Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM36 med krånglande jordbrukslyft

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Strand91 (trådstartaren)

#1 » 21:52:42, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har en BM36 från mitten på 50-talet där jordbrukslyften inte vill gå ner. Det går fint att höja den, men när man försöker sänka så står den still. Problemen fanns ej förra säsongen och det funkade även vid några tillfällen under försommaren i år. Har ett hydrauluttag på jordbrukslyftens ventilpaket där jag kan köra tex frontlastaren eller tippvagn som funkar utan problem. Där använder man alltså samma spak som till jordbrukslyften.

Nu har jag skruvat isär jordbrukslyften o rengjort allt, bytt o-ringar, bytt olja. Det var extremt skitigt allting.
Har ej demonterat hela ”klumpen” eller varit isär med själva kolven, men typ allt annat.

Jag har satt ihop allting igen men problemet kvarstår.

Jordbrukslyften stod i topp när jag skruvade isär den och tömde ur oljan och gjorde rent. Trots att jag skruvade bort allt så sjönk inte lyften. Borde den inte sjunka då?

Någon som har tips på vad mer jag kan prova eller vad det kan vara för fel?
Strand91
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:18, 26-09-2016
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#2 » 23:42:05, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjunker den när motorn är avstängd?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#3 » 00:05:58, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Posta bild på grejorna
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

matts.boman

#4 » 16:52:38, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta om jag tränger mig in i tråden, men jag har liknande problem på min BM 36, där även jag nu gjort rent ordentligt runt kolv och alla "småpinaler", men ännu inte plockat ner i beståndsdelar. Samma här - skitigt! En fråga som då uppstod för mig, var kan man hitta oljesilen/filtret av mässing för utbyte. OiE har det inte, men det kanske kan vara lika på någon annan BM-modell. 255 mm x 30 mm.
Någon som vet?
/Matts
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se