Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Jordbrukslyft slutat fungera Boxer

41 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

M.Dacke (trådstartaren)

#1 » 13:46:22, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigare har lyften oftast fungerat bra. Men ibland har man varit tvungen att varva motorn för att den ska börja lyfta. När den väl lyfte orkade den bra.
Men nu har den helt gett upp.
Har rengjort sugsilen, bytt returfilter och kollat oljenivån. Kan inte höra några ovanliga ljud från hydraulikpumpen. Finns det något sätt att ta reda på om pumpen är trasig?
Det är terratroll varianten 1965.

Passar på att fråga vad detta är:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
M.Dacke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:48, 07-07-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer 1965



LeifAndersson

#2 » 13:55:29, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en flödesdelare (prioriteringsventil) till servostyrningen, det är med största sannolikhet även den som är boven till det förlorade flödet till lyften.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#3 » 14:06:04, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det många som blivit byggda så?
Inget man kunde få från fabrik eller? Man kanske inte kunde få servo som originaltillbehör alls?
Kändes ju ganska elegant, att slippa, pump, tank, fästen, remskivor och allt vad en servo drar med sej.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson

#4 » 14:14:17, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var lite regionalt, både Boxer och Bison byggdes så redan som nya av några återförsäljare, de skippade helt enkelt den remdrivna pumpen, själva servocylindern är densamma. Alla kommer i vart fall från de södra delarna av landet ursprungligen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

M.Dacke (trådstartaren)

#5 » 15:08:10, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är en flödesdelare (prioriteringsventil) till servostyrningen, det är med största sannolikhet även den som är boven till det förlorade flödet till lyften.


Det kanske förklarar varför den börjat snurra och ha sig med ratten speciellt när man startar upp den på senaste. Har du några tips på vad man ska göra med ventilen?
Kan tillägga att den känns tungstyrd. Fast jag har inget att jämföra med. Men man styr den knappt med en arm i lägsta fart.
M.Dacke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:48, 07-07-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer 1965

Jac

#6 » 15:19:17, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna ventilen och se efter knäckt fjäder eller tilltäppta dysor. Kolla också att sliden löper lätt.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#7 » 23:12:30, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det där var lite regionalt, både Boxer och Bison byggdes så redan som nya av några återförsäljare, de skippade helt enkelt den remdrivna pumpen, själva servocylindern är densamma. Alla kommer i vart fall från de södra delarna av landet ursprungligen.


Va det en bra lösning?
Servokolven borde man ju kulna köpa löst även om jag bara sett färdiga kit med pump och tank. Något förslag på lämplig prioritetsventil?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#8 » 00:18:14, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går olja till styrningen hela tiden då, det blir mindre kvar till uttag och lyft.

Denna ventilen borde funka: https://www.oie.se/Produkt/prioritetsfl ... 1001793506

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

LeifAndersson

#9 » 09:53:45, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ventilen är bra, men vid kallt väder gäller det att ha "rätt" hydraulolja för att styrcylindern ska funka bra. Den är gjord för ATF olja som påverkas mycket lite (nåja allt är relativt) av kyla så det funkar dåligt med någon typ av universalolja. Ett kombinerat system måste vara genomtänkt för att funka i alla avseenden. I kombination med frontlastare så är det mindre bra när det redan innan flödesdelningen var rätt begränsat flöde till sådana tillbehör. Funktionen blir säkrare med separat pump till servon och mindre komplicerad tekniskt, men förstår man funktionen hos ett kombinerat system och det blev väl avvägt från början så är det helt ok. Vad man måste övertyga sig om när man bygger ett kombinerat system är framför allt att det finns ett separat tryckregleringssystem för styrkretsen, den kan vara inbyggd i styrcylindern eller separat monterad på framledningen till cylindern, men den måste finnas! Tar man en befintlig cylinder har ofta tryckregleringen suttit i pumpenheten. Så det är lite att tänka på som vid alla hydraulinstallationer.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

M.Dacke (trådstartaren)

#10 » 20:40:18, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit isär prioritetsventilen och rengjort allt i den. Allting såg helt ut och cylindern löpte lätt.
Däremot var fjädern delvis i is. Hoppades att de skulle vara felet men tyvärr inget bättre.

Jag använder "vanlig" hydraulolja. Frontlastaren som funkar har ett eget system med egen pump.

Nu börjar jag fundera om pumpen gett upp. Finns det något enkelt sätt att testa den och hur vet man vilken modell som passar.
Pumpen:
Bild

Här är en video som förklarar prioritetsventilen bra: https://www.youtube.com/watch?v=ewpc48XdXjU&t=1368s
M.Dacke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:48, 07-07-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer 1965

Jac

#11 » 21:52:55, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, ventilen i videon är en LS-prioritetsventil, det är inte samma som du har, din är mycket enklare.

LS-prioritetsventilen är ett modernare sätt att bygga styrning på samma pump och funkar mycket bättre, styrningen tar bara olja från pumpen när man svänger, inte annars. Tyvärr funkar den bara tillsammans med LS-orbitrol. Nån LS-servostyrningscylinder finns knappast (låter dock som ett kul projekt att försöka snickra ihop själv).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

M.Dacke (trådstartaren)

#12 » 17:47:15, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man lufta hydraulsystemet efter att man bytt/rengjort filtrena ? Hur Luftar man systemet?
M.Dacke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:48, 07-07-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer 1965

bonnen513

#13 » 17:50:13, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara om pumpen inte kommer igång och då lossas första bästa koppling efter pumpen tills det kommer olja

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

M.Dacke (trådstartaren)

#14 » 17:28:20, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu prövat lufta på första bästa koppling på trycksidan som var vid prioritetsventilen. Det kom mycket lyft och skummig olja.
Luftade säkert ut 3L olja. Utan resultat.

Prövade att trycksätta hydraul tanken via påfyllningslocket med tryckluft. Då började lyften att fungera.
Körde jordbrukslyften upp o ner ett par gånger tills den slutade fungera igen.

Nu gissar jag att det är en läcka på sugledningen. Vet ni något bra sätt att hitta läckan på?
Hur pass känsligt är det? Nu är sugröret skarvat med hydraulslang och slangklammer.

1 person gillar det här inlägget.
M.Dacke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:48, 07-07-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer 1965

bonnen513

#15 » 18:35:44, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det nån sugsil så rengör den.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se