Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla in en uttag för styrning av vikplogen på Trima ventilpaket

26 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

busse (trådstartaren)

#16 » 17:06:52, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Mest olja i returen blir det när du sänker lastaren, pumpens flöde x area förhållandet mellan plus och minussidan. Detta ändras inte för att du sätter dit en extra ventil.

Du får ju inte ut mer olja ur pumpen för att du sätter dit en extra ventil.


Okej, då blir det ett T med bägge slangar innan dom går in i kroppen på traktorn. Nu återstår att räkna ut vad för grejer som behövs för att koppla ihop det hela, förhoppningsvis kan jag plocka med mig tryck och returslangen från gamla paketet och det nya paketet och ta de grejerna till den lokala firman som säljer hydraulgrejer så jag får hyfsat rätt säker på en gång.

Tänker att jag kopplar det hydrauliken först då elpaketet även går att köra manuellt med spak och kollar att jag får det att funka och sen gör den "lätta" biten med att bygga styrningen. Kommer att ha fem växlande signalreläer som med hjälp av hållkretsar kommer att styra fyra "kraftrelän" som i sin tur kommer att dra magnetventilerna på plogen och den nya paketet. Allt kommer att monteras i en kapsling och sen tänkte jag sätta lysdioder på ingångarna till styrboxen från spaken och utgångarna på samtliga reläer för att enkelt kunna hitta fel vilket ju lär uppstå då kablaget rör sig både på lastaren och i spaken.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



busse (trådstartaren)

#17 » 12:30:44, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag påbörjat operationen genom att göra ett fäste till den nya paketet som skruvas fast i fästet till originalpaketet, bör gå hyfsat bra att få till slangdragningen även om det är lite trångt mot hytten. Värst är att få till tryckslangen mellan serienippeln och originalpaketet men här tror jag att jag tar en lång slang som få gå ner under hytten i ett U och vända tillbaka i ett för annars är det nog smått omöjligt att göra en slang utan att ha traktorn på plats när slangen ska pressas. Reutrslangen från nya paketet får gå in under traktorn för det förenklar slangdragningen men den går fint att ansluta med en L-koppling där returen från lastarens och en extra retur som sitter bak kommer.

Beställde idag de grejer som jag vet kommer gå åt från oie plus lite bra och ha saker som några 90 graders böja och lite adaptrar ut i fall att det inte går som tänkt.

Tänkte ladda upp en bild på det hela men det verkar inte gå just nu.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#18 » 20:38:27, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag i alla fall på gång och det värsta verkar avklarat, har fått dit det nya extra paketet och kopplat ihop det hela och det verkar funka som det ska. Har bara testat att köra det nya paketet manuellt med den medföljande spaken men det funkar som det ska, har även testat att köra lastaren samtidigt som grannen körde det nya paketet och det verkar också funka så bägge paketen kan köras samtidigt.

Nu återstår fortsättningen med det elektriska och jag hoppas få tid att börja löda ihop styrboxen till det hela i morgon. Måste köpa lite grejer för jag har räknat ut att jag ska ha fyra "kraftreläer" efter styrboxen som styr magnetventilerna på paketen, räknade ut att det måste vara smartast att ha en separat säkring till varje relä för man får nog kallt räkna med att man nån gång kan få kortslutning i kablaget som går på lastaren och plogen. Har man separata säkringar och får en kortis så tappar man bara en funktion och kan förhoppningsvis klara sig hjälpligt, diagonalfunktionen funkar helt strömlöst så har man bara ström till en vinge på vikplogen kan man reglera den om än lite omständligt.

Nån som har tips på en bra minst fyrledad kabel till att montera på lastaren som inte blir stel i kyla, tänkte ta släpvagnskabel men den lär ju bli styv i kyla? Mellan plogen och lastaren funderar jag på att ha en spiralsladd till släpvagn, tänker ha 7-poliga släpvagnskontakter på lastaren och plogen och spiralsladden i mellan.

Så här blev det med det extra paketet monterat vid originalpaketet.
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Nossnevs

#19 » 16:55:47, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagnskontakt ?? Nej, Nej, Harting don !!!
Nossnevs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:07, 07-01-2014
Ort: Bohuslän
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#20 » 18:37:14, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nossnevs skrev:Släpvagnskontakt ?? Nej, Nej, Harting don !!!


