Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fordson Super Major reglarspak till 3-punkten sitter fast

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

johansoder (trådstartaren)

#1 » 09:17:23, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har en Fordson Super Major från 61 som har stått några år. Nu när jag har fått igång den efter att ha bytt alla oljor och fått bränslesystmet att fungara går det inte att flytta reglerspaken till 3-punkten. Ytterligare ett fel är att hydrauliken till lastaren inte alls fungerar. Väljarventilen för 3-punkt/lastare går lätt, men ingen reaktion på att det finns hydraultryck i något av lägena. Är det någon som har varit med om detta och vet vad som behöver åtgärdas?
johansoder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:59, 10-09-2019
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 Buster



G_Hackman

#2 » 14:50:47, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan ju inte jag i princip något om hydraulsystemet i en Super Major men ändå. Jag kastar ut mig förslag och så får du såga dem. Eller så kanske någon med mer vett läser inlägget och kommer med bra förslag.

-Har du ens något hydraultryck överhuvudtaget? En manometer för att mäta vore ju bra, men det finns ju andra sätt att se om det kommer olja (lossa en ansluning lite och se om det läcker).
-Går pumpen? På en Fordson drivs väl pumpen via kopplingen och växellådan. Kopplar man ur så stannar den, dock finns väl dubbelkopplingsfunktion på dessa? Känns långsökt att kopplingen skulle ha fastnat i urkopplat läge men jag slänger ändå fram idén. Fungerar kraftuttaget, de går på samma drivning i så fall?
-Det sitter väl en spak för att aktivera kraftuttaget (och hydrauliken) någonstans. Typ vid kopplingen. Har den ingen inverkan?
-All reglerspaken fastnat gör så klart att man kan ana att det varit vatten i oljan och att något rostat fast. Har en sak fastnat kan något annat också göra det. Har överströmmningsventilen (tryckregleringen) fastnat i öppet läge så inget tryck byggs upp?
-Någon form av filter eller sil finns (borde finnas). Är den rengjord?
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Ivar Risslén

#3 » 15:09:12, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan börja med att leta rätt på lämpliga böcker i "Downloads" som finns högst upp på denna sida. Där finns det en fin tillgång till instruktionsböcker, verkstadshandböcker och reservdelskataloger till olika maskiner.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johansoder (trådstartaren)

#4 » 16:20:17, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är antagligen som du tror, att det har fastnat både i tryckreglerventilen och 3-punktsreglaget p.g.a. fukt Det komer ingen olja alls. Download var ett bra tips. Skall kolla där. Kan vara bra att se var grejerna sitter innan man plockar isär. När det nu skall bli tid till det?... Verkar åtminstone hanterbart att lyfta locket p bakaxeln.
Tack och må gott
johansoder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:59, 10-09-2019
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 Buster

G_Hackman

#5 » 16:44:24, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kraftuttaget snurrar?
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

johansoder (trådstartaren)

#6 » 17:34:17, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajjamän. Det går att koppla in när hydraulspaken är inkopplad, Så axeln till pumpen snurrar.
johansoder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:59, 10-09-2019
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 Buster

Michael Meier

#7 » 18:31:18, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

SUPER MAJOR SUPPLEMENT HYDRAULIC POWER LIFT GENERAL DESCRIPTION

The hydraulic power lift fitted to the Fordson Super Major offers a choice of operating control enabling either Qualitrol (constant draft) or Position
Control (constant depth or height) to be selected according to the work being undertaken and the ground conditions encountered.

An auxiliary control plate is fitted as standard equipment to facilitate operation of remote rams and incorporated in the auxiliary plate assembly is a flow
control device enabling the rate of hydraulic work to be adjusted irrespective of engine speed.
" Live " hydraulics are automatically available when a '' Live " power take-off (optional equipment) is fitted, and gives the advantage that the tractor may
be stopped or gear changes carried out without affecting the operation of the hydraulic system.

Hydraulic Lift Linkage
With the introduction of the new hydraulic system for the Fordson Super Major the layout of the rear linkage has been modified and it is no longer necessary to use the two position lower links to improve weight transference under arduous conditions.
This option will, however, continue to be supplied through service for previous production tractors.

