Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Twin-Trak/Spakstyrning....

38 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Inge79

#16 » 00:55:16, 16-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Kanske så de funkar i Valtras Twintrac oxå men dom har nån form av avstängning för den bakre ratten om stolen inte är riktigt bakåt.

Hmm lite svårt att kopiera detta.


Har sett litt i reservedelskatalogen for Valtra Mezzo-serien med Twin-Trac, og der er de to orbitrolventilene rett og slett paralellkoblet med 4 stk T-rør på P, T, R og L-portene. Det står tydeligvis konstant trykk (lukket senter) på P-porten på begge orbitrolene, om det var åpent senter med fri sirkulasjon P-T ville det jo ikke gå an å koble slik, da ville jo oljen sirkulert fritt gjennom det rattet man ikke bruker..

Avstengningen for det bakre rattet er en 2/2 magnetventil som stenger en av slangene fra den bakre orbitrolen til styresylinderen. Denne får strøm fra en bryter under setet, og jeg vil anta denne ventilen er stengt i spenningsløs tilstand, og bare får strøm når setet er vendt bakover. Ventilen kan selvsagt være koblet omvendt, men av sikkerhetsmessige grunner vil jeg tro det trengs et aktivt signal/strøm for å koble inn det bakre rattet..

Det er også et LS-signal, som ser ut til å være koblet sammen med en skyttelventil i stedet for T-rør. Antakelig får prioriteringsventilen signal om at det trengs oljestrøm til styringa når det kommer trykk fra en av orbitrolene inn på LS-porten via skyttelventilen.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss



JonasBerglund

#17 » 18:02:44, 17-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte koppla in på hydrauluttagen bak sätt en 6/2 ventil där också t-ar du in dig på styrcylindern kan möjligen behövas någon tryckbegränsare jag vet inte vad det är för tryck till styrningen men det är väl troligtvis lägre än till resten av hydruliken. det finns väl bara ett hydraulsystem på 505:an går på växellådsoljan. spaken sitter väl inte mest bekvämt till men det är ju mycket bättre än att ha on-off ventil iaf. blir ju enkelt att koppla in också. också kommer det att gå att stänga av
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

JonasBerglund

#18 » 18:06:51, 17-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett en sprängskiss på valtras twintrac det är en orbitrolventil under den ratten också frågan är ju bara varför dom skulle he dit en ratt visst skulle det ha varit mycket enklare och bekvämare med en spak i amrstödet då kunde man ju ha kört med den i framåtläge också. På Lännen var det tidigare gjort så dumt att man kopplade bort svängen på grävaggregatet för att köra midjestyrningen vart ju inte så lätt att bära stolpar eller lyfta om sig
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

P Andersson

#19 » 23:37:21, 18-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 05 serien är det en dubbelpump med en krets tillstyrning,servo, trycksmörjning av lådan och den andra kretsen då till lyft o yttre hydralik med 12 MPa för servokrets o 18 MPa för yttre (1 MPa=10 bar :smile: )
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

AntonNormark

#20 » 13:10:33, 02-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Jag har sett en sprängskiss på valtras twintrac det är en orbitrolventil under den ratten också frågan är ju bara varför dom skulle he dit en ratt visst skulle det ha varit mycket enklare och bekvämare med en spak i amrstödet då kunde man ju ha kört med den i framåtläge också. På Lännen var det tidigare gjort så dumt att man kopplade bort svängen på grävaggregatet för att köra midjestyrningen vart ju inte så lätt att bära stolpar eller lyfta om sig


På våran lännen gatt man skifta mellan bom-sväng och midjestyrning på en knapp, men det löste vi genom att sätta en separat spak för styrningen, blev visst riktigt bra..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Andreas B

#21 » 00:33:56, 26-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Undrar om det är någon som gjort något försök med idéerna som diskuterats idenna tråden. Är det någon som fått till en fungernade spakstyrning på dom lite äldre valmeterna?
Andreas B
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:46, 26-06-2006
Ort: Sävsjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 Kubik
MF 135
Hymas 62
Valmet 755

godegården

#22 » 20:59:20, 26-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att någon funderade på att koppa bort orbitrolen.
Detta är inte helt ok enligt lag. Man måste ha ett eloberoende styrdon på en traktor
Doosan DX80
Deutz 140
godegården
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:57, 25-08-2007
Ort: Småland

P Andersson

#23 » 19:17:53, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det gjort, de blev en elstyrd on/off/on ventil med serienippel före obitrolen.
Lite trångt runt obitrolen blev det när 3 T kopplingar skulle dit :mrgreen:
En joystick placerades i högra armstödet så den följer med runt.
Nu slipper jag fälla ner ratten när jag ska förflytta mej på avlägget o annan långsamkörning.

