Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Extern LS-hydraulik John Deere

34 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 12:13:42, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde då bli ett uttag som går rätt på pumplinjen och ett LS-uttag som går ihop med existerande LS-linje med en liten skyttelventil innan den går vidare till pumpregulatorn samt ett returuttag.
Det låter som att JD har bakat in dessa tillkopplingar i en extra sektion som man bultar på existerande ventilsektion?
Ta gärna bilder
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Turbodiesel

#17 » 13:21:46, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man gör bäst i att ta ut olja långt ned i prioriteringen, styrning och broms bör alltid7 ha företräde.

Det knepiga är att ta ut olja om alla tipputtagsplatser är upptagna. Det var extra bekymmersamt en tid då original lastare/frontlyftsventil jobbade med dynamisk LS. M&R serien verkar dock, vad jag sett hittills, arbeta med normal LS signal till lastarepaketet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#18 » 14:53:24, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut rent fysiskt, är det en extra sektion eller är det nåt annat?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#19 » 16:01:32, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En extra sektion.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#20 » 18:46:31, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister, kan du ta några bilder på hur det ser ut? Jag är lite nyfiken på det här
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Krister Andersson (trådstartaren)

#21 » 11:46:01, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Är väl inte riktigt vad du efterfrågade Jac, men hade bara den här bilden i telefonen. Kan ta lite fler foton sen :smile:
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Jac

#22 » 12:13:53, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck, retur samt LS i gult?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#23 » 20:19:55, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar på mina egna frågor här, hoppas jag svarar rätt...

Motsvarande extra sektion för LS anslutning till 6030-7030 finns här:
https://agro-center.de/zwischenplatte-l ... 90030.html

och ser ut så här:
Bild

Nu handlade tråden egentligen om en 6155 och en 6150 men jag räknar med att det är ganska likt.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#24 » 21:50:19, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 00:40:17, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare nån variant som jag gör samma sak men passar 6X00 och 6X10 serierna. Edit: detta är en prioritetsventil, inte en extern LS tillkoppling, se TD's inlägg under.
https://www.dba.dk/john-deere-ls-load-s ... 031230073/
Bild

Vet inte om tråden lever än men dyker frågan upp igen så finns här iallafall bildmaterial att länka till vid behov.

6 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#26 » 16:09:40, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sista är prioritetsblocket som prioriterar styrningen. Sitter som inloppssektion.

Ev framaxel & hyttfjädring tar olja direkt från pumpen, men är såpass hårt strypt att de inte tar någon större mäng olja.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#27 » 17:24:01, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där kom facit, tack för det. Min analys av danskens annons var lite för lätt ja, hade jag orkat med några klick till hade jag fått svaret här:
https://www.eastern-triangle.com/john-d ... 6-al111003

Kanske dyker rätta bilderna upp så småningom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#28 » 18:26:04, 02-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inkopplingen på Kristers sista bild tar troligen ut oljan framme vid original lastare/frontlyftsventil (monterad innanför höger fotsteg/batterilådan), med hjälp av en liknande gavelplatta som Jac´s första bild. Det är vanligt om traktorn har fullt med tipputtag bak, och en tillgänglig lastarventil av den nya typen med statisk LS. Att den har "mittmonterad" extrahydraulik syns genom den textilklädda slanghopen som ansluter under original hydraulventil.

Original lastare/frontlyftsventil (kallad ICV, Independent Control Valve) bygger på samma system som de baktill, och delar många komponenter. Dock finns det naturligtvis flera olika generationer från -94 fram till idag.

En djungel det här.. Det är rörigt nog, även om man har traktorn framför sig, och utrustar den själv.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#29 » 15:54:53, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Nästa steg är då kontanttryck, något som johnny hjort haft i decennier. Då är pumpen variabel och styrd av trycket. Den jobbar hela tiden för att få upp trycket till max och när den kommit dit lägger den ner verksamheten och förbrukar inte energi i onödan. Här ska alltså ventiler ha slutet centrum, closed center så inte pumpen i onödan ska gå fullt i ett hopplöst försök att nå maxtryck. Det brukar finnas en nippel som är i två utförande för att välja mellan de här två systemen. Här har man alltså löst ett problem med slöseri men det finns ett kvar, om en funktion kräver måttligt flöde och tryck måste man fortfarande strypa med ventilen och det är inte bra varken för oljan eller plånboken.

