat under hyttgolvet på höger sida (där tanken sitter).
Det går in ett rör (som kommer från ventilerna baktill) med en kort slangbit och vanliga slangklämmor till tanken
, men den sitter otroligt illa till.
Är det bara att försöka koppla in sig där eller finns det enklare sätt ?
'Tanklocket' till tanken är en 'bult' med packning,
finns det nytt lock med slangnippel att få tag i vore det det enklaste tänker jag.
Alternativet är ju att ta ett nytt hål i tanken men det tvekar jag att ge mig på.

En (korkad?) fråga: Retursidan verkar inte vara trycksatt. Dvs det räcker med slangklämmor ?
En annan fråga: törs man provköra lastaren utan serienipplen, det har ju inte funnits någon där sedan tidigare utan returen från det gamla paketet gick ju till uttagen bak långt innan jag fick problemen ?
Alltså vad kan hända om jag provar om det jag har knåpat ihop hittills fungerar och väntar med att koppla in serienippel till senare ?

mvh/Håkan
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#12 » 22:12:04, 02-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte förra reglaget returanslutning? Returledning funkar bra med klamrad slang, dubbla klammer gör inget! Returen ska ju vara i det närmaste trycklös när den bara har till uppgift att leda tillbaka olja till oljetanken. Får du övertryck i returen så är det något fel, även om du har returfilter så är tryckstegringen liten. Det är under alla förhållanden jämförbart med det tryck du har i vattenledningen som mest!

Tillägg: Har du inte 100% koll ska du inte testa några provisoriska inkopplingar. Vad är reglagets säkerhetsventil inställd på för tryck. På 650 ska du ha max 180 bar, gärna lite lägre om det är möjligt med bibehållen lyftkraft på lastaren. Och gör absolut inga inkopplingar direkt på tryckröret från pumpen utan att vara övertygad om att allt är som det ska.
Inkoppling på uttagen bak på traktorn är en riktigt dålig lösning som man ska undvika. Och gör man en sådan ska man alltid använda det enkelverkande uttaget och en separat returkoppling. Använder man det dubbelverkande uttaget för tryck och retur blir det möjligt att vända flödet om man manövrerar spaken fel, och då kan det hända saker med framförallt reglaget!
Så fixa en riktig anslutning från tryckröret från pumpen och vidare till trepunktslyften med en riktig returkoppling och returledning. Och glöm inte säkerhetsventilen, den är din hydraulpumps bästa vän!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hakan_975 (trådstartaren)

#13 » 07:10:25, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Hade inte förra reglaget returanslutning? " Nej..
Och *morr*, det är väl därför det gamla gick sönder. Det fungerar antagligen med reglagen för bakre ventilpaketen i ett visst läge inne i traktorn men det visste/fattade ju inte jag. Och så när jag har fipplat med dessa och samtidigt kört lastaren så havererade det. Antagligen... <suck>
Jaja.. då får jag googla 'hur tar man lös en traktorfälg utan att riskera att välta traktorn' för det verkar vara enda sättet att komma åt returen från det bakre paketet och göra en T-koppling.
Minst jobb vore att få på en nippel på locket till tanken. Eller kanske att komma åt allting ovanifrån, om det går att skruva lös golvplåten i hytten. Jag får försöka kolla lite mer.

Tack för hjälpen så långt !
mvh /Håkan
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#14 » 10:11:21, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här är det ordnat på vår 700. Ett t-rör på röret som går till oljetanken. Hankopplingen på retur är en grej vi kör med, då är det ingen risk för förväxling när redskap kopplas till traktorn. Tror inte det var vi som gjorde den returen , det var lastare på den traktorn när vi köpte den som vi tog bort, så vi kopplade nog bara in en bakre retur där lastaren var inkopplad tidigare. Men den där returen har funkat i 25 år nu.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hakan_975 (trådstartaren)

#15 » 12:45:33, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha tusen tack !!
Bilden ovan ledde mig på rätt spår (ehh.. tror jag)?
Bakpå traktor sitter ju lyftararmar och ovanpå toppen går ett rör till ett filter (svart pil).
Från filterhållaren går det sedan ett rör till tanken.
Så jag borde kunna dra en retur från ventilpaketet -> under hytten -> och antingen skarva mig på röret som kommer från lyftarna och går till filtret .
Alternativt sätta en egen banjoskruv istället för den rostiga mutter som sitter där nu (gul pil) ?
Eller är det "något annat" den är till för ?
Bild

Eller koppla in mig på slangen som går från undersidan på tanken till pumpen med ett T-rör (röd markering)?
Bild
Går det ens att koppla in returen där, antar att det suger i den slangen ?
Det vore ju det enklaste eftersom avståndet blir kort (ca 60 cm slang och ett T-stycke).


mvh
/Håkan
hakan_975
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:13, 16-07-2019
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN, Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se