Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hjälp! Minsta dimension på retur t-kors! Kontrollera överströmmare (*löst*)

30 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#16 » 23:46:10, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Du sabbar inte pumpen pga av några bar extra mottryck på returen men det blir extra värme av det så det är aldrig fel att borra upp lite (eftersom det är retur, inte lastbärande).

Det ser ut som 1/2" slang på returen och med traktorns 24 lpm så tror jag inte ditt nuvarande T stryper mer än 0,5 bar eller nåt sånt. Montera ett T och en mätnippel på retursidan så får du reda på hur mycket mottryck där är.

Det är oavsett ett väldigt relevant spörsmål som bör luftas, även om jag inte tror det är nåt mottryck att snacka om i just ditt fall så finns det massor med exempel på att folk snålar in på slangdimensioner och bygger med överblivna kopplingar i trånga dimensioner. Det luriga är att tryckfall är VÄLDIGT olinjärt beroende av diametern på rör, halverar man diametern på ett rör så ökar tryckfallet med en faktor 16(!).
Okej, skönt att höra, men jag vill ha så fritt flöde som möjligt IAF, när jag sänkte lastaren så flödade det på rätt friskt i t-kopplingen och hade jag haft locket på så hade det blivit ett visst tryck där. Sedan är det så att locket är borrat med 2mm borr för att avluftningen ska va kvar, om jag då har en massa tryck lär ju hydraloljan spruta ut där. Så jag tänker att jag borrar upp T-kopplingen till samma diameter som slangen så bor jag inte ha några problem och mindre spill ur locket. Mvh

Sent from my AC2003 using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.



Michael Meier

#17 » 06:36:50, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcustjernstrom skrev: Okej, skönt att höra, men jag vill ha så fritt flöde som möjligt IAF, när jag sänkte lastaren så flödade det på rätt friskt i t-kopplingen och hade jag haft locket på så hade det blivit ett visst tryck där. Sedan är det så att locket är borrat med 2mm borr för att avluftningen ska va kvar, om jag då har en massa tryck lär ju hydrauloljan spruta ut där. Så jag tänker att jag borrar upp T-kopplingen till samma diameter som slangen så bor jag inte ha några problem och mindre spill ur locket


Självklart ska du ta bort strypningar i returflödet :thumme:

men "flödar rätt friskt" i en öppet T-koppling lät konstigt, kan vi lägga lite tid på just returflöde / tryck ? osäkerhet är olämpligt, då är det bättre att ha koll.

En T-koppling är faktiskt väldigt jobbig i det här sammanhanget, naturlagarna strävar mot varandra, oljeflödet kommer från sidan och splittras mot bakväggen, vid extraolja (sänkning) är det luftöverskott som strävar efter utjämning, luftmängden ska genom oljeflödet upp till locket, dvs, du kommer att få en fuktig bakända.

Vid sänkning av lastaren har du två kolvdiametrar med olja / tid (att sänka lastaren) + oljepumpens "trycklösa" momentana rundpumpningsflöde, mängden från pumpen är beroende på motorvarvtalet, har dessa pumpar någonsin gett 24 liter / minut så borde det vara vid pumpens fulla varvtal, kommer du dit med din motors varvtal ?

i vilket fall som helst har du inte 24l/min X 2 (+ 2 enkelverkande cylindrar i sänkläge) när överströmmaren öppnar eftersom det trycklösa rundpumpningsflödet redan har slutat innan ventilen öppnar och på något vis ska en sliten kugghjulspump ge mindre flöde vid 110bars öppningstryck.

Även med ventilationslocket på T-röret kommer du att få en tryckhöjning OM du är i sänkning på någon cylinder, sätt på locket innan du provkör :)

Gör en ny plugg (lock) med plats för fingraderad manometer så ser du tryckhöjningen utan oljespill.

Tidsaspekten är viktig också, med blockerad ventil, blir pumpen permanent överhettad förr eller senare eftersom det saknas kylflöde, om vi nu säger att returtrycket är 50 bar (på grund av strypning i T-röret) så har du inte ens kommit upp i pumpens arbetstryck.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#18 » 07:09:20, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Marcustjernstrom skrev: Okej, skönt att höra, men jag vill ha så fritt flöde som möjligt IAF, när jag sänkte lastaren så flödade det på rätt friskt i t-kopplingen och hade jag haft locket på så hade det blivit ett visst tryck där. Sedan är det så att locket är borrat med 2mm borr för att avluftningen ska va kvar, om jag då har en massa tryck lär ju hydrauloljan spruta ut där. Så jag tänker att jag borrar upp T-kopplingen till samma diameter som slangen så bor jag inte ha några problem och mindre spill ur locket


Självklart ska du ta bort strypningar i returflödet :thumme:

men "flödar rätt friskt" i en öppet T-koppling lät konstigt, kan vi lägga lite tid på just returflöde / tryck ? osäkerhet är olämpligt, då är det bättre att ha koll.

En T-koppling är faktiskt väldigt jobbig i det här sammanhanget, naturlagarna strävar mot varandra, oljeflödet kommer från sidan och splittras mot bakväggen, vid extraolja (sänkning) är det luftöverskott som strävar efter utjämning, luftmängden ska genom oljeflödet upp till locket, dvs, du kommer att få en fuktig bakända.