Nu funderar jag på hur jag ska lösa broms o frikoppling oxå utan pedaler på golvet, de blir för trångt med min kanoter :lmao:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

håkan 13

#24 » 08:55:11, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter smidigt med spakstyrningen!! hadde funderingar på att fixa nåt i baklastarn... så man kunde plocka bort ratten!! (utom på vägen... ;-) ) men det blev ju en 6300a istället :grin: och den har redan knappstyrning :grin: :grin: knappstyrd koppling finns att köpa!! tror det var Trima som lanserade.. men dom är väl uppköpta av Ålö!! så man kan ju kolla där kanske!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

P Andersson

#25 » 17:23:10, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just Trimas TCC tror jag inte tillverkas längre, har iaf inte hittat ett ord om de på Ålös sida.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

håkan 13

#26 » 21:31:56, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var ju synd!! :sad: var ju en ganska bra grejj till gamla lastartraktorer och liknande...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Hansborg

#27 » 21:54:21, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en liknande lösning. http://www.roquet.se/

Ang. Spak styrning gjorde jag en ventil före styrorbitrolen, A & B med T-kopplingar på styrcylinderns slangar.
På min Leyland alltså.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Scania-Tom

#28 » 22:44:28, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

En sån där RAC-T knappkoppling har jag monterat på en Valmet 505 på mitt jobb. Fungerade kanon tycker jag med många inställningsmöjligheter.
Kontollpanelen kan man ju sätta där man vill ha den just för bakåtkörning med mera.
Har sett twintrac på en 505 också. Tror det var originalgrejer på just den traktorn. Broms och kopplingspedaler var det på den också för bakåtkörning. En huvudcylinder gick sönder och en ny gick ju givetvis inte att köpa. Lyckades dock klura ut att den nästan var exakt lika som på Zetor 45-serien.
Det du behöver är nån sorts skyttelventil som monteras på bromsledningarna som sitter original. Annars går ju trycket upp till den bakre pedalen istället för hjulcylindrarna när man bromsar och vice versa. Denna traktor hade endast en bromspedal som påverkade båda hjulen. Alltså ingen styrbroms vid bakåtkörning.
:driver:
Allting går att lösa! :grin:

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

P Andersson

#29 » 21:21:02, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkte en sak med spakstyrning som följer med stolen runt, den blir avigt när jag vänder bak :slag2:
Får nog sätta ett gränsläge med dubblaväxlande kontakter i stolen oxå :mrgreen:

Som jag skrev innan vill jag slippa andra pedaler (utom gas) bakåt, jag tycker de blir för trångt om jag inte ska skära upp bakväggen och flytta ventilpaketet för yttre hydralik.
Tänkt lite på Rac-T men vad ligger den i för prisklass?

Funderar på att styra bromsfunktion på nåt liknade sätt, tryckknapp/vippa för att få både broms och elhandbroms.
Tanken var att sätta en liten liten cylinder som ev via en fjäder drar den mekaniska exentern som är till handbromsspaken och ersätta stången däremellan med vajer el nåt dyligt.
Oljan tänkte jag ta ut via en flödesdelare före ventilpaketet med runt 1 liter av flödet och sen nån liten elventil med strypningar, åsikter??

Detta är tänkt att använda i skogen så de handlar inte att växla i fart utan få i fram eller back från stillastående samt få en broms så jag står still vid arbete.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Hansborg

#30 » 22:40:37, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycklufts cylindrar plus liten kompressor, ventiler finns väl i olika varianter??? Så har jag tänkt mej, fast det blev vajrar o stag i olika valörer. budgetmodell...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se