Så långt är det bra



Så då kommer nästa variant, lastkännandet, Load Sensing, LS. En variabel pump här också men i viloläge har den varken max flöde eller tryck, den tar det soft och gör inte så mycket mer än att hålla ett lägre tryck ut. När en ventil påverkas så finns det en signalledning från ventilen till pumpen, via den beställer ventilen att hörru pumpen, vakna, nu behövs det en insats här. Pumpen ger då det tryck och flöde som behövs för att ventilen ska bli nöjd men inte mer. Detta sparar då mycket av onödigt slöseri och blir snällare mot oljan också.


Det du här har beskrivit är inte komplett. För att förstå vad lastkännande är (med en tryckkompenserad variabel pump) så måste man först att det finns en variant på Konstanttrycks system som vi kallar "Avlastat Konstant tryck system". Detta var utvecklingsmässigt föregångaren till Lastkännande, LS, system. Den egentliga skillnaden mellan de två systemen är vilket tryck som reglerar pumptrycket.. När pumpen i avlastat konstanttryck är avlastad så går pumpen på ett så kallat stand-by tryck i nivån 25 bar - 40 bar beroende på systemtillverkare. Stand-by trycket bestäms av en mjuk mindre fjäder i pumpens tryck kompensator. Återkommer till den längre ner.

När pumpen lastas på i ett avlastat konstanttryck system så går den direkt upp till maxtryck. Detta sker genom att man i avlastat läge tar ut ett kontrollflöde från pumpens stand-by tryck genom en 0.7-1.0 mm diameter strypning. Detta kontrollflöde låter man sedan passera igenom riktningsventilens fria genomlopp eller öppna centrum. Riktningsventilen har speciellt utformade slider för varje funktion. De påminner om sliderna till ett konstantflödes system men med skillnaden att de stänger fria genomloppet i början av slidrörelsen medans i ett konstantflödes system så stänger sliden fria genomloppet i slutet av slidrörelsen. Samtidig som kontrollflödet går genom fria genomloppet så dräneras även kammaren till stand-by trycksfjädern.
Pålastningen sker genom att signalfödet stoppas när en slid påverkas och trycksätter kammaren i pumpens tryckkompensator för stand-trycket. Detta signaltryck har vanligen en egen tryckbegänsningsventil. Detta signaltryck adderas till fjädern för stand-by trycket.Så om stanby-trycket är 25 bar och siganltrycket begränsat till 175 bar så blir pumptrycket 25+175=200 bar. Om ingen signaltrycksbegränsning finns vid maxtryck så måste pumpen använda en egen inbyggd tryckavskärare som bestämmer pumpens maxtryck. I jämförelse så måste då tryckavskäraren vara ställd på 200 bar. Så i praktiken blir tryckavskäraren på sätt och vis en överordnad säkerhetsventil. Dagens pumpar har i regel både stand-by trycks regulator och tryckavskärare.

Så i pålastat läge så arbetar pumpen i ett avalstat konstanttrycksystem på samma villkor som pumpen i ett rent konstanttrycksystem. Den stora fördelen med avlastat konstanttrycksystem är att pumpen inte blir så mekaniskt belastad när ingen olja efterfrågas av riktningsventilen vilket helt enkel förlänger pumpens livslängd (1). Dessutom, om inte pumpen är avlastad när dieselmotorn ska startas så får startmotorn det riktigt tungt (2). Både en minskning av de hydrauliska förlusterna från inre läckage samt den mekaniska friktionen bidrar till bättre bränsleekonomi(3).
Innan det fanns avlastade konstanttryck system så hade maskinerna en speciell manuell avlastningsventil, kran eller elstyrd ventil. Kan till och med ha funnits elstyrd med automatisk elsignal från startmotorkretsen.
När vi kör en funktion i avlastat konstanttryck och funktionen bara behöver 75 bar för att röra och pumpen ger 200 bar så kommer tryckdifferensen att strypas bort i rikningsventilen, Om vi säger att vi tar ut flödet 1L/s till funktionen så kommer pumpeffekten att bli 20kW. Hydraulcylindern utvecklar 7.5 kW och riktningsventilen utvecklar 12.5 kW som värme (200bar-75bar=125bar)


Så nu när vi utvecklar ett lastkännande system så tar tar vi trycksignalen från hydraulcylindrarnas anslutningar. Vi känner av lastens tryck, därav benämningen "Lastkännande".

