Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Lastarventil till släntklippare

49 inlägg • Sida 2 av 4
Hydraulik i traktorer

uppland2

#16 » 08:27:09, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ok. Ett annat alternativ är att ha ett eget ventilpaket till släntklipparen seriekopplat med lastarventilen. Blir nog lite mer städat med tanke på slangdragning.
Släntklipparen ska väl manövreras med en viss precision och då hade en mindre ventil varit bättre. Walvoil SDM122 är nog en bra ventil men den har nominellt flöde på 80 lpm och traktorn ger bara 26,5 lpm, då blir det dålig precisionskörning.


Dum fråga kanske, men kommer 26,5 lpm att räcka för en släntklippare?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Jac

#17 » 09:25:59, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag utgick från att hydrauliken bara skulle flytta armen utan nån tanke på hur klipparen klipper.

Aux hydrauliken ger väl 26 lpm och 140 bar.
Lite verkningsgrader på det så blir det sån ca 6 häst på klipparen...
Om det är samma olja som ska klippa så blir det kanske lite frustrerande.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

qsecofr (trådstartaren)

#18 » 10:10:16, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som Jac skriver bara till för att flytta den ut och in och vinkla den.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ivar Risslén

#19 » 13:24:39, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en MF 165 MultiPower så kan du köra kolvpumpen på jordbrukslyften och multipowerpumpen till det övriga. Det finns en handbok för MF som heter Hand med hydrauliken. Den finns i Downloads. Där står det hur du ska koppla sedan så finns det gamla trådar av Jars och Magirius som beskriver hur man ska göra.

Gärna en bild på hur fråntlastaren är inkopplad, det kan säga mycket.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

qsecofr (trådstartaren)

#20 » 13:26:48, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du en MF 165 MultiPower så kan du köra kolvpumpen på jordbrukslyften och multipowerpumpen till det övriga. Det finns en handbok för MF som heter Hand med hydrauliken. Den finns i Downloads. Där står det hur du ska koppla sedan så finns det gamla trådar av Jars och Magirius som beskriver hur man ska göra.

Gärna en bild på hur fråntlastaren är inkopplad, det kan säga mycket.


Tack, det vet jag om.
Det är kopplat via multipowerpumpen idag.
Skall byta lastare samt ventilpaket till en dubbelverkande och kommer koppla in det på samma sätt.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#21 » 15:03:50, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag lägger till ett ytterligare ventilpaket via serienippel från det första, kanske ett Galtech Q45 måste då returen från det sista sättas ihop med returen från det första?
När man tar ut olja från Multipowerpumpen måste returen gå tillbaka till pumpen för att den inte skall vara utan olja.
Så jag antar att jag kan sätta en t-koppling på returen från första paketet?

Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#22 » 15:12:24, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan går inte tillbaka direkt till pumpen, oljan går tillbaka till "tank".
Alla pumpar suger olja från tank.
Du kan sätta ett T-kors på returen närmast tanken.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

qsecofr (trådstartaren)

#23 » 15:19:21, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Oljan går inte tillbaka direkt till pumpen, oljan går tillbaka till "tank".
Alla pumpar suger olja från tank.
Du kan sätta ett T-kors på returen närmast tanken.


Är du säker på det när man tar ut tryck från MF multipowerpumpen? Har läst att det är viktigt att returen går tillbaka till multipowerpumpen då man tar ut tryck från den.

Så har jag det kopplat idag fast utan ventilpaket 2. Anledningen till frågan är att det hade varit enklare att leda retur från framtida ventilpaket 2 till en befintlig fri retur rakt ner i lådan via påfyllningspluggen.


Tapatalked.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#24 » 15:45:40, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du att det funkar, att multipowerpumpen har egen tank? Eller ingen tank alls?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

qsecofr (trådstartaren)

#25 » 15:51:41, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hur menar du att det funkar, att multipowerpumpen har egen tank? Eller ingen tank alls?


Ingen aning, ingen egen tank. Vet bara att jag har läst någonstans att man skall leda tillbaka retur till mp-pump om man tar ut tryck ur den. Det sitter en mojäng som leder ihop ut och och in från pumpen. Den tar man bort då man skall använda den för att ta ut tryck från den. Någon annan kanske vet?


Tapatalked.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#26 » 17:08:56, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Om jag lägger till ett ytterligare ventilpaket via serienippel från det första, kanske ett Galtech Q45 måste då returen från det sista sättas ihop med returen från det första?
När man tar ut olja från Multipowerpumpen måste returen gå tillbaka till pumpen för att den inte skall vara utan olja.
Så jag antar att jag kan sätta en t-koppling på returen från första paketet?


qsecofr skrev:Är du säker på det när man tar ut tryck från MF multipowerpumpen? Har läst att det är viktigt att returen går tillbaka till multipowerpumpen då man tar ut tryck från den.
Så har jag det kopplat idag fast utan ventilpaket 2. Anledningen till frågan är att det hade varit enklare att leda retur från framtida ventilpaket 2 till en befintlig fri retur rakt ner i lådan via påfyllningspluggen.



Grönt är sugfiltret till kolvpumpen, blått är sugrör till multipowerpumpen, rött är multipowerpumpens tryckrör.
Bägge pumparna bor i samma oljebad och suger olja från samma plats.
Att returen från multipowerpumpen ska tilbake i samma sidokåpa som den kom från för att Multipowerpumpen inte ska vara utan olja ger alltså ingen som helst mening.
Bild


Bild
Jag tror detta har med luft att göra.
För att undgå att få luft i oljan i ett hydrauliksystem låter man alltid returen gå in i tanken UNDER oljenivån.
Kopplar du return i kåpan på sidan så kommer den in under oljenivån.
Kopplar du returen i påfyllningshålet så kommer oljan in över nivån och drar då med sig luft in i oljan.
Det gäller all olja som kommer i retur, oavsett om den kommer från multipowerpumpen eller kolvpumpen.

Vill du vara duktig så kopplar du bägge returerna i sidokåpan.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#27 » 17:17:37, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här videon ser bekant ut, här borras det en extra retur i högra kåpan. https://youtu.be/3kP2gCcQjc0
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Masseydriver

#28 » 20:09:01, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn i videon har inte Multi Power .

1 person gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

qsecofr (trådstartaren)

#29 » 13:15:39, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen köpt en liten släntklippare. Den behöver ett enkelverkande och ett dubbelverkande för att köra funktionerna på den.
Har också köpt ett ventilpaket på 40lpm med två dubbelverkande funktioner som jag kommer att koppla ihop med min befintliga Kontak-lastarventil via serienippel. (det blev inte att jag bytte ut lastare och ventilpaket som nämns i början av tråden)

Från det nya ventilpaketet kommer jag dra bak fyra uttag till klipparen.

Till ena funktionen som behöver enkelverkande kan jag väl koppla ena uttaget från ventilen till en fri retur som jag har och på så sett kunna använda det enkelverkande?
Från det nya ventilpaketets retur vill sätta ett t-kors på befintliga returen från gamla ventilpaketet som går till multipowerpumpen. Jag behöver pga utrymmesskäl sätta t-korset direkt i gamla ventilpaketet, gör det något? Antar att man vill ha ett t-kors på returen så nära tank som möjligt?

Tack.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#30 » 13:43:56, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är axeltätningen på motorn som kräver fri retur. Beroende på vilken typ av motor det är så tål den från kanske 3-4 bar upp till 12-15 bar.

Antagligen går det helt fint med ett T där.
Vad har du för flöde och dimension på slangar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se