Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Lastare Scan-lift 1630 Öppna Tilt-kolv (sprint ?)

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

MarkusD (trådstartaren)

#1 » 21:16:42, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en Zetor 8045 med Scan-lift 1630 lastare. Någon tidigare ägare har knäckt bland annat ena oljeanslutningen på tilt-kolven och "fusk" lagat det, så nu har det börjat läka olja där.
Bild

Nu tänkte jag plocka bort den för att försöka laga den riktigt, men då den ska svetsas så tänkte jag plocka isär den för att skona packningar m.m. samt kanske möjligt att kontrollera svetsen innifrån (ev. slagg osv.). Men hur får man isär denna kolv ? Det sitter ingen mutter som jag läst om brukar finnas.
Det enda jag kan tänka mig är denna "sprint", men hur får man bort den ?
Bild


En bild på härligheten får ni här också. =)

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor



Claes Folkesson

#2 » 21:35:13, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig sett nån med sånt spår, men är ganska säker på att man knackar in toppmuttern en bit så kommer man åt låsringen som spänner mot ytterröret.
Sen drar man ur allt.
Borde vara låsringen du ser.kan spåret vara hemgjort för att komma åt ringen?
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

MarkusD (trådstartaren)

#3 » 21:42:27, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte att spåret är hemmagjort, det ser väldigt identiskt ut på andra sidan också. Men där sitter detta "spår" neråt. (antar att det är samma cylinder men vänt 180grader för att passa andra sidan med slanganslutningar innåt).

När du menar "toppmuttern", är det den jag försökt rita röd på denna bild ?

Bild
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Claes Folkesson

#4 » 21:53:44, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kom inte på nåt bättre ord.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Jac

#5 » 21:54:19, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Jag har aldrig sett nån med sånt spår, men är ganska säker på att man knackar in toppmuttern en bit så kommer man åt låsringen som spänner mot ytterröret.
Sen drar man ur allt.
Borde vara låsringen du ser.kan spåret vara hemgjort för att komma åt ringen?


Det är ingen toppmutter här vad jag kan se och glandern går knappast att knacka in så länge låsringen sitter där.

Jag tror det är ett system liknande dessa:
https://youtu.be/as5QcBqU_4Y
https://youtu.be/pbpwz0j45nc
https://youtu.be/ubpt4ihNGGQ

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MarkusD (trådstartaren)

#6 » 20:41:34, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Har provat idag att få isär den, jag misstänker att det är så som Jac skriver. Men sprinten sitter som berget. Finns det något smart knep att få bort den ?
Jag har provat bland annat med en rörtång som jag slagit med hammaren på, det händer ingenting (!).
Hur gör "experterna" då de tar isär denna typ av kolv ?

Tror ni man törs svetsa utan att ta isär den ?
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#7 » 08:16:58, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Jag har aldrig sett nån med sånt spår, men är ganska säker på att man knackar in toppmuttern en bit så kommer man åt låsringen som spänner mot ytterröret ....


Jac skrev: .... Det är ingen toppmutter här vad jag kan se och glandern går knappast att knacka in så länge låsringen sitter där ....


Claes tänker på en annan modell, där låstråden sitter invändigt.

Vad har du provat med egentligen? försök beskriva, när du skriver "sitter som berget" tror vi att den har klämts fast av minuskammarens hydraultryck mot cylinderhuvudet,
denna trådlåsning fungerar så (skapligt förstörande funktion om man inte kompenserar mot expandertrycket med materialtjocklek, dock så är den slimmad i utseende. sitter den i en oscillerande rörelse är den konstruktionen skrot efter en stund, som tippcylinder kan man få den att fastna när kolvhuvudet ideligen ändstoppas mot cylinderhuvudet istället för ett fast anslag i stålkonstruktionen.

halva O-spåret i cylinderhuvudet och andra halvan i cylinderröret, trycksätts minuskammaren under tio års tid så har det trycket pressat cylinderhuvudet utåt och därmed expanderat cylinderröret med hjälp av tråden, den är liksom på väg ut men har inte kommit dit än.

avlasta tråden genom att pressa in cylinderhuvudet, slå inte sönder cylinderhuvudet med slägga och dorn, var försiktig med spåret för avskrapartätningen eftersom det enbart är någon millimeter stålgods där (närmast kolvstången).

Vatten har såklart kommit in och fått ytorna att rosta ihop som gör det extra besvärligt, misslyckas demontaget går det alltid att svarva ett nytt kolvhuvud.
Tillverka en hylsa som pressar på rätt ställe och svetsa fast ett fäste två/trehundra millimeter in på cylinderröret för två eller tre stänger som du kan använda en avdragare till (pressar du för långt in med avdragaren kan det det gå att trycksätta minuskammaren med hydraultryck för att få ut den igen (efter att lossa avdragarinspänningen)

Olämpligt att hetta upp o-ringen som sitter ytterst och nära nippeln (därav fusklagningen)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MarkusD (trådstartaren)

#8 » 22:16:12, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för ett bra och tydligt svar, Michael.

Ursäkta om jag var otydlig i vad jag har provat. Såg filmerna Jac länkade till, där "drog" de bara ut denna sprint så jag har försökt gjort det samma på olika vis. Det mest hårdhänta är att jag nupit åt sprinten med en rörtång och slagit med hammaren på tången för att få "chock"-effekt på rost m.m. tänkte jag. Har även sprutat in 5-56...

Om jag förstår dig rätt, så ska ringen jag målat röd (cylinder huvud ?) i tidigare inlägg, tryckas in i cylindern för att frige sprinten lite. Låter rätt iallafall :)

Läckaget jag har, är ur 1 por. Om jag inte får isär kolven, tror ni det är svårt/omöjligt att punkta över detta lilla hål för att få det tätt ?
Jag är absolut ingen svetsare/expert, har kört lite pinne och lyckats med det jag vill.. :D
Men tanken är i så fall MIG/MAG och flusstråd och låta kolven sitta kvar på traktorn.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se