Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Farma skogskärra slutat fungera

28 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

TheJo (trådstartaren)

#16 » 21:24:29, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Såg bara en dekal men ingen kran


Nej, hantaget är borta. (Inte blivit att man fixat ny.)
Så blir att man ställer om med en blocknyckel ist'llet.


Bild
TheJo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:47, 05-01-2011
Ort: Uppland
Maskintyp: Traktor



johaniskogen

#17 » 21:35:13, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TheJo skrev:
bonnen513 skrev:Såg bara en dekal men ingen kran


Nej, hantaget är borta. (Inte blivit att man fixat ny.)
Så blir att man ställer om med en blocknyckel ist'llet.


Bild


Kan sätta 5spänn på att den kranen hamnat i ett mellanläge.. Mellan ventil o handtag ska de nämligen sitta en bricka, där ändlägene bestäms... Den Brickan hålls på plats av handtaget....

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jim_the_one

#18 » 21:36:22, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om det gäller alla JD men dom har konstanttryck system. Dvs inte opencenter. Rör man ingen slid så ska det inte åka någon olja genom paketet.

Troligtvis läcker någon ventil över olja från P till T.
Testa att köra tex grip ihop max samtidigt som du kör vinchen.
Testa med alla rörelser så kan det kanske visa sig vilken slid som läcker över om det nu är det felet.
Kan vara en plugg som sitter innanför en annan plugg som läcker över.

I vanliga fall har man ett ventilpaket med serienippel som man kopplar nästa paket på, då går oljan dit om man inte använder någon funktion på första paketet.

T går inte att sätta i serie då den anslutningen inte tål trycket.


Men det kan ju vara den där väljarventilen som spökar.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

hydrolift

#19 » 23:03:06, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror också på väljarspaken, då går vissa funktioner väldigt sakta som beskrivet om den står i vinschläge.
hydrolift
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:39, 02-08-2013
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 7710
MF 240

TheJo (trådstartaren)

#20 » 00:19:39, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Kan sätta 5spänn på att den kranen hamnat i ett mellanläge.. Mellan ventil o handtag ska de nämligen sitta en bricka, där ändlägene bestäms... Den Brickan hålls på plats av handtaget....


hydrolift skrev:Tror också på väljarspaken, då går vissa funktioner väldigt sakta som beskrivet om den står i vinschläge.


Trodde jag hade testat alla olika lägen på den. Men ska helt klart testas mer.
Och ingen är ju gladare än jag, om det är ett så enkelt (billigt) fel :vissla:

Borde ju enklast testas genom att jag håller in knappen på fjärrstyrningen till vinschen, samtidigt som jag snurrar på "spaken"?
TheJo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:47, 05-01-2011
Ort: Uppland
Maskintyp: Traktor

TheJo (trådstartaren)

#21 » 00:41:13, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one skrev:Nu vet jag inte om det gäller alla JD men dom har konstanttryck system. Dvs inte opencenter. Rör man ingen slid så ska det inte åka någon olja genom paketet.

Troligtvis läcker någon ventil över olja från P till T.
Testa att köra tex grip ihop max samtidigt som du kör vinchen.
Testa med alla rörelser så kan det kanske visa sig vilken slid som läcker över om det nu är det felet.
Kan vara en plugg som sitter innanför en annan plugg som läcker över.

I vanliga fall har man ett ventilpaket med serienippel som man kopplar nästa paket på, då går oljan dit om man inte använder någon funktion på första paketet.

T går inte att sätta i serie då den anslutningen inte tål trycket.


Men det kan ju vara den där väljarventilen som spökar.


Jo, det är konstanttryck även på denna, vad jag vet.
Men ska jag vara helt ärlig, så har jag inte tänkt så mkt på det. Eftersom att kärran fungerade som den skulle direkt när jag köpte den, och har gjort så i några år.

Tackar så mycket för tydlig och informativt inlägg!
Blir att testa i helgen.
TheJo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:47, 05-01-2011
Ort: Uppland
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#22 » 06:08:57, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du vet inte om det är konstanttryckssystem på kärran?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#23 » 10:03:24, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite datablad, "serienippeln" i det här fallet är en konisk plugg innuti ändsektionen som separerar retur och centrumkanal, man kommer åt den genom att stoppa in en insexnyckel genom T-porten. Det låter som du har en serienippelplugg på spak-ventilbordet men inte på el-ventilbordet samt att det bägge ventilborden är parallellkopplade. Edit: Det stämmer ju inte heller, där är ju slang på T-porten på utloppsektionen...

Ta fler bilder från lite längre avstånd så det går att följa slangarna. Ta också bild så där slangarna går in i el-ventilbordet.



http://www.walvoil.com/allegati/catalog ... 02_ENG.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jim_the_one

#24 » 11:17:04, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På spakventilbordet är det T anslutningar på bägge sidor, därav t-korset.
Det tog en stund för mig att titta fram detta igår också.
Satt väl ett t-kors på elventilbordet också på T porten.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Jac

#25 » 11:24:26, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det faktum att det är en slang tillkopplad på T-porten på utloppsektionen visar egentligen att ingen av ventilborden har motsvarande en pluggad serienippel, alltså inget av ventilborden ser ut att vara anpassat för JD konstanttryck. Kan var jag som gör en tankevurpa igen men...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

TheJo (trådstartaren)

#26 » 11:26:07, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett datablad från Farma :thumme:

Ska ringa och prata med dem senare.




Laddade upp filen hit:
Farma ventil TR554-41294 datablad
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
TheJo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:47, 05-01-2011
Ort: Uppland
Maskintyp: Traktor

Jac

#27 » 11:53:59, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut så här i Farma pdf'en, open center med extra slang för parallellkoppling.
Bild

Om det ska vara JD konstanttryck så borde det se ut nånting mer åt det här hållet
Bild

Edit: Äsch, tänkte inte alls på vinchen, måste väl byta ut den manuella ventilen med nån elventil där eller? Vet inte riktigt hur man kör den vanligtvis.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#28 » 15:59:45, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt det schemat borde felet vara i den manuella blocknyckelventilen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mats k och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se