Vid sänkning av lastaren har du två kolvdiametrar med olja / tid (att sänka lastaren) + oljepumpens "trycklösa" momentana rundpumpningsflöde, mängden från pumpen är beroende på motorvarvtalet, har dessa pumpar någonsin gett 24 liter / minut så borde det vara vid pumpens fulla varvtal, kommer du dit med din motors varvtal ?

i vilket fall som helst har du inte 24l/min X 2 (+ 2 enkelverkande cylindrar i sänkläge) när överströmmaren öppnar eftersom det trycklösa rundpumpningsflödet redan har slutat innan ventilen öppnar och på något vis ska en sliten kugghjulspump ge mindre flöde vid 110bars öppningstryck.

Även med ventilationslocket på T-röret kommer du att få en tryckhöjning OM du är i sänkning på någon cylinder, sätt på locket innan du provkör :)

Gör en ny plugg (lock) med plats för fingraderad manometer så ser du tryckhöjningen utan oljespill.

Tidsaspekten är viktig också, med blockerad ventil, blir pumpen permanent överhettad förr eller senare eftersom det saknas kylflöde, om vi nu säger att returtrycket är 50 bar (på grund av strypning i T-röret) så har du inte ens kommit upp i pumpens arbetstryck.
Tack för att du reser ut detta för mig. Jag, menade så bra flöde som möjligt i T-korset var det jag ville uppnå. Men som du skriver, vid sänkningen är det massor med extraolja och jag kommer att få ett övertryck hur jag än gör. Jag hade inte riktigt koll på det innan, men skönt att göra att pumpen inte kommer ta stryk av det. Men om man inte höjer och sänker allt för mkt så kanske trycket hinner lägga sig mellan hiss/sänk och pumpen hinner kyla lite?

Igen, tack för att du redde ut detta!

Mvh

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Michael Meier

#19 » 07:14:20, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tänkt att överströmningsventilen enbart ska jobba när pumpflödet är blockerat av ventilslid och hydraulkolvarna står still.

under normalt arbete kyler oljan som går genom pumpen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#20 » 07:17:41, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det är tänkt att överströmningsventilen enbart ska jobba när pumpflödet är blockerat av ventilslid och hydraulkolvarna står still.

under normalt arbete kyler oljan som går genom pumpen.
Visst det ja. Ja såklart då är det då ingen fara med lite övertryck i returen, det byggs ju på inget sätt på ovanpå arbetstrycket. Ja förutom att pumpen inte kyls bär den är under tryck dvs.

Kanon info!

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Michael Meier

#21 » 07:24:45, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast flöde genom pumpen har vi under tryck också .. :mrgreen:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#22 » 07:26:50, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Fast flöde genom pumpen har vi under tryck också .. :mrgreen:
Jo, jag tänker bara att den skapar värme när den bygger tryck, även om den samtidigt har ett flöde :)

Sent from my AC2003 using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

bonnen513

#23 » 07:43:49, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det känns som det blir svårt med avluftningen där
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#24 » 11:47:32, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Men det känns som det blir svårt med avluftningen där
Ja, som sagt så kommer det nog att rinna över lite ibland. Eg. så skulle man ju behöva ha inkommande olja i en annan ingång än avluftningen. Men det är väl såhär man gör på gamla traktorer ofta?

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#25 » 13:42:24, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Men det känns som det blir svårt med avluftningen där
Såhär ser det ut när man sänker... Helt omöjligt. Men jag förstår inte hur andra med retur i påfyllningslocket gör? Vart har dom sin aluftnign? Var inne på att man kunde leda bort den en bit men känns som att det inte eller problemet. Ska man borra hål i själva ryggsäcken vid sidan om och köra ett tätt lock istället? Måste lösa detta nu idag eller imorgon! Bild

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

bonnen513

#26 » 21:24:21, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog ett bättre ställe att leda in returen på.
Vad är det för plugg på höger sida?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#27 » 22:04:45, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Finns nog ett bättre ställe att leda in returen på.
Vad är det för plugg på höger sida?
Det är sugsilen, så kopplar man in där så renas inte oljan genom silen. Hittar ingen annan stans att koppla in den, så är i valet och kvalet att göra ett nytt lufthål. Först ett litet provisoriskt, sedan när jag byter oring på 3punkts-kolven, så tänkte jag bora in en M16 och installera en riktig avluftningsnippel som sitter på växellådor och dylikt.

Jaa, jag har svårt att hitta någon annat sätt att koppla in hydraulikreturen på denna klumpen, designen är ju trotts allt från tidigt 50-tal.

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

bonnen513

#28 » 22:12:42, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen avtappningsplugg?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#29 » 22:15:10, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:ingen avtappningsplugg?
Jo, i bakkant längst ner, men både nivåplig och avtapp är ju vesäntlogt mkt mindre än returslangen, och än mindre med en adapter inskruvad, lär bli ett stadigt mottryck tänker jag?


Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.

Marcustjernstrom (trådstartaren)

#30 » 22:18:12, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:ingen avtappningsplugg?
Tänker en sådan nergängad högst upp på klumpen på lämplig plats. Bild

Sent from my AC2003 using Tapatalk
Marcustjernstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:34, 09-11-2016
Ort: Stockholm, umeå.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -57 MILITÄR, Grolle fe20, Case jx80, Stihl 064, Hydrovåg.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se