Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Byta styrcylinder Volvo BM T650

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Mek72 (trådstartaren)

#1 » 19:16:46, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi har en Volvo BM T650 som läcker servo-olja och vad jag kan se verkar det som att det är styrcylindern som läcker.
Är det krångligt att ta isär den och byta packningar?
Något jag behöver tänka på? Något specialverktyg?

Tacksam för tips!

//Mattias
Mek72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:49, 27-05-2015
Ort: Vedum, Vara
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bmi430

#2 » 20:06:36, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har motsvarande problem på vår bm 700. Har tänkt ge mig på detta, men på något sätt kommer det hela tiden saker emellan.

Vet inte hur man länkar till en annan tråd, men du kan ju iaf kika på tråden "Hydraulcylinder servo BM 700".

Om du ger dig på att skruva loss cylindern får du väldigt gärna ta lite bilder och beskriva hur du gjort (och hur du skulle göra nästa gång). Det är inte mycket utrymme kring den där cylindern.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mek72 (trådstartaren)

#3 » 20:33:59, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag beställt reparationssats och nytt filter så nu gäller det bara att ta tag i detta! Troligen till helgen...

Återkommer med bilder och beskrivning!

1 person gillar det här inlägget.
Mek72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:49, 27-05-2015
Ort: Vedum, Vara
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrKekko

#4 » 21:05:15, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inom en förhoppningsvis snart framtid byta tätningar på en BM700. Tror det var jag som skrev hur man fick bort cylindern eftersom det har jag gjort en gång. Men har kollat och tror och hoppas att tätningarna går att byta utan att ta ner cylindern utan att det ska gå dra ut kolvstången på plats. Är motorklubbens traktor jag är och skruvar i så jag har inte traktorn i närheten. Tror att det ska gå om man tar ut främre tappen och svänger undan hjulen. Det är en skruvad gavel med en låsning innanför så det bör gå ganska lätt att få bort. Har nyss bytt tätningar till lastaren på min BM4200a och dom är då gjord så.
Men hinner någon av er byta före mig så ser jag gärna någon bild och en förklaring på hur det ska göras.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

bmi430

#5 » 18:13:05, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mek72 skrev:Nu har jag beställt reparationssats och nytt filter så nu gäller det bara att ta tag i detta! Troligen till helgen...

Återkommer med bilder och beskrivning!


Hur har det gått för dig? Har du gett dig på cylindern eller har du liksom jag en massa annat som tränger sig före på att-göra-listan?

Jag har också en packningssats som väntar, det är bara nedplockningen som måste bli gjord. Vi får se vem som hinner först.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKekko

#6 » 05:55:47, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:
Mek72 skrev:Nu har jag beställt reparationssats och nytt filter så nu gäller det bara att ta tag i detta! Troligen till helgen...

Återkommer med bilder och beskrivning!


Hur har det gått för dig? Har du gett dig på cylindern eller har du liksom jag en massa annat som tränger sig före på att-göra-listan?

Jag har också en packningssats som väntar, det är bara nedplockningen som måste bli gjord. Vi får se vem som hinner först.


Har haft en massa annat så har inte hunnit ta mej för det än. Men nu ligger det ganska högt upp på att-göra-listan! Får se om jag hinner i helgen, annars kanske det blir nästa helg. Eller helgen efter det. Eller helgen efter det. O.s.v.....

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

Mek72 (trådstartaren)

#7 » 15:55:54, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har plockat ner den och packat om den. Men är inte monterad ännu.

Innan jag började pallade jag upp så att framhjulen går fritt från marken.

Demonteringen blev i nästan enligt verkstadshanboken dvs.

1. Ställ styrhjulen med fullt rattutslag till vänster. Ta bort främre tappens låsring.
2. Ställ styrhjulen till höger och driv ut tappen. Ta vara på distansringarna.
3. Lossa styrcylinderns oljeslangar i skarven vid motorns högra sida. Detta funkade inte för mej då det var för svårt att komma åt skarven. Kråkfot kanske underlättar...

Sen gjorde jag i följande ordning:

3. Lossa främre oljeslangen.
4. Skruva bort bakre smörjnipplen
5. Lossa styrcylinderns fäste något från rambalken.
6. Lossade sen bakre slangen ovanifrån.
7. Skruva loss fästet och plocka ut hela paketet bakåt.

Jag får återkomma om detta var rätt väg att gå när jag monterat tillbaka den.

2 personer gillar det här inlägget.
Mek72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:49, 27-05-2015
Ort: Vedum, Vara
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrKekko

#8 » 16:58:06, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft lös cylindern förut och hade stora problem att få lös oljeslangarna. Tror det slutade med att jag lossade fästet så fick det följa med.

