Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulik

12 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Ähee (trådstartaren)

#1 » 22:11:58, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tack för ett bra forum. Jag hittar oftast lösningar eller infallsvinklar på olika problem genom att läsa gamla trådar men nu har jag kört fast. Dags för mitt första egna inlägg.
Jag har en JD2030 -75 som tuffar i hydrauliken. Om jag vrider ratten, bara minsta lilla, från ena till andra hållet så tuffar det. Belastar jag hydraulpumpen med frontlastaren eller trepunkten så upphör ljudet medans de rör sig. Om jag rör frontlaftaren i någon riktning och sedan släpper spaken så uppstår dethär tuffandet i någon sekund. Känner man på röret ut från hydraulpumpen så vibrerar det kraftigt i takt med tuffandet det känns som kraftiga tryckstötar. Är ganska övertygad om att det är kavitation.
Jag har kollat och gjort rent alla (tror jag) filter.
Oljan är HyGard och jag har provat både med korrekt oljenivå och med mer än maxnivån, Ingen skillnad.
Det kommer olja till den lilla tanken ovanför pumpen och det blir olja i de små slangarna från toppen av lilla tanken. Framförallt uppstår det vid styrning. Det är även glapp i styrningen (glappet är inte i kullederna utan i styrväxeln) så mycket att traktorn är svår att hålla på vägen över 10 kmt.
Mvh
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Janson1

#2 » 22:35:48, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om JD men kan det inte lika gärna vara en övertrycksventil som tvingas öppna pga övertryck? Jag tror det finns manualer här under Downloads.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Martin.Eriksson

#3 » 22:46:35, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jd har ju konstanttryck så kanske är ventil som sagt..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Turbodiesel

#4 » 22:46:45, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett ganska hårt ljud med tydlig pulsering i hydraularmar och lastare kan det vara en av ventilerna inuti pumpen som lossnat. Det är tyvärr inte reparerbart med enkla medel, dock finns det nya pumpar för en hyfsat överkomlig summa idag. Begagnade kan finnas på skrotarna. Att kolla in i pumpen är inte heller någon raketforskning, så den går att diagnostisera innan utbyte.

Sen har du även en koppling mellan motorns nedre remskiva och pumpens drivaxel (under kylaren) som verkligen kan leva f#n om den är glapp, med mycket hårt ljud och liknande pulsering i hydrauliken. Vrider du pumpaxeln fram & tillbaka ska den bara fjädra knappt märkbart.

På din beskrivning om hydraulfelet känns det i alla fall som att pumpen inte har oljebrist, vilket är ett gott tecken i sammanhanget :thumme:

Styrglappet bör vara i triangelstaget mitt på framaxeln, glapp måste kollas med motorn igång, annars är ratten jätteglapp utan att det för den skull är något fel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 23:36:56, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ähee (trådstartaren)

#6 » 21:38:57, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tar jag isär pumpen till helgen om det inte kan vara prioriteringsventilen?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#7 » 11:33:03, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prioriteringsventilen har jag bara varit ute för ett fåtal gånger, första gången blev det sådana hemska vibrationer att tryckröret upprepade gånger gick rakt av i böjen vid pumpen, 400bar manometern vi testade med kraschade också av tryckspikarna som blev. Jag kan än idag inte förstå hur i hela världen det kan bli på det viset med självreglerande pump, jag fick/hann tyvärr inte plocka isär den gamla och vi bytte bara ventil på chans mot en annan begagnad vi hade låg. Tätningarna i den rattstammen kan i alla fall inte varit några måndagsexemplar.

Annars är det vanliga (även det sällsynt) att den inte prioriterar styrningen, den kan haka upp sig av metallspån eftersom fjädern i den inte är speciellt stark.

Prioriteringsventilen är ganska enkel på din JD, den prioriterar styrningen vid tryck under 120?bar, den bryr sig inte om flöde som annars är brukligt.

Pumpen du har är troligen den lilla 11/22cc varianten, slå ett par körnslag så du har koll på hur den satt ihop, sen har du en lång men ofarlig fjäder, en fjäderkopp/ventilkägla och ett långt stift som kan glida ur om du vänder pumpen. Notera exakt hur det satt och ha pumpen med axeln nedåt när du delar den. Nållagret i gaveln kan falla isär om det är i dåligt skick, ingen katastrof.

Jag kan tyvärr inte säga till 100% var du har felet, men det känns som pluggfel. Det var vanligt när de här traktorerna gick hårt & dagligen, men idag är det ganska sällsynt. Är pumpen felfri behöver den naturligtvis inte bytas ut, och du klarar dig med någon packning eller p-sats och lite oljekladdigt arbete. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ähee (trådstartaren)

#8 » 21:56:30, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen ser bra ut innuti.
Nu misstänks prioriteringsventilen eller orbitrolen.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ähee (trådstartaren)

#9 » 23:20:35, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte ut oljan och det blev bättre. Fortfarande tryckstötar när hydrauliken slutar användas. När lastaren lyfts eller ratten vrids så är det tyst, men när man stannar kommer någon tryckstöt. Värre när motorn är kall. Speciellt nu när det är kallare ute. När motorn blivit varm försvinner det nästan helt. Satte manometer på hydrauluttaget bak. Ca 140bar. Tryckstötarna syns knappt inte på mätaren.
Trycket sjunker något när hydrauliken används.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#10 » 10:37:38, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju som om pumpen inte "destrokar" tillräckligt snabbt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ähee (trådstartaren)

#11 » 13:40:38, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg inget som verkade dåligt när pumpen togs isär. Jac, vet du vad i pumpen som påverkar destroke-ningen som kanske behöver en ny inspektion?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#12 » 17:12:50, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD vet
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jac och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se