Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hur fungerar omkastarventilen på en MF135 med bergsjö 800?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#1 » 13:36:51, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir många inlägg nu för mig som relativt nybörjaner innom traktorer men framförallt hydraulik, men det är vitt skiljda ämnen så ni får hålla till godo.

Svärfar har köpt en Mf135 med bergsjö800 lastare. På Växellådan sitter en, vad jag kan se, 3-läges omkastarventil. En till Lastaren frammåt, en till ett uttag bak med snabbkoppling, samt till trepunkten. Den sistnämna har ingen slang ansluten utan flödet verkar gå ner i lådan igen på något vis. Man har bara tryck i lastaren då 3 punkten är kört i topp ska tilläggas. Vg se bilder nedan.

Nu till min fråga: Jag tycker ventilen går väldigt trögt när motorn är igång och man ska byta mellan Lastare och 3punkt. Vidare så är utgången till uttaget bak, inte kopplat på något, så när man passerar den med ventilen borde inte trycket skena då? Den slangen läcker nu när man drar förbi den utgången. Jag har sagt åt gubben att han inte ska använda 3punkten nu inna jag vet hur det är byggt för att det inte ska bli farligt. Han hade en IDE om att sätta en plugg istället för slangen men jag kan tänka mig att det inte blir nå bra alls för pumpen då, med haveri som följd? Jag har hört talas om omkastarventil med öppen retur i mitten, skulle man kunna dra uttaget som inte går någon vart till tanken istället för att lösa detta på ett billigt sätt? Tänker jag fel? Är detta ens ett problem?

Tacksam för hjälp!
BildBild
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.



David, Luleå

#2 » 13:46:59, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar se till att dra undan lägesreglagespaken (närmast stolen) från constant pumping (som jag har till lastaren) till nåt annat. Man hör på pumpen att den blir överlastad om den står på constnant pumping och man kastar över till 3-punkt lyften. Drar man först ner trycket så går omkastaren lättare och maskinen låter mindre störd.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Claes Folkesson

#3 » 19:12:23, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs bladet hand med hydraulik som finns i downloads.
Du kan sätta en plugg i uttaget spelar ingen roll.
Traktorn har dubbellamell i kopplingen som först frikopplar vxllådan och i nedre läget( helt nertrampad)
ska frikoppla hydraulpumpen och kraftuttag.
Trampa ner kopplingen helt så stannar pumpen och det går lätt att ändra spaken om allt funkar som det ska.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Claes Folkesson

#4 » 20:13:47, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till, 90gradersböjen på tippslangen är ett vattenrör för ca 10 bars tryck.
Det har inget i ett hydraulsystem med ca 200 bar att göra.
Var dock vanligt förr men inte bättre för det.
Ett sprängt rör där med 75gradig olja och upptippat flak är inte skönt.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gunnar helmer och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se