Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulpump grålle, gängpaj

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

tugo (trådstartaren)

#1 » 12:32:32, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken, gängpaj i hydraulpumpen i anslutningen som pekar snett bakåt. Jag skulle montera en snabbkoppling i stället för pluggen. Hade köpt koppling och nippel med 1/2 UNF sån det skulle vara. Pluggen släppte enkelt och jag extrakollade stigningen och den verkade stämma. Skruvade i men det gick inte skruva för hand, men inte trögare än lite tajt passning: Läckage och när jag försökte dra lite till så går det bara runt. Fråga: är det någon liten men viktig skillnad i dimension på vanlig UNF och den jag fått på kopplingarna från swedol. Finns där någonting allmänt känt att se upp med? Har någon tips på hur jag bör ordna problemet?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.



nimbus

#2 » 12:50:36, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bara rätt gänga så är det ingen anledning till att det inte går att dra åt. Det är väldigt små skillnader på samma unf gänga. Jag tror du får gänga till överdimension eller sätta dit en isatsgänga utan att ha sett hur det ser ut
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

tugo (trådstartaren)

#3 » 18:03:17, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insatsgänga blir det nog som du skriver. Det verkar vara det enklaste sättet.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Michael Meier

#4 » 18:39:42, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

insatsgänga i denna position ?

Kan du klämma in en bild på skadan/gängan/hålet. hur tjockt är godset ) är det gjute ?

Originalet som satt där, vad är det för diameter och stigning ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 18:53:15, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en gänga igenom locket in till ventilpaketet som sitter framför pumpen ?
Eller börjar gängan innanför locket, tror ventilpaketet är "framför" pumpen och påfyllnadshålet är i centrum av pumpen fast ovanför.

Har ingen koll på hur det ser ut på denna traktor, du får hjälpa till med skiss eller bild..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tugo (trådstartaren)

#6 » 19:26:47, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken visade sig vara värre än befarat. Efter att ha fått hem insatsgänga, så behövdes en vacker dag för att ordna saken. Grållens hydraulpump är ju instucken i växellådan underifrån så det fanns gott om olja att läcka ut. När jag torkat av stället jag skulle jobba med så såg jag till min fasa att det inte bara var gängpaj i huset, utan huset hade brustit och en flisa trillat bort. Vanmakt. Ingen mening att fortsätta med insatsgänga. Borra lite djupare och gänga nytt längre in? Verkade enkelt tills jag tittade på bilder av pumphuset. Det visade sig att det fanns en kanal som lyfter armarna just innanför skadan. Och en traktor utan fungerande lyftarmar begränsar ju användningsområdet rejält.

Men efter mer noggranna studier av den bild av pumpen jag hittat och mätning så chansade jag på att det fanns lite gods att gänga nytt i. En kompis ordnade en plastplugg som vi limmade fram på bulten i förhoppning om att den skulle täta mot gängans koniska botten. Funkade! Inget oljeläckage och lyftarmarna lyfter.

Fortfarande har jag behov att installera ett tipputtag. Det finns ytterligare en liknande plugg på pumpen och kanske att jag gör ett nytt försök där, denna gång med rätt gänga. Då gör jag det trots att man på flera Grålleforum avråder från att hålla på med pluggarna i det sköra pumphuset som jag gissar är gjutet i någon magnesiumlegering eller i bästa fall i ren aluminium.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se