Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Lastare, trepunkt och hjälpservo på samma system?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 23:30:50, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcustjernstrom skrev:vad skulle du rekommendera för pump som är lättdriven...


En hydraulpump ger inget tryck, den flyttar bara en bestämd mängd olja per varv, nästan oavsett belastning om den är frisk. Trycket ges av lasten man försöker lyfta.

Flödet ges av formeln: lpm = cc x rpm/1000

Vridmomentet ges av formeln: Nm = bar x cc / 62,8
Det finns alltså inga pumpar som är mer lättdrivna än andra, alla följer samma formel, det handlar bara om att finna en som är lagom stor för den last man har.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Turbodiesel

#17 » 23:38:20, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackra är de trots allt, Vickers dubbelpumparna :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#18 » 00:12:44, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag läser det till 2520V 21 A 12
https://salushydraulics.pl/pdf/Eaton_Vi ... 5V_45V.pdf
Det blir då enligt databladet ganska häftiga 67cc + 40cc med ett tillåtet maxtryck på ca 140 bar eller 160 bar, oklart vilket.
(kastar in en reservation här direkt, pumpcartridgerna kan teoretiskt sett ha blivit utbytta mot nånting mindre, t.ex. 33cc+7cc, möjligt men osannolikt)

107cc för en Victor är galenskap (jämför med en LM218 som har 70cc pump till lastaren men en 50% större dieselmotor).
Skulle man få för sig att belasta bägge pumparna med 160 bar krävs det ca 80 häst för att dra runt vid 2000 rpm.

Rörböjen ut från pumpen ser ut som ca 12mm, vi antar en innerdiameter på 9mm.
Rörböjen kommer ut från den delen av pumpen som är på 40cc så vid fullt varv ger den 80 lpm.
80 lpm genom en invändig diameter på 9mm ger en strömmningshastighet på 21m/s (3 gånger så högt som normalt rekommenderas i hydraulik).
Kanske är det nåt motsvarande på 67cc delen. Det kan fort bli ett antal bar flödesförluster av detta som gör att motorn går tungt. Oljans temperatur blir därefter.


Detta var alltså lite om Victorn, TS andra traktor, inte den traktorn som tråden egentligen handlar om.
Väldigt informativt svar! Ja det skvalar på rätt bra i tanken kan jag meddela. Men hur fungerar en dubbelpump? Finns ju bara en utgång på den så vitt jag kan se, tror inte jag missat någon slang!

Ja Victorn är seg startad och när dem väl gå igång dunkar den på ganska hårt på tomgång. Jag förstår att det kan finnas andra orsaker till detta, men det känns som, och som du redogjort för att det kan vara pumpen som är för stor.

Jag har ingen använding av den pumpen idag. Och jag kommer säkert ångra mig då jag märker att jag har börjat snegla och samla på mig mer och mee maskiner, men jag undrar oaf om den går att sälja? Har ingen aning om vad en sån går på beggat?

Tillbaka till BM35 så sökee jag ju något som endast driver orbitrolen. Och likaså där får man ju räkna på varvtal, cylinderstorlek och lagom stort CC på ventilen så får man ju redan på vad pumpen ska kunna ge. Men men tror ni att man skulle vara ute och cykla om man tittade på servopumpar från tex lätt lastbil? Eller är det en annan typ av pump man bör söka efter till detta ändamål?

Kul med dessa roliga svar. Mvh

"sooop-slut"
-Stånk-tommy

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Jac

#19 » 01:30:48, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt både märkskylten och TD's skarpa öga ska den se ut så här:
Bild

Kanske någon har plockat ut den stora pumpcartridgen och bara satt en blindfläns över porten? :klia:

Du får in och kika bakom den stora vertikala slangen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ply36

#20 » 11:53:51, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På frågan vilken pump som jag använder till orbitrolen så är det en original pump från BM35. Jag läser här vilket effekt behov som behövs för att dra hydraulpumpen. Och håller med om att det kan gå tungt att driva den. Har en 56 liters pump med arbetstryck 165 bar på traktorn med gräv utrustningen och där får motorn arbeta hårt då man max belastar den. Det flödet är vid 1000rpm så då man står och gräver på 1500 varv så blir det stor belastning på motorn. Vi hade för ett antal år sedan en Volvo BM640 med dubbelpump för att driva timmerkran (användes som separat lastare i skogen) med och där orkade inte motorn med då man nyttjade båda pumparna samtidigt.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se