Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ford 4600 , problemer med hydraulikk til sentral

42 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Petteroo (trådstartaren)

#1 » 19:59:32, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei alle ! Trenger hjelp/råd til og løse problem med hydraulikk til svingbar tut til en snøfres påkoblet ford 4600 med lasteapperat. Får ikke kjørt tuten rundt ,men vist jeg bruker hydraulikk på lasteapperat samtidig som jeg prøver spaken før tuten går den helt fint rundt . Har prøvd og sette på en kuleventil før og kunne stenge lasteappreatet ute og da funker svingen på tuten helt fint ,MEN da jobber traktoren tungt og høres ut som den skal kveles ,med engang jeg åpner ventilen til lasteren går den normalt igjen og tuten funker kun når jeg bruker lasteren . Noen som har noen råd ? Lasteren har egen sentral framme , og inni hytten har jeg en sentral med 2 spaker før og styre hydraulikk uttakene bak. Håper noen kan dette bedre enn meg !! Kommer noen bilder i løpet av kvelden og.


Gå till lösningen
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600



Petteroo (trådstartaren)

#2 » 20:23:11, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tuten til snøfreseren er koblet på de 2 grønne uttakene
Bild



sentralen har en tur (fra t som vist på siste bilde)og en retur til sump
Bild



det her bildet er tatt slik det var når jeg kjøpte traktoren . Kun lasteapperat som er koblet til.
Den ventilen med spak som ikke er koblet til går til ett uttak bak som jeg ikke behøver ,så den har jeg ikke koblet til
Bild
Bild



her har jeg montert en T før og få koblet på sentralen som styrer uttakene bak og lasteren samtidig.
Bild
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

bonnen513

#3 » 22:53:32, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske jag borde läsa på om Ford hydraulik innan jag svarar men det verkar vara felbyggt det där.

Lastarventil med öppet centrum och yttre hydraulik med slutet. Det för yttre är väl inte orginal?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Petteroo (trådstartaren)

#4 » 00:06:40, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar . Enig i at dette virker feilbygget.det for ytre hyd. er ikke orginalt .Når jeg kobler direkte til sentralen før styring av uttak bak virker det som traktor/pumpen jobber veldig tungt. I frykt for og sprenge pumpen tørr jeg ikke prøve så mye før jeg har mer kunnskap . Mulig det skal være en trykk videreføring ifra sentralen til en plass .
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

Petteroo (trådstartaren)

#5 » 00:12:40, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lurer på hva den koblingen på siden av sentralen (rød ring)er/skal til , da denne sto åpen uten noen tilkobling eller plugg. Her kom det olje ut. Satt i en plugg før og stoppe lekkasje, mulig det Inge var rett.

Bild
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

bonnen513

#6 » 07:44:25, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja där ska sitta en slang .
funkar trepunkten som den ska?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Petteroo (trådstartaren)

#7 » 10:01:01, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trepunkt. virker som den skal når jeg setter velgerventilen helt inn (da skal kun indre hydr. fungere) noen anelse hvor den slangen som mangler fra siden av sentralen skal hen ? Kan det være slangen fra lasteren som skal inn her ?
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

Petteroo (trådstartaren)

#8 » 14:53:29, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå har jeg koblet lasteren via ventilen på siste bildet med rød ring rundt . Og da får jeg kjørt både tuten til fresen og lasteren med ventilvelgeren i ytre position. Setter jeg ventilvelgeren i halvveis ut position (da skal det være både indre og ytre hydraulikk) får jeg også kjørt funksjonene men trepunkteten rister/napper når jeg bruker hendelene på sentralen og laster hendelen. Får heller ikke hevet/senket trepunk. Da må jeg helt inn med ventilvelgeren får og løfte/senke trepunk. Men da funker såklart ikke ytre hydraulikk. Noen tips ?
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

Petteroo (trådstartaren)

