Claes Folkesson skrev:Jag har aldrig sett nån med sånt spår, men är ganska säker på att man knackar in toppmuttern en bit så kommer man åt låsringen som spänner mot ytterröret ....
Jac skrev: .... Det är ingen
toppmutter här vad jag kan se och glandern går knappast att knacka in så länge låsringen sitter där ....
Claes tänker på en annan modell, där låstråden sitter invändigt.
Vad har du provat med egentligen? försök beskriva, när du skriver "sitter som berget" tror vi att den har klämts fast av minuskammarens
hydraultryck mot cylinderhuvudet,
denna trådlåsning fungerar så (skapligt förstörande funktion om man inte kompenserar mot expandertrycket med materialtjocklek, dock så är den slimmad i utseende. sitter den i en oscillerande rörelse är den konstruktionen skrot efter en stund, som tippcylinder kan man få den att fastna när kolvhuvudet ideligen ändstoppas mot cylinderhuvudet istället för ett fast
anslag i stålkonstruktionen.
halva O-spåret i cylinderhuvudet och andra halvan i cylinderröret, trycksätts minuskammaren under tio års tid så har det trycket pressat cylinderhuvudet utåt och därmed expanderat cylinderröret med hjälp av tråden, den är liksom på väg ut men har inte kommit dit än.
avlasta tråden genom att pressa in cylinderhuvudet, slå inte sönder cylinderhuvudet med
slägga och
dorn, var försiktig med spåret för avskrapartätningen eftersom det enbart är någon millimeter stålgods där (närmast kolvstången).
Vatten har såklart kommit in och fått ytorna att rosta ihop som gör det extra besvärligt, misslyckas demontaget går det alltid att svarva ett nytt kolvhuvud.
Tillverka en
hylsa som pressar på rätt ställe och svetsa fast ett
fäste två/trehundra millimeter in på cylinderröret för två eller tre stänger som du kan använda en
avdragare till (pressar du för långt in med avdragaren kan det det gå att trycksätta minuskammaren med hydraultryck för att få ut den igen (efter att lossa avdragarinspänningen)
Olämpligt att hetta upp o-ringen som sitter ytterst och nära nippeln (därav fusklagningen)