Så som begrepp så är inte lastkännade samma sak som trycksignal och tryckpåställning av pumpen. Lastkännande är en "variant" på hur och med vilket tryck pumpen ställs på.

Så nu till den egentliga fördelen med lastkännande. Om vi tänker oss att i jämförelse med avlastat konstanttryck i räkneexemplet ovan tar ut lastsignalen på 75 bar och adderar den till stand-by tryck fjädern så får vi ett pumptryck på 25 bar + 75 bar = 100 bar och vi kommer bara att behöva strypa bort 25 bar eller 2.5 kW till värme vid flödet 1 L/s.


Så då är vi vid målet, power beyond.

Power-beyond är ett begrepp som hör hemma i konstantflödes system där man lägger till en extra riktningsventil nedströms originaventilen. Power-bbeyong kräver en sk serienippel i utloppet av originalventilen.

Hur begreppet power beyond har kommit in i diskussionen med lastkännande förstår jag inte. Kanske är det någon som gripit uttrycket ur luften och använt det. Eller så är det så att jag inte till 100% är insatt i JD's lastkännade hydraulik. JD har alltid kört sitt eget race med radialkolvpumpar mm...
Antar att det i diskussionen avser hur man leder tillbaka den lastavkända trycksignalen från den externa riktningsventilen nedströms.

Tycker det är olyckligt att power-beyond begreppat i så fall har flera olika betydelser.

Sen för att komplicera förståelsen ytterligare så finns det lastkännande system så går med konstanflödespum.
Ett sånt system har ett helt stängt genomlopp och pumpen istället för att skicka flödet genom en tryckbegränsningsventil ställd på maxtryck så avlastas pumpen med en variabel tryckbegränsare. I stand-by läge så finns ett lågt stand-by tryck, typ 25 bar - 40 bar på samma sätt som avlastat konstantryck. Detta stand-by tryck bestämts av en liten mjuk fjäder i en sk dumpventil eller flödesavledare. När en funktion påverkas så sänds en lasttrycksignal (på 75 bar för att jämföra med exemplen ovan) och adderas till stand-by trycket på 25 bar och vi får ett pumptryck på 100 bar. Skillnaden mot lastkännande system med variabel pump är att pumpen med fast deplacement ger maxflöde hela tiden och om det är 2 L/s och cylindern bara behöver ges 1 L/s så kommer mellanskillnaden i flöde på 1 L/s att gåt till spillo som värme i dumpventilen. Så lastkännande med tryckkompenserad variabel pump är betydligt energissnålare när man bara använder en mindre del av pumpkapaciteten på t ex 2 L/s.

Sen miskar de energisparande fördelarna med lastkännande när vi kör flera funktioner samtidigt som har stor skillnad i lasttryck. En en mindre flödeskrävande funktion som har högt lasttryck ruinerar hela energispar-"kampanjen" om den körs samtidigt med en betydligt mera flödeskrävande funktion som har ett lågt lasttryck. Detta problem kan bara lösas med två eller flera variabla pumpkretsar, vilket har provats/utvärderats på bland annat grävmaskkiner för nåt 20-tal år sedan.

Mikael Axin på Linköpings Universitet reder ut begreppen i en redogörelse på den här LÄNKEN
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#30 » 19:29:04, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Power-Beyond" är en accepterad benämning av LS-uttag (P-T/R-LS) på bonnatraktorer.

Betydelsen är likadan som vid rundpumpning; möjlighet ett köra ett annat/externt ventilpaket på en annan plats i kretsen. Konstanttryck & closed center LS bygger i grunden på parallellkoppling, vilket underlättar betydligt vid utbyggnad.

Hydraulik är en skaplig röra sett till namngivningar & benämningar. Ett hydraulschema är oftast enklare att läsa, än eventuell systembeskrivning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se