The new linkage is readily convertible to suit either Category 1 or Category 2 implements, the necessary conversion parts being supplied as standard equipment with all Super Major tractors.
The lower a link end swivel balls are removable and the Category 2 balls fitted to the lower links during production can be replaced by the smaller pair supplied with the I tractor.
Similarly, the top link can be fitted with an alternative rear end piece, again the Category 2 end being fitted in production and the alternative Category 1 part being supplied with the tractor.
A heavy duty check chain bracket is now fitted as standard to all Super Major Tractors, either heavy duty or standard check chains being fitted as requested and the lower links being drilled to take either chain.
The check chain shackles incorporate two holes to allow the lift arms to be swung closer or further apart according to the different size of implement in use. Only heavy duty check chain brackets, with either single or double holes, will be supplied in service and can be used for replacement of all previous brackets including heavy duty and standard single hole and heavy duty and standard two position brackets.
When replacing a previous type standard bracket (three bolt fixing) with a current heavy duty bracket (four bolt fixing) it will not be necessary to fit
the extra bolt.
The automatic clutch release previously used is not suitable for current production tractors mainly due to the changes to the top link pivot bracket.
A new installation has been released for use with the new hydraulic system and details of this will be issued as separate information.
This unit is normally only used under arduous conditions and has therefore only been released with Category 2 ball ends in the top link.
Top Cover Assembly Oil is fed, under pressure from the pump, via a feed pipe to a flange at the top of the transmission casing and from here into drillings in the top cover assembly.
The top cover acts as a housing for the control linkage and has attached to it the lift cylinder assembly which acts as a combination of valve chest and ram
cylinder housing, and also the auxiliary service and flow control plate assembly.
Fitted in the top cover is a check valve, the purpose of which is to stop the return of oil from the ram cylinder when the implement is in the transport
position, and also a pressure relief valve which protects the hydraulic system from damage should an attempt be made to lift an excessive load.

Flow Control Device

Under certain conditions of operation it is preferable to be able to control the rate of flow of oil to the ram cylinder or auxiliaries.
When ploughing for instance, only a slow oil feed is required, whereas when using auxiliary equipment such as front end loaders a fast rate is sometimes required.
On the Super Major a flow control device is incorporated in the auxiliary service plate assembly which allows such control to be applied.
Incorporated in the control unit is a restrictor which locates in the main feed from the pump thus when the control knob is screwed '' out" the control unit and hence the restrictor is rotated and greater restriction is applied to the flow of oil, and vice versa.
The limiting position either way is indicated by the marking '' F " (fast or maximum flow) and " S " (slow or minimum flow) on the auxiliary control housing.

The pump side of the restrictor is connected to the front face of a control valve whilst a branch drilling on the lift (or auxiliary service) side connects with the rear face of the valve.
Oil passing the flow control valve restrictor experiences a slight pressure drop duz to the restriction to flow, therefore oil at full pressure is fed to the front face of the flow control valve plunger and oil at reduced pressure to the rear face of the plunger.
If the pressure difference is sufficient to overcome the pressure of the flow control valve spring, the plunger will move and allow oil from the high pressure side of the restrictor to bleed-off into the transmission.
The amount of oil which is bled-off will depend on the pressure difference between the two faces of the flow control valve plunger, this difference being in direct relation to the position of the flow control valve restrictor.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 18:44:00, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild



Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johansoder (trådstartaren)

#9 » 20:47:20, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suveränt. Tackar allra ödmjukast.
/Johan
johansoder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:59, 10-09-2019
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 Buster

Michael Meier

#10 » 21:42:44, 06-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: säg till om något saknas..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hyltebergaren

#11 » 22:48:09, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj alla!

Hoppar in i denna gamla tråd och har en del frågor. Har även jag en Super Major där 3-punkten endast går upp men inte ner. Har förstått att det är något som kärvar i hydrauliken… någon ventil eller dylikt. Har inte meckat ett skit med hydraulik men verkar inte helt svårt om man vet vad man ska kolla efter. Har lyckats lyfta på locket som på bilderna ovan. Men svårt att veta vad som ska kunna röra sig eller inte. Någon som har någon gissning på vad det kan vara? Ser att det som kallas lift piston inte ser ut att ha rört sig speciellt mycket de senaste 10 åren. Lyftarmarna går att vrida på och då följer armen/staken med in till kolven (lift piston) men den står långt in i botten. Har listat ut att det sitter en liten ventil/unknad valve under (över om man vänder locket) control valve. Ska den löpa fritt liksom? Hydrauloljan var mjölkig och ljusbrun?
Hoppas någon har någon idé trotts gammal tråd.

Mvh Mattias
Hyltebergaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:05, 06-06-2022
Ort: Skurup
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major 1963


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BjörnB och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se