Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Byta hydraulolja i huggarvagn

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

mixter (trådstartaren)

#1 » 22:38:25, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har köpt en huggarvagn som gått på STOU olja I hydrauliken typ ok q8 T1000. I min valmet är det en vanlig 46 hydraulolja, så min fundering är hur noga måste jag vara med att få ur den gamla oljan ur vagnen? Det är hög tid för ett oljebyte I traktorn men hur kinkigt är det att få ur all olja ur vagnen? Måste jag köra alla funktioner på vagnen med returen till dunk, eller kan jag koppla på vagnen som vanligt och köra alla rörelser till ändläge och sedan byta olja och filter på traktorn?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135



bert

#2 » 23:18:56, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade sagt byt oljan i traktorn till liknande som vagnen gått på
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

fretchi

#3 » 00:28:16, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde ju vara relativt lite olja i vagnens hydraulsystem jämfört med tanken i taktorn. Kör du bara alla funktioner ett par gånger borde det spolas ut och blandas ihop så att det mesta består av hydraulolja. Sen tror jag inte det innebär några större problem att blanda dessa oljor heller, annat än att det blir lite osäkert med viskositet osv.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Jac

#4 » 00:50:39, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte heller det sker nåt spännande av att det blandas in en skvätt likartad olja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johaniskogen

#5 » 02:13:15, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är de för Valmet du har? Är ju inte vanligt att de är en 46 olja i....
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#6 » 08:36:29, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

lilla 05 serien från 205 till valtra 900
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

kalleks

#7 » 08:51:53, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har motsvarande problem. Byter traktor från min BM430 till en Zetor 7540. Det betyder att jag går från separat hydrauloljetank till att hydraulikdepån blir transmissionen, och det innebär att jag behöver byta olja i vagnen från hydraulolja till kombiolja.

Min plan är att byta till kombiolja i 430n och sedan köra igenom vagnens funktioner med returen ner i en dunk. Med lite eftertanke och planering borde det inte bli för mycket olja som går till spillo.
kalleks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 7540

mixter (trådstartaren)

#8 » 10:16:39, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en valmet 305 det handlar om, och den har en ren hydraulolja i systemet. byta till kombioljan i traktorn vill jag inte för då har jag samma bekymmer med fler redskap sedan. Köra med returen till dunk är ett alternativ som jag överväger, men tänkte sedan att det kanske är onödigt om jag ändå ska byta i traktorn och att kanske det räcker med att koppla vagnen som vanligt, köra igenom alla funktioner och sedan byta? skulle ju gå smidigast. men då är ju risken att det som blir kvar i vagnen är lite blandat. Sedan vet jag inte hur stor volym som krävs för att komma igenom alla funktioner? är det 20 liter är det ju inte så mycket att fundera på, men krävs det 50-60 liter innan man hunnit igenom alla funktioner och det i slutänden inte skulle spela någon roll känns det ju lite onödigt.

så i mitt fall är alltså risken att jag får kvar lite kombiolja i hydraulsystemet, med tanke på vad som händer om man t.ex. blandar longlife glykol med vanlig etylenglykol tänkte jag att det är bäst att höra sig för lite om det t.ex. finns någon risk att något liknande händer om man blandar STOU olja med hydraulolja?
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

mixter (trådstartaren)

#9 » 10:18:08, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kalleks skrev:Jag har motsvarande problem. Byter traktor från min BM430 till en Zetor 7540. Det betyder att jag går från separat hydrauloljetank till att hydraulikdepån blir transmissionen, och det innebär att jag behöver byta olja i vagnen från hydraulolja till kombiolja.

Min plan är att byta till kombiolja i 430n och sedan köra igenom vagnens funktioner med returen ner i en dunk. Med lite eftertanke och planering borde det inte bli för mycket olja som går till spillo.


Vi får helt enkelt byta vagn med varandra så är problemet löst för oss båda :grin:

1 person gillar det här inlägget.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

Bengt Erik Eriksson

#10 » 15:39:10, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heltriktig ska man inte blanda glykoler. Men lite stou i hydrauloljan lär inte bli några liknande effekter. Ta lite ur båda i en mugg och vispa ihop och se vad som händer.. Jag sätter en slant på att det inte blir en "mentos i cola" effekt iaf.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

kalleks

#11 » 09:26:21, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall är det inte vagnen jag oroar mig för utan snarare växellådan på Zetorn. Jag inbillar mig att den inte mår prima av ren hydraulolja.
Sen är det förstås inte säkert att den bryr sig alls av utblandningen, jag bedömer ändå att det är ganska små mängder i mowi-kranen.
kalleks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 7540

Mattias Petterson

#12 » 09:59:57, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll i traktorn och kör returen till dunk som du tänkte så är det ju klart bättre.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BM 4 ever

#13 » 12:10:43, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zetorn kan omöjligen gå sönder för några snapsar SHS46 inblandning.
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

mixter (trådstartaren)

#14 » 20:18:49, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom ingen direkt säger att det blir några otrevliga reaktioner mellan kombioljan och hydrauloljan så blir det att jag i samband med oljebytet i traktorn kör ut så mycket som möjligt via returen från vagnen till dunk ca:20 liter dvs. kör så många funktioner jag hinner på 20 liter. tappar ur resten ur traktorn, byter filter och fyller på ny olja och om jag inte hinner igenom alla funktioner på vagnen så får det vara kvar i systemet. Vad tror ni om det upplägget?

1 person gillar det här inlägget.
mixter
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:18, 13-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305 MF 135

kalleks

#15 » 01:21:31, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så hade jag kört om jag var i din situation.
kalleks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 7540


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se