#9 » 14:57:31, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

v240tic

#10 » 21:36:38, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beste tipset er vel å bytte ut velgerventilen med ei malm-orstad plate, type denne:
https://www.okonomi-deler.no/reservedeler/traktordeler/ford-new-holland/4600/hydraulikk/uttaksplate/oljeuttaksplate-ford-sett
Koster nokre kroner, men da fungerer både laster, ekstrahydraulikk og tipputtak bak uten å måtte operere andre hendler.
Slik det er kobla no, med ein t-kobling som fordeler olje til laster og tipputtak, vil ting ikkje fungere optimalt. Lasterventilen er "open center", dvs olja renn rett gjennom den når du ikkje rører spakene. Ventilen til tipputtaket er antagelig "closed center" og sperrer for olje når du ikkje rører spakene. Pga av dette virker lasteren normalt, olja kan ikkje ta annan vei enn til lasterventilen når du ikkje rører tipputtaket. Når du prøver å bruke tipputtaket tar olja letteste vei gjennom lasterventilen og videre til tank, og du får ikkje trykk i tipputtaket. Dersom du bruker frontlasterventilen samtidig som tipputtaket vil olja som går til frontlasterventilen bli styrt mot sylindrene i frontlasteren. Da vil olja fremdeles gå letteste vei, men det er gjennom svingen i snøfreseren, for det er lettere for olja å rotere den enn å løfte frontlasteren. Å blokkere oljestrømmen til lasterventilen med ein kuleventil for å få trykk i tipputtaka er risky business. Hydraulikkpumpa pumper mot stengt system når tippventilen er i nøytral posisjon (closed center). Da jobber den tungt, og kan bli ødelagt dersom det ikkje er sikkerhetsventil i systemet.
Du må fjerne T-koblinga mellom ventilene. Ventilene må kobles i serie, og begge må være "open center" med videreføring av trykk. Mulig at lasterventilen er det, og at tippventilen kan bygges om. Oljetrykk fra velgerventil (eller malm-orstad plate) ledes til ventil for tipputtak, videre fra "port for videreføring av trykk" til lasterventil, og derfra til tank (med velgerventil), eller videre fra "port for videreføring av trykk" tilbake til malm-orstad plate. Den første ventilen i loopen må også ha egen retur til tank.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Petteroo (trådstartaren)

#11 » 00:25:15, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic skrev:Beste tipset er vel å bytte ut velgerventilen med ei malm-orstad plate, type denne:
https://www.okonomi-deler.no/reservedeler/traktordeler/ford-new-holland/4600/hydraulikk/uttaksplate/oljeuttaksplate-ford-sett
Koster nokre kroner, men da fungerer både laster, ekstrahydraulikk og tipputtak bak uten å måtte operere andre hendler.
Slik det er kobla no, med ein t-kobling som fordeler olje til laster og tipputtak, vil ting ikkje fungere optimalt. Lasterventilen er "open center", dvs olja renn rett gjennom den når du ikkje rører spakene. Ventilen til tipputtaket er antagelig "closed center" og sperrer for olje når du ikkje rører spakene. Pga av dette virker lasteren normalt, olja kan ikkje ta annan vei enn til lasterventilen når du ikkje rører tipputtaket. Når du prøver å bruke tipputtaket tar olja letteste vei gjennom lasterventilen og videre til tank, og du får ikkje trykk i tipputtaket. Dersom du bruker frontlasterventilen samtidig som tipputtaket vil olja som går til frontlasterventilen bli styrt mot sylindrene i frontlasteren. Da vil olja fremdeles gå letteste vei, men det er gjennom svingen i snøfreseren, for det er lettere for olja å rotere den enn å løfte frontlasteren. Å blokkere oljestrømmen til lasterventilen med ein kuleventil for å få trykk i tipputtaka er risky business. Hydraulikkpumpa pumper mot stengt system når tippventilen er i nøytral posisjon (closed center). Da jobber den tungt, og kan bli ødelagt dersom det ikkje er sikkerhetsventil i systemet.
Du må fjerne T-koblinga mellom ventilene. Ventilene må kobles i serie, og begge må være "open center" med videreføring av trykk. Mulig at lasterventilen er det, og at tippventilen kan bygges om. Oljetrykk fra velgerventil (eller malm-orstad plate) ledes til ventil for tipputtak, videre fra "port for videreføring av trykk" til lasterventil, og derfra til tank (med velgerventil), eller videre fra "port for videreføring av trykk" tilbake til malm-orstad plate. Den første ventilen i loopen må også ha egen retur til tank.


Mange takk for utfyllende svar !!oljeuttaksplate bestilles snarest. Vill 3 punkt fungere og vist oljeuttaksplate monteres ?Har nå koblet sentral som styrer de 2 doble uttakene bak (tut og klaff)direkte fra velgerventil til sentralen ,og laster inn på trykkvidereføring ifra denne sentralen( har fjernet T stykket) ,Nå funker både laster og tut uten at traktoren jobber tungt (vet ikke om dette blir riktig men fungrer værtfall,)3 punkt fungerer kun med velger ventil helt inn(indre hydraulikk) setter jeg den i midt position (indre og ytre hydraulikk )rister/napper den i trepunkt .igjen takk for info!!
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600

bonnen513

#12 » 20:17:48, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du har gjort rätt med inkopplingen.
tror inte att mittläget på väljarventilen är avsett att funka utom i vissa speciella tillämpningar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

v240tic

#13 » 20:33:44, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med oljeuttaksplate blir olja fra pumpa leda gjennom ventilene som er kobla til den, og tilbake til plata og til trepunkten. Trepunkten vil fungere som vanlig, men du kan ikkje heve trepunkten samtidig som du kjører ein funksjon med dei andre ventilene. Ikkje noko stort problem, for du har nok ikkje mange nok armer til å operere alle ventiler samtidig, og trepunkten vil holde den posisjonen den har mens du bruker dei andre ventilene. Den første ventilen etter uttaksplata har førsteprioritet på olja, dersom den ikkje er aktivert går olja videre til neste ventil, og dersom den heller ikkje er aktivert går olja til trepunkten. Har lignende oppsett på min 4110, med uttaksplate, og trimalaster med egen sentral, men eg har bytta ut velgerventilen (den skal stå oppå uttaksplata når du monterer den) med ein original ford ventil for to dobbeltvirkende uttak.
Bild
Fungerer heilt topp.

