Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Bygga system för helhydraulisk lastare. BM 35 -57

40 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#1 » 15:00:26, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och god jul på er! :)

Jag har nyss blivit lycklig ägare till en riktigt fin BM 35 -57 och en ålö quicke rörlastare med ryck och slit.

Jag har läst projekttrådar och inlägg om både hydraulik och ombyggnation av lastaren här på forumet och har från att vara helt hydraul-novis gått till att faktiskt fått ett grepp om vad som behövs.

Det mekaniska i ombyggnationen tror jag att jag löser rätt lätt med en köpes-trimagrind och så svetsar jag om lastarens bär-armar för att få positionen på skopan lika som innan trimakonvertering så man inte flyttar den framåt och gör den svagare.

Hydraulpumpen på denna BM 35 ser original ut och sitter med rem-drift fram även om den är eftermonterad eftersom det är en militär traktor. Det sitter stålrör till 3punkten bak. Enl. Uppgift ska pumpen flöda 24l/min och ha ett arbetstryck på 140-200bar. (Låter högt :/ ).

Vad jag förstår så behöver jag en omkastarventil på ledningen bak till 3-punkten. Min första fråga är då att om jag har den höjd.. tappar den trycket då och sänks? Ska ha bakvikt, men den kanske man ska montera så den ger markfrigång trotts att lyften är i botten

Ska man sätta ett T- kors på returen bara? Den behöver väll ingen ventil. Den ska gå tillbaka fram till pumpen, men nu tänkte jag sätta en till tank med hydraulolja. Fast den kanske man ska sätta efter ventilpaket till lastaren? För och nackdelar där?

Skulle vilja ha snabbkoppling på lastaren så att man kan ta av lastaren vid behov när man ändå är igång och bygger.

Det är original enkelverkande lyftarmar. Trycket som man kan lägga på backen är alltså skopan och lyftarens egen vikt om jag förstår det rätt? Men om skopan lyfts då, av ojämn terräng visst håller cylindrarna emot lite i och med att det blir ett undertryck i cylindrarna då?

Jag har kollat lite på hydralkolvar och läst här. Det verkar som att en 70x40x700 kolv ska fungera. Den verkar lång nog att säkerställa att tippen finger som den ska även med lastaren höjd. Dem bör väll ge tillräckligt bra kraft i tippen också!

https://www.sagro.se/sv/artiklar/hydrau ... 0x700.html

Vad gäller ventilpaket så är jag helt grön. Ifrån ventilpaket så ska inkommande tryck och utgående retur kopplas in? Sedan mot LYFTKOLVARNA ska en enkelverkande slang som grenas mot båda lyftkolvarna anslutas? Vad gäller för ventilpaket där? När man sänker måste ju den ventilen blockera inkommande tryck, tillåta trycket att släppas ut till returen?
Mot TIPPKOLVEN ska två slangar anslutas, och där måste ju ventilpaket vara byggt så att trycket slås-på på ena slangen och den andra öppnas och går till retur? Antar att det är nå pipor i paketen som skjuts fram och tillbaka för att möjliggöra trycken att flöda och blockeras rätt. Men det blir ju olika styrningar för lyft vs tipp.

Ngn sa att denna borde fungera, bra pris. Hörde dock att paketet måste anpassas efter flöde och kolvar?

https://www.ebay.com/itm/2-Spool-Hydrau ... 0012.m1985

och joystick är något jag gärna har då detta är vad jag lärt mig köra.

Sedan har jag hört talas om flyt. På våran familjs jx80 , så håls tippen i nivå fast lyften höjs. Är detta vad man talar om? Är detta mkt svårare att få till och kanske inte så nödvändigt?

Har jag missat ngt? Ursäkta för att dra upp ännu än tråd om detta men när jag fått ordning på allt i skallen så gör jag en ritning med beskrivning som jag tänker folk kanske hittar om dom söker.

Tacksam för hjälp. God ju igen!! //Marcus

Edit. Tycker lastarkolcarna ser ut att svettas en del. Ngn som vet vart man kan hitta packboxar till dem?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201220/f740eb60051d3ce93fd78ff4d0b8a3f5.jpg
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.



rospigg

#2 » 16:15:53, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på en annan traktor om du ska bli nöjd med lastare.
(Om du har fastigheter på tre håll runt landet, hur kan du tro att du skulle få tid att tillverka en lastare?)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#3 » 16:58:19, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Satsa på en annan traktor om du ska bli nöjd med lastare.
(Om du har fastigheter på tre håll runt landet, hur kan du tro att du skulle få tid att tillverka en lastare?)
Traktorn är köpt och det är den vi diskuterar. Har vittnesmål som säger att den är en bra gårdstraktor. Tack för åsikten. Husen är passiv inkomst (hyreshus), har en del fritid jag gärna lägger på detta och en kompis som är svetsare. Mvh Marcus

