Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Vad kan ha hänt med hydrauliken?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Jevlar

#16 » 21:27:17, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar lyft är enkelverkande funkiton om man ser på ventilpaketet men är kolvarna sant enkelverkande eller har den en minuskammare som är ventilerad på något sätt?
Ut i fria luften eller via nån slang till tankretur kanske och fungerar då detta?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



pleterrobin (trådstartaren)

#17 » 21:28:28, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:En test till :) orkar du med det ?

1) När du försöker lyfta lastararmarna, motorn hörs ansträngd, hur fungerar då tilten? visst kan du försöka påverka båda spakarna samtidigt eller rättare sagt, först lyfta och medans du lyfter, tiltar du upp, vad händer då?

2) hur skapar du rundpumpning till lastarens ventilpaket, låser du en spak på traktorn? (för att trycksätta "tipputtaget")

3) vart hamnar den tjocka returslangen?


1) Får jag svara på i morgon, då traktorn står nära lilla sonens sovrum för tillfället.
Dumt att väcka honom just nu :???:

2) Rundpumpningen får jag genom att låsa spaken till höger om sätet.
Rättare sagt spaken som ger tryck till uttaget bak på traktorn. Låser den i pumpläge med en "bläckfisk" fäst i taket :grin:

3) Om du menar var jag sätter den tjocka returen? Så sitter den i returuttaget bak på traktorn.
pleterrobin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:27, 29-03-2020
Ort: Mjöhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

pleterrobin (trådstartaren)

#18 » 21:31:18, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:enkelverkande lyft?


Lyften på lastaren är enkelverkande ja.
pleterrobin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:27, 29-03-2020
Ort: Mjöhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

pleterrobin (trådstartaren)

#19 » 21:39:51, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Antar lyft är enkelverkande funkiton om man ser på ventilpaketet men är kolvarna sant enkelverkande eller har den en minuskammare som är ventilerad på något sätt?
Ut i fria luften eller via nån slang till tankretur kanske och fungerar då detta?


Lyften är enkelverkande ja.
Där är bara en slang in i lyftkolvarna.

Har bytt matarslang. Efter bytet fungerade lyften utan problem, allt luftade sig själv.
Bytte alla packningarna i höger lyftkolv. Allt fungerade efter det bytet, även denna gång luftade allt sig själv.

Jag får känslan att något gått åt snett inne i ventilpaketet.
Alltså en tillfällighet att det hände nu.
pleterrobin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:27, 29-03-2020
Ort: Mjöhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Michael Meier

#20 » 21:47:23, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ok, sonens vilotid är viktigt.

Du har alltså bytt båda slangarna och packat om ena enkelverkande lyftcylinder.

Visst, men vad ska blockera centrumkanalen (i ventilpaketet) och samtidigt INTE mata ut något genom den enda porten ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

pleterrobin (trådstartaren)

#21 » 22:07:53, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering för dagen.

Samma problem finns fortfarande kvar.
Tvärstopp när man försöker ge tryck till lyftaren.

Testade att skruva av slangen till lyften, alltså matningen till lyften för att se om där kom någon olja ut ventilpaketet när jag drog i lyftspaken.
Olja pumpade ut.
Men när jag satte för ett finger för utgångshålet i ventilpaketet. Kunde jag stoppa flödet med tummen och inget rann ut när tummen hölls emot.
Alltså, det är sjukt dåligt tryck ut ur ventilpaketet till lyften.

Gör att jag mer tror på något i ventilpaketet inte är som det ska.

Såg även när vi drog i spakarna till både lyft och skopa, att det läckte ut lite olja ur hålen på baksidan av ventilpaketet.
Gjorde det inte innan.
Detta varje gång man rörde spakarna framåt/inåt.

Kan det vara någon packning inuti som ställer till det, både med att lyften inte fungerar och olja pressas ut på baksidan?
pleterrobin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:27, 29-03-2020
Ort: Mjöhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

pleterrobin (trådstartaren)

#22 » 22:16:21, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det är ok, sonens vilotid är viktigt.

Du har alltså bytt båda slangarna och packat om ena enkelverkande lyftcylinder.

Visst, men vad ska blockera centrumkanalen (i ventilpaketet) och samtidigt INTE mata ut något genom den enda porten ?


Yes. Matar och returslang bytt. Kollat efter så att snabbkopplingarna är fungerande.
Eftersom rundpumpning fungerar så är alla snabbkopplingar ok.

O-ring, manschett och avstrykare bytt på höger lyftkolv.
Efter det bytet fungerade lyften utan problem, tills det var dags för byte av returslangen.

