Om det går för sig tar jag bollen och gör ett försök.
Från tidernas begynnelse och än om det ska vara enkelt och billigt, fast pump. Den ger sin mängd, bara varvtalet påverkar. Alltså måste oljan hela tiden kunna ta vägen nånstans, ventiler måste alltså vara öppna, open center så oljan kan går rätt igenom när inget används. Dessutom måste det finnas en överströmmningsventil som släpper ut
olja om det blir stopp. Vad som händer annars fanns det bild på här på forumet häromdan. Problemet med det här är ju att det ödslas energi på att pumpa olja hela tiden och att om en funktion inte behöver fullt
flöde måste man strypa med ventilen vilket inte är optimalt alls. Billigt men simpelt alltså.
Nästa steg är då kontanttryck, något som johnny hjort haft i decennier. Då är pumpen variabel och styrd av trycket. Den jobbar hela tiden för att få upp trycket till max och när den kommit dit lägger den ner verksamheten och förbrukar inte energi i onödan. Här ska alltså ventiler ha slutet centrum, closed center så inte pumpen i onödan ska gå fullt i ett hopplöst försök att nå maxtryck. Det brukar finnas en
nippel som är i två utförande för att välja mellan de här två systemen. Här har man alltså löst ett problem med slöseri men det finns ett kvar, om en funktion kräver måttligt flöde och
tryck måste man fortfarande strypa med ventilen och det är inte bra varken för oljan eller plånboken.
Så då kommer nästa variant, lastkännandet, Load Sensing, LS. En variabel pump här också men i viloläge har den varken max flöde eller tryck, den tar det soft och gör inte så mycket mer än att hålla ett lägre tryck ut. När en
ventil påverkas så finns det en signalledning från ventilen till pumpen, via den beställer ventilen att hörru pumpen, vakna, nu behövs det en insats här. Pumpen ger då det tryck och flöde som behövs för att ventilen ska bli nöjd men inte mer. Detta sparar då mycket av onödigt slöseri och blir snällare mot oljan också.
Så då är vi vid målet, power beyond. Vad det handlar om är att ett
lastkännande system går ju bra att bygga in i ett fordon, en
grävmaskin t ex där alla ventiler finns i maskinen. För det som man släpar runt efter en
traktor är det lite mer komplicerat eftersom det inte allt för sällan sitter ett
ventilpaket på redskapet som styr ett antal funktioner. Ska nu det där fungera så måste redskapet vara försett med ett ventilpaket för LS som alltså ska ha en signalledning mot traktorn och traktorn måste också vara förberedd för att ta emot signalen och styra pumpen efter den. Behövs alltså ett hål att stoppa slangen i och en
kontakt vidare mot pumpen. Både traktorn och redskapet ska alltså vara försedda med lastkännande hydraulik och det ska vara ordnat så de kan prata med varann. Det kallar man tydligen för power beyond. Nån marknadsföringsnisse har väl tyckt att man behöver ett klatschigt namn även om det inte säger ett dugg om vad det egentligen är för nåt.