All hjälp är jättevälkommet, god ju! :)


Sent from my AC2003 using Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Ivar Risslén

#4 » 17:15:49, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog andra traktorer som är sämre som snöskottningstraktor än en BM 35. Hur nöjd du blir med traktorn beror nog mycket på hur du får till funktionerna på lastaren.
Har du kvar original enkelverkande lyftcylindrar så behåll dom för de passar till lastaren och ger den kraft och hastighet som lastaren är konstruerad för. Jag har inte sett någon fördel med en dubbelverkande lastare bara för skotta snö.
Till tilten så behövs det en dubbelverkande hydraulcylinder och den du kollat på är passar nog.
Då behöver du ett ventilpaket som har en enkelverkande och en dubbelverkande slider. https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... /500-50-21
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#5 » 17:30:11, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det finns nog andra traktorer som är sämre som snöskottningstraktor än en BM 35. Hur nöjd du blir med traktorn beror nog mycket på hur du får till funktionerna på lastaren.
Har du kvar original enkelverkande lyftcylindrar så behåll dom för de passar till lastaren och ger den kraft och hastighet som lastaren är konstruerad för. Jag har inte sett någon fördel med en dubbelverkande lastare bara för skotta snö.
Till tilten så behövs det en dubbelverkande hydraulcylinder och den du kollat på är passar nog.
Då behöver du ett ventilpaket som har en enkelverkande och en dubbelverkande slider. https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... /500-50-21
Sen kommer nog få flytta lite jordmassor också, men väldigt lite. Typ efter gräcning av nå fruktträd osv. Så ej uteslutande snö som ska köras. Men jag håller med och förstår att det är bäst med orginalkolvarna på lastaren.

Okej, jättebra info om enkel och dubbelverkande slider! Förstår den terminologin bättre nu! Tack!

Sent from my AC2003 using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Göran Ekman

#6 » 17:53:48, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytläge är när lastaren följer marken när den är nedsläppt. Så blir det om lastarens lyftkolvar är enkelverkande. Har man dubbel verkande lyftkolvar på lastaren kan man ha ett tredje läge på lastar spaken upp, ner och flytläge underlättar när man plogar snö.
Skop kolven kallar man ofta för tiltkolv.
Att skopan håller sig i samma vinkel när man lyfter kallas parallelföring inte så viktigt när man använder skopa, väldigt bra när man hanterar pall. Parallel funktionen är något som lastaren (där det finns) är konstruerad för från början.
Din rörlastare har inte den möjligheten .
BM 35 blir väldigt tungstyrd med frontlastare.
Det är en traktor från en annan tid.
Under min karriär som bonddräng och senare bonde är det ett minne som inte bleknar.
När jag körde ut handels gödsel med en ” gödnings snurra” dragen av en BM 35 utan hytt ( med båge) i vårbruket en maj dag 1983. Är nog mitt vackraste traktor minne.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#7 » 20:28:23, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Flytläge är när lastaren följer marken när den är nedsläppt. Så blir det om lastarens lyftkolvar är enkelverkande. Har man dubbel verkande lyftkolvar på lastaren kan man ha ett tredje läge på lastar spaken upp, ner och flytläge underlättar när man plogar snö.
Skop kolven kallar man ofta för tiltkolv.
Att skopan håller sig i samma vinkel när man lyfter kallas parallelföring inte så viktigt när man använder skopa, väldigt bra när man hanterar pall. Parallel funktionen är något som lastaren (där det finns) är konstruerad för från början.
Din rörlastare har inte den möjligheten .
BM 35 blir väldigt tungstyrd med frontlastare.
Det är en traktor från en annan tid.
Under min karriär som bonddräng och senare bonde är det ett minne som inte bleknar.
När jag körde ut handels gödsel med en ” gödnings snurra” dragen av en BM 35 utan hytt ( med båge) i vårbruket en maj dag 1983. Är nog mitt vackraste traktor minne.
Göran i Björnarbo
Tack för den utförliga beskrivningen dem gav väldigt mycket! Fint minne du dela med dig av. Att den är från en annan tid syns, och det är väldigt härligt också tycker jag!