Ja det är lite märkligt detta.
Men jag får ta och se om jag kan montera av ventilpaketet från lastaren i morgon.
Se om man kan dela det eller hur man nu gör med det.
Aldrig pillat med det förr, så lite nyfiken är man allt ska jag ärligt erkänna.
Även om jag hoppades på att det räckte med ny returslang som var sista "projektet" innan detta dök upp :???:
pleterrobin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:27, 29-03-2020
Ort: Mjöhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Michael Meier

#23 » 22:22:45, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

läckaget är inte bra, kanske något som ger med sei nu när du kör en tryckhöjning
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#24 » 22:45:58, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Så betersig min skogskärra när jag kopplar fel tryck/retur.


pleterrobin skrev:Såg även när vi drog i spakarna till både lyft och skopa, att det läckte ut lite olja ur hålen på baksidan av ventilpaketet.
Gjorde det inte innan.
Detta varje gång man rörde spakarna framåt/inåt.


Det här ser för mig ut att hänga samman, får man tryck i returkanalen så läcker det olja ut genom fjäderkopparna.
Kan du bara dubbelkolla att det är rätt kopplat?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 23:20:20, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar lite på bilden från #9, nog går det att få ihop att tryck och returslangen har bytt plats.
Tilten kommer då att funka (dock så får jag det till att den går åt motsatt håll).
Lyften kommer inte funka eftersom centrumkanalen blockeras innan oljan når lastarsliden när man försöker lyfta lastaren.

Det stämmer egentligen väldigt bra med dina symptom att tryck och retur är felkopplade.
Alltså kopplar man tryck och retur fel så går lastaren att sänka men inte höja samt att tilten funkar (med reservationen att den går åt motsatt håll).
Bild

Edit:justerade texten lite
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Foton

#26 » 00:04:32, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så enkelt att spaken du låser med bläckfisken ska dras åt andra hållet istället? Dubbelverkande?
Testa!
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Michael Meier

#27 » 01:00:29, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pleterrobin skrev:Efter att monterat/ställt av Maxen på gården för lite småfix och byte av tjocka returslangen, så dök ett nytt problem upp.

Montera av frontlastaren utan snabbkopplingar på hydrauliken och med ventilpaketet fastmonterat på lastarfästet som är kvar på traktorn betyder skruva bort tre slangar? två för tilten och en för lyft.

sedan enbart byte av returslang, ? eller byte av både tryck och returslang ?

ventilsliden till lyft har en port öppen och ventilsliden till tilt har en A-port och en B-bort, ventilpaketet sitter på snedden.. KAN det finnas en liten möjlighet till felkoppling där som Jac skriver, måste du vara så tvärsäker på att det är rätt inkopplat.

Eftersom ventilpaketet sitter på snedden lär spakrörelsen inne i hytten vara horisontell ? då ska det mye till att minnas hur tilten jobbar när det inte finns en naturligt rörelsemönster,

Du får kolla till P och T, vilken som går vart.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#28 » 15:15:23, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket elementär fråga. Rör sig spaken lika långt som innan? Har fel på mitt grävaggregats ventilpaket. Högst plötsligt så går spaken för sväng vänster inte alls lika långt som innan, och därmed går svängen otroligt långsamt ditåt.
Jag tänkte om du fått in något skit i ventilpaketet när du bytte slang som fysiskt begränsar rörelsen. Märks kanske inte så mycket när man har långa spakar?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#29 » 15:18:08, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:...Montera av frontlastaren utan snabbkopplingar på hydrauliken och med ventilpaketet fastmonterat på lastarfästet som är kvar på traktorn betyder skruva bort tre slangar? två för tilten och en för lyft...


Jag tolkar det som att ventilpaketet sitter kvar på lastaren när denna monteras av, men jag kan ha fel. Lite fotografier på objektet hade helt klart underlättat! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#30 » 20:49:56, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett infall att rita lite.

Nedanstående bild visar normal inkoppling. Den skarpsynte noterar att det är intern tandemkoppling mellan ventilsliderna, inte parallell som det är på nästan alla moderna ventiler.
Bild



Byter man plats på pump och tankanslutning på ventilpaketet så funkar rundpumpningen som vanligt.
Bild



Även tilten funkar fast nu i motsatt riktning eftersom oljan kommer in via det som vanligtvis är tankkanalen för tiltsliden.
Bild



Att sänka lastaren går också fint. Eftersom det är enkelverkande slid så blockeras inte centrumkanalen när man sänker lastaren.
Oljan från lastarcylindrarna går den vanliga vägen ut genom lastarsliden och ut i tankkanalen, går sedan helt bort till där tankkanalen möter centrumkanalen och så tillbaka och passerar genom lastarsliden en gång till.
Bild


Att höja lastaren går inte, centrumkanalen blockeras av lastarsliden och det finns ingen plats för oljan att ta vägen.
Finns där ingen tryckbegränsare mellan pumpen och ventilen så ligger pumpen dåligt till, stor risk att den körs sönder.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se