Du må jo beholde velgerventilen oppå oljeuttaksplata Du kunne ha bytta den ut med eit blindlokk, men da måtte du jo ha skaffa det også. Ein fordel med å beholde velgerventilen er at du kan bruke den til å kjøre ein enkeltvirkende sylinder, typisk på tilhenger, eller til å gi oljetrykk til vedkløyver med oljeretur rett inn på oljepåfyllingslokket på bakakselen.

Midtposisjonen på velgerventil er ein ganske ubrukelig funksjon. Den leder olje begge veier, både trepunkt og yttre hydraulikk, men olja går alikevel letteste vei. Hørte om ein som prøvde å kløyve ved med denne funksjonen, eller tilsvarende på annen traktor. La vedkubben på kløyveren og trakk i hendelen for kløyving. Sidan olja kunne gå begge veier, men kløyvestempelet ikkje hadde nådd vedkubben enda, begynte stempelet å gå utover som normalt, da det var lettere for traktoren å flytte stempelet enn å løfte vedkløyveren. Når stempelet traff vedkubben vart det lettere for traktoren å løfte kløyveren enn å kløyve kubben, og vedkløyveren for til værs. Når trepunkten hadde nådd toppen gikk stempelet videre og kubben vart kløyvd. Spennede måte å kløyve ved...

5 personer gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

v240tic

#14 » 23:35:58, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er teknisk info for ventilen du har i hytta. Ser ut til at den er rett kobla no, porten inn mot setet er for videreføring av trykk, plugges for "closed center".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Petteroo (trådstartaren)

#15 » 12:48:46, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic skrev:Med oljeuttaksplate blir olja fra pumpa leda gjennom ventilene som er kobla til den, og tilbake til plata og til trepunkten. Trepunkten vil fungere som vanlig, men du kan ikkje heve trepunkten samtidig som du kjører ein funksjon med dei andre ventilene. Ikkje noko stort problem, for du har nok ikkje mange nok armer til å operere alle ventiler samtidig, og trepunkten vil holde den posisjonen den har mens du bruker dei andre ventilene. Den første ventilen etter uttaksplata har førsteprioritet på olja, dersom den ikkje er aktivert går olja videre til neste ventil, og dersom den heller ikkje er aktivert går olja til trepunkten. Har lignende oppsett på min 4110, med uttaksplate, og trimalaster med egen sentral, men eg har bytta ut velgerventilen (den skal stå oppå uttaksplata når du monterer den) med ein original ford ventil for to dobbeltvirkende uttak.

Fungerer heilt topp.

Du må jo beholde velgerventilen oppå oljeuttaksplata Du kunne ha bytta den ut med eit blindlokk, men da måtte du jo ha skaffa det også. Ein fordel med å beholde velgerventilen er at du kan bruke den til å kjøre ein enkeltvirkende sylinder, typisk på tilhenger, eller til å gi oljetrykk til vedkløyver med oljeretur rett inn på oljepåfyllingslokket på bakakselen.

Midtposisjonen på velgerventil er ein ganske ubrukelig funksjon. Den leder olje begge veier, både trepunkt og yttre hydraulikk, men olja går alikevel letteste vei. Hørte om ein som prøvde å kløyve ved med denne funksjonen, eller tilsvarende på annen traktor. La vedkubben på kløyveren og trakk i hendelen for kløyving. Sidan olja kunne gå begge veier, men kløyvestempelet ikkje hadde nådd vedkubben enda, begynte stempelet å gå utover som normalt, da det var lettere for traktoren å flytte stempelet enn å løfte vedkløyveren. Når stempelet traff vedkubben vart det lettere for traktoren å løfte kløyveren enn å kløyve kubben, og vedkløyveren for til værs. Når trepunkten hadde nådd toppen gikk stempelet videre og kubben vart kløyvd. Spennede måte å kløyve ved...


Takk ! Dette va helt super hjelp!! Da e oljeuttaksplate bestilt fra statene, satser på at den gjør susen.litt hyggeligere pris enn her til lands! :grin:
Bild

Her er Sentralen som står på frontlasteren, av merket cessna.
Klarte ikke finne noen manual på den,noen som har?lurer på om denne har trykk videreføring? Pluggen med rød ring rundt, kan det være for videreføring av trykk? Vist sentralen/ventilen i hytta blir første ventil etter oljeuttaksplate, skal denne ha en fri retur til bakakselhuset ?(første loopen)Og fra trykk videreføring til lastersentralen og vidre fra trykk videreføring på lasteren tilbake på plata, men ingen fri retur fra laster til bakaskel , vist jeg forstår rett ?

Igjen, takk og helt konge forum det her :buga:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Petteroo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:58, 07-08-2016
Ort: Tromsø
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bucher k55 og ford 4600


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se