Ja hade såklart föredragit att kunna lägga lite tryck på skopan istället för att bara ha flyt, men börjar såhär. Kanske går att byta slider i ventilpaket om man bestämmer sig för att byta lyftarkolvarna i framtiden? :)

Ja jag förstår att de verkar bli rätt Tungstyrda, ngn i "traktor allmänt" sa dock att framaxeln tål mkt, så hoppas det är okej. Kommer ju inte köra några jättelaster alls. Jag kör tyngdlyftning så nog allt ska jag orka de lilla jag ska köra. Är det Annan geometri i en boxer som gör att de går mkt lättare?

Men tänker jag rätt med omkastarventil och att returen bara behöver ett t-kors? Mvh

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

bonnen513

#8 » 20:42:29, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej du ska inte ha nån omkastarventil. Det används på fergusontraktorer pga att det inte finns nåt annat sätt på dom.

Du köper lämpligt ventilpaket utrustat med överströmmare och så kallad serienippel. (den håller isär returolja som kommer tillbaks från lastarens kolvar och den oanvända oljan som bara passerar genom ventilpaketet.

Sen kopplar du pumpen till lastarventilen-serienippeln till trepunkten och returen till tank
Senast redigerad av bonnen513 21:22:40, 20-12-2020, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#9 » 20:49:12, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#10 » 21:11:21, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Nej du ska inte ha nån omkastarventil. Det används på fergusontraktorer pga att det inte finns nåt annat sätt på dom.

Du köper lämpligt ventilpaket utrustat lämplig med överströmmare och så kallad serienippel. (den håller isär returolja som kommer tillbaks från lastarens kolvar och den oanvända oljan som bara passerar genom ventilpaketet.

Sen kopplar du pumpen till lastarventilen-serienippeln till trepunkten och returen till tank
Aha, tyckte stålrören till trepunkten var så prydliga att jag inte ville sabba dom, men antar att det inte kan hjälpas då :( tror jag förstår. Men ska lastarventilen ha en till "retur" förutom översvämningsnippeln som går till trepunkten. Alltså ska det finnas en retur från lastaren också? Är det rimligt att sätta en hydraultank vid lastarventilen på 4-5 liter som lastarens retur eller överströmmningsventilen går ner i sedan vidare. Förstår det som att lastaren kommer behöva en större hydraultank. Trepunktslyften har tydligen en egen intern. Mvh Marcus

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Jac

#11 » 22:16:31, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#12 » 22:21:58, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=63&t=278311
Länken verkar inte fungera

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

bonnen513

#13 » 22:34:21, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

funkade för mig nu. Den tråden kollar jag ibland för nöjes skull. Obs du måste ha Maskinisten i webläsarläge och inte i mobilläge

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#14 » 00:37:04, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=63&t=278311
Kanonlänk JAC! Glasklart, TACK!

Har dock lite svårt att förstå hur slider för enkelverkande lyckas hålla trycket uppe om man har ngt i lastaren, men att den ändå kan släppa in mer olja i cylindern när den "flyter", om lastaren lyfts av yttre åverkan.. borde ju bli ett undertryck tycker man.

Max arbetstryck, kan man ställa det i lastarventilen ngnstans, om så fallet hur? För det bör jag väl reglera så det matchar lastaren. Det bör gå direkt i fri-returen då?

Antar att jag ej behöver bry mig om trepunkten då den borde ha detta inbyggt och skicka förbi om det blir för högt tryck. Den är ju för övrigt inkopplad direkt på pumpen idag så om jag begränsar på lastaren så bör det vara lungt.

Pumpen ska ge 140-200bar 24l/min, kolven jag tänkt köpa tål 300, ngn som vet vad en ålöquicke rörlastares enkelverkande lyftkolvar tål?

Serienippel, är det samma som överströmmningsventil?

Jag ska alltså ha en enkelverkande och en dubbelverkande del av lastarventilen. Är det en slider som man byter i en av delarna för att få den enkelverkande?

Jag ber om ursäkt. Hydraulik är nytt för mig. Motorer och växellådor är jag faktiskt ganska hemma på. Jag hoppas att någon annan som söker får se detta och kanske ngt frågetecken rätas ut.

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#15 » 14:24:42, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ändrade planer. Jag har köpt en helhydraulisk rörlastare iställetmed tillhörande ventilpaket.

Frågan är om paketet är utrustat med serienippel då jag bara ser en enda (fri?)-retur? Istället för att byta ventilpaket så får ja nu då kanske installera en omkastarventil på utgående ledning från pumpen? Lite sämre lösning men de verkar ju finnas till bra priser hos Olssons på sånna. Antar att detta är standard på gamla traktorer där pumpen sitter i växellådan, då endast en retur behövs?

Mvh MarcusBildBild

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, Google Adsense [Bot], joures och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se