Några tips på vad man köper såna kontaktdon?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Nossnevs

#21 » 10:28:30, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Enklast är väll att besöka nån Elfirma som håller på med industri el / automation, och förklara behovet . De går ju även att beställa över nätet, men då är det en fördel att veta vad för pryttlar man behöver, för egen del var det ett antal år sen ja höll på med dyligt, men de är bra grejer! Noss,,
Nossnevs
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:07, 07-01-2014
Ort: Bohuslän
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#22 » 16:31:07, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, har dåligt med såna firmor där jag bor. Är nog nästan hänvisad till att beställa nånstans ifrån och få är ju som sagt kruxet råd man ska ha. Har behöver kontaktdon för fyra ledare ,Ekman traktorn och lastaren och mellan lastaren och plogen. Funktionerna som behövs är högervinges magnetventil, vänstervinges magnetventil, positionsljus och en jord. Resterande kablage kommer att bli fast på traktorn men jag kommer att montera Amp super seal kontaktdon på spaken och styrboxens kablar så den går att plocka bort om man vill det.

Just nu får det nog bli släpvagnskontakter tillvidare för jag måste få ihop det hela hyfsat fort då jag behöver traktorn. Förhoppning kommer de grejer jag behöver i morgon.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#23 » 11:10:46, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag på gång med styrningen har kopplat in styrningen till ventilpaketet som sköter hyrauliken och det funkar som det ska, kopplade de nya funktion över reläer för att minskacströmmen över brytarna i lastarspaken. Har gjort innandöme till styrboxen men är lite skeptisk till detta, det hela funkar som det ska men det var korta stift på reläerna så lösningarna av dessa känns så där. Hade jag etsat kretskort hade det nog funkat men nu känns det lite osäkert med bygg kvalitén då den är byggd på experimentplatta och då det ska montera i en traktor.

Kom dock på att med två till växlande "Hella reläer" och fyra dioder kan jag fixa till styrningen av plogen då man inte behöver bry sig om strömmen på dessa reläer. Tror det får bli så istället känns ut mer stabilt och enklare att koppla ihop det hela med fordonsreläer.

Några dåliga bilder på det hela, den nya spaken med knapparna
Bild

Den halvfärdiga styrningen som den ser ut nu, mest troligt blir det två reläer till ovanför denna rad in mot rutan. Går att montera detta på baksidan av kåpan men då blir det ju tjorvigare att komma åt vid eventuell felsökning. Sen ska det hela snyggas upp en del då det kommer till kabeldragningen.
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

mattgus

#24 » 14:27:32, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag styr vikplogen som dig, fast min hänger i balk i stället för i lastaren.
Jag tar ut oljan från ett av uttagen bak på traktorn, men önskar att göra som dig och ta den från lastarpaketet mha en serienippel.
Som jag kör nu så pumpar jag ju bara runt oljan när plogen ej manövreras. Allt flöde pumpas runt genom plogens ventilpaket med resultatet att lastaren och trepunkten är obrukbar. Och varmgång på oljan.
Hade du LS-system?
Jag har det, och funderar på hur det verkar med serienippel. Styrs LS-trycket ochså genom serienippeln?
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

busse (trådstartaren)

#25 » 20:34:58, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menas med LS-system?

Jag har tagit tryckslangen som original gick till lastarens paket till det nya paketet och sen har jag gått från det nya elpaketet via serienippeln till lastarens paket. Som jag fattar det hela så pumpar jag runt oljan genom bägge paketen då inget körs. I plogens ventilpaket pumpas ju ingen olja runt utan det trycksatta ju bara just då det manövreras via elpaketet.

Har tidigare kört via ett av uttagen bak men det är irriterande att ha tre olika reglage för att manövrera plogen, lastarspaken, vridswitchen för att välja funktionen på plogen och sen spaken till uttaget bak för att köra plogen. Nu kommer det att bli mycket enklare med lastarspaken och dess fem tryckknappar.

Nån som kan vrida till bilderna, det verkar inte funka att snurra dom med plattan.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#26 » 20:39:15, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är detta projekt nästa klart så när som på ett par självhäftande fästplattor till buntband för att få undan kablaget och få det närmare torpedväggen. Blev hyfsat fast lite plottrigt kablage men det funkar, de fyra undre reläerna är till för magnetspolarna på plogen och det extra ventilpaketet och de två övre reläerna är tillsammans med fyra dioder till för att styra hållkretsar vilka styr funktionerna av plogen, höger, vänstervinge eller diagonalfunktionen.

Eventuella fel bör vara hyfsat lätta att hitta, var lite tänkande att få det hela att funka med momentana knappar på spaken men det gick.

Så här ser elstyrningen för plogen ut

Bild

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se