Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Placering av ventilpaket Mf135

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

KardanJr (trådstartaren)

#1 » 22:34:36, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Börjar med att be om ursäkt för ännu en tråd snarlik många andra, men, jag hittar inte riktigt vad jag letar efter trots mycket sökande..

Jag håller på att som många andra bygga om min trima 800 på min mf135 till hydraulisk tilt och har fått tag på det mesta jag behöver men vet inte riktigt var jag ska montera ventilpaketet. Ett cessna som jag antagligen får komplettera med vajrar istället för stag som det sitter på nu.

Min fråga är om någon vänlig stjäl skulle kunna bidra med bild eller beskrivning på hur ventilpaketet är placerat ”original” ?
Så jag inte krånglar till det fullständigt i onödan!

Tack på förhand!

/Robin
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135



mf-65

#2 » 01:12:15, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag håller på med samma på min MF65. Som jag uppfattat det så är det normala att sätta ventilpaketet utanför hytten. Jag kunde inte lösa det på ett snyggt sätt så mitt ventilpaket sitter inne i hytten på höger sida i vertikal led längs fram (framför höger ben) Jag har 2st spakar. Jag har lagt lite extra energi då jag inte vill ha slang inne i hytten på att dra 12x1,5mm hydraulrör till pressure och retur. För själva tilten har jag 2 st snabbkopplingar utanför hytten på höger sida och dom kommer få slang till ventilen, och sedan till själva lastaren, där jag även har dragit rör ända fram. Dom slangar som går till ventilen kommer jag dra safe sleeve på, och jag planerar även att bygga en kåpa i stål som sitter över själva ventilen. Till tryckledningen för lastaren upp/ned har jag inte bestämt mig än. Vill gärna ha ett rör där också men vet inte om det riktigt kommer funka.

Vet inte hur du gör med ventil men jag rekommenderar https://www.gohydraulic.com/ köpte en P-40 där och fick den ventilen för 58 euro. Köpte även en väljar ventil för ca 35 euro. Kollade hemma i handeln men verkar som alla firmor har fått rudis då priset för samma prylar är upp mot 10ggr!!!
mf-65
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:54, 25-09-2020
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 65

InläggDetta inlägg har raderats av MF35 den 21:54:05, 01-11-2020.

Jac

#4 » 01:59:20, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga krypspår i sliderna på P40 ventilen vilket gör att körbarheten blir dålig.
Ett riktigt lastarventilpaket har i tillägg individuella lastbackventiler och shockventiler, finns inget sånt på P40.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David, Luleå

#5 » 10:33:00, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar det inte vid "originalmontage" på 135 sitta utanför hytten och spaken sticker in genom den högra rutan som ersätts med någon typ av damask?

På min 550 sitter det vid höger lastarfäste och manövreras från spaken inne i hytten via vajrar.

Denna tråden handlar om nåt helt annat men har fina bilder:
Andreas Mattsson @ [Traktorer] Liten omlackering av min mf 135

Bild

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

KardanJr (trådstartaren)

#6 » 10:05:05, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för era svar!

Bra sida med bra priser. Inte omöjligt jag beställer just därifrån!

Det stämmer att ventilpaketet sitter utanför och med spakarna in i ”ruthålet”.

Jag har inte hunnit hålla på med detta då annat kommit emellan men jag ska uppdatera när jag fått saker gjorda.


/Robin
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

Kenneth Johansson

#7 » 13:06:08, 05-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är en ventil som bekant till mig har varit på en 165 a men passar även till 135 och är du intresserad av det så skicka ett PM till mig.

2 personer gillar det här inlägget.
Kenneth Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:45, 08-09-2006
Ort: Jämjö

KardanJr (trådstartaren)

#8 » 23:26:09, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte sett ditt meddelande Kenneth, Jag har fått tag på ett ventilpaket med vajer nu(dock fortfarande inte monterat det), men tack för svar! Och för nyfikenhets skull..Är du säker på att det där passar 135? Det är väldigt trångt mellan lastarfästet och "tanken"?

edit:Är det så att det passar bolt-on kan jag definitivt vara intresserad ändå!

/Robin

1 person gillar det här inlägget.
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

Michael Meier

#9 » 22:31:19, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om den passar så håller jag med, välj det alternativet från Kenneth , klockrent :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se