Bytte tätningar idag jag också. Men jag bytte på plats. Gick bra förutom att det var lite trixigt att få bort låsringen. Det är ganska trångt. Och att jag drog av tre av M5 skruvarna till kolven.
Kom ihåg när du sätter ihop att det ska sitta distanser mellan kolvöronen och tapparna. Om du inte såg dom när du lossade cylindern.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

bmi430

#9 » 13:36:41, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det bara jag kvar... Ni får jättegärna posta några bilder också om ni ids. Både själva fästet och hur ni gjort för att lossa slangarna skulle vara intressant att se.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430

#10 » 13:23:54, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag legat på rygg under traktorn och brottats med bakre fästet i en timme utan framgång. När man har lossat fästjärnet från ramen är det ändå inte nog med plats för att kunna få fram tappen pga röret och hydraulslangen som går där. Visst är det så att den tappen ska knackas ut uppåt? Jag var kanske för försiktig, men det kändes som att det började bli risk för skada på rör och slang om jag skulle bända mer än jag gjorde. Har ni några tips?

Främre fästet däremot bjöd inte något motstånd, dock saknades distansringarna som du fotat, så någon mindre noggrann mekaniker har varit där någon gång under traktorns 40 åriga liv.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430

#11 » 13:28:52, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKekko skrev:Jag har haft lös cylindern förut och hade stora problem att få lös oljeslangarna. Tror det slutade med att jag lossade fästet så fick det följa med.

Bytte tätningar idag jag också. Men jag bytte på plats. Gick bra förutom att det var lite trixigt att få bort låsringen. Det är ganska trångt. Och att jag drog av tre av M5 skruvarna till kolven.
Kom ihåg när du sätter ihop att det ska sitta distanser mellan kolvöronen och tapparna. Om du inte såg dom när du lossade cylindern.
Bild


Menar du att du lyckades få loss kolvstången utan att lossa det bakre fästet? Imponerande i så fall. Är detta en metod du rekommenderar eller är det bättre att följa VHBn?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKekko

#12 » 14:17:11, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappen ska uppåt. Ser lika ut som den främre tappen. Visst har du tagit bort låsringen i underkant på tappen? Den jag skruvade i hade någon tidigare monterat tappen underifrån och låst den med en svetsloppa som hade släppt och tappen åkt ur halvt, vilket medförde ett visst rattglapp.....

Jo jag lät röret sitta kvar och tog ut kolvstången framåt. Det var lite trångt att komma åt alla skruvar och den främre slangen måste skruvas lös.Den sitter skruvad i kolven. Den bakre slangen lossade jag bara på så luft och oljan kunde ta sig ut vid demontering och montering. Sen höll jag väl på i en halvtimme-timme för att få lös låsringen som sitter i cylinderröret. Men jag vet vilket h-vete det var med den övriga skruvningen med bakre fästet och slangarna så jag tycker att det var värt den tiden. Blev lite extra skruvning för mig när jag skulle dit med främre slangen för den hade vridit sig sist jag skruvade och hade bort fästet till slangarna så jag fick lossa fästet och vrida om slangen så den gick att montera.

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

bmi430

#13 » 18:59:37, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar! På den främre tappen satt det en låsring som var lätt att ta bort, men på den bakre tror jag inte att det satt någon ring. Försökte knacka sprinten uppåt men det var något som tog emot. Ska överväga din variant att låta bakre fästet sitta. Den främre hydraulslangen kommer man ju lätt åt på undersidan av kolven, men anslutningen för den bakre slangen kunde jag inte se vilket ju kan bli ett problem.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrKekko

#14 » 05:22:07, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer åt att lossa lite på den bakre slangen uppifrån just framför oljefiltret. Med en hylsa och förlängare så gick den lossa lite grann. Men lossa inte för mycket så du skruvar ur banjoskruven. Gör du det måste du nog ner med cylindern för att få dit slangen igen. Den går nästan inte se, men man känner vart den sitter.

1 person gillar det här inlägget.
MrKekko
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:00, 07-12-2009
Ort: Robertsfors, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM4200, Case-IH 5140, EC25, Valmet 500, T22

Mek72 (trådstartaren)

#15 » 19:49:42, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä! Styrcylindern va ingen rolig historia!

Jag lyckades få ut den med fästet på.
Lossade först bakre smörjnipplen, sen lirka jag hela paketet framåt samtidigt som jag vred ur fästet motsols. Sen gick det att plocka ur paket bakåt.

Det gick hyggligt att montera tillbaka den, men som sagt pilligt att skruva tillbaka bakre slangen i blindo.

Ett tips sen är att kolla så att distanserna till kolvöronen löper på tapparna före montering.
Jag hade det jävligt med att få i främre tappen. Svårt nog att få dit distanserna. Sen fick jag inte igenom tappen och höll på att få ett bryt.

Släppte på allt och såg att distanserna var lite jackade i kanten. Fixade detta med lite smärgelduk sen gick det nästan som en dans!

Hoppas jag slipper göra om detta!!!

1 person gillar det här inlägget.
Mek72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:49, 27-05-2015
Ort: Vedum, Vara
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se