Nu behöver jag hjälp av den samlade expertisen här. Har muddrat i dagarna och de stora massorna av blöt lera blev för mycket för hydraulpumpen till tippvagnen. På 20:e lasset började det spruta olja genom axeltätningen. Jag demonterade pumpen och såg att tätningen var deformerad. Beställde ny tätning och monterade men till min förvåning läkte det minst lika mycket som förut.
Demonterade igen och fann att fjädern som sitter på trycksidan av tätningen hade lossnat från sitt spår. Varför hade den det
Satte tillbaka fjädern, monterade igen, samma oljesprut. Demonterade och kollade närmare, såg då att när tätningen är fullt inknackad i locket verkar det bli ett visst spel mellan tätningen och låsringsspåret. Funderar om det kan ha suttit en shimsbricka där som jag fumlat bort när jag demonterade den första tätningen. Minns låsringen sprätte iväg och var det en bricka under kan den ha farit med?
Eller har jag gjort nått annat fel? Nån som vet?
Första bilden visar spelet mellen tätning och låsringsspår:
Nedan: bild på fjäder ur läge
Lite fler bilder på pump och vagn: