Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Seriekoppling av ventilpaket, retur av olja

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#1 » 08:34:26, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kunniga, jag ska montera nytt ventilpaket till lastaren på min Zetor8045. Lyften till lastaren har tidigare tagits ut via tipputtaget och tilten via ett annat ventilpaket bak i hytten vilket varit lite knöligt. Det nya har då serienippel som jag då kopplar in på det befintliga bak i hytten då jag gärna vill behålla dubbelverkande uttag bak. Frågan jag har är om retur(tank) på det nya och retur(tank) på befintligt helt enkelt bara t-as ihop och leds till tank? - vilket i detta fall är växellådan.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045



mccormic

#2 » 09:17:00, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya paket Retur/tank = serienippel ska till p på det gamla/befintliga paket bak och det befintliga till retur/vxl låda som redan är
Det ska kopplas i serie

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Jac

#3 » 10:07:52, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalle Gustafsson skrev: Frågan jag har är om retur(tank) på det nya och retur(tank) på befintligt helt enkelt bara t-as ihop och leds till tank? - vilket i detta fall är växellådan.


Ja, det går bra att T'a ihop dom som ska till tank. Det bästa är dock att få in returen under tankytan om det är möjligt för att den inte ska dra med sig luft.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mccormic

#4 » 10:18:20, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Kalle Gustafsson skrev: Frågan jag har är om retur(tank) på det nya och retur(tank) på befintligt helt enkelt bara t-as ihop och leds till tank? - vilket i detta fall är växellådan.


Ja, det går bra att T'a ihop dom som ska till tank. Det bästa är dock att få in returen under tankytan om det är möjligt för att den inte ska dra med sig luft.
Är paketet bak orginal traktorns paket?
Isåfall ska serienippel bort och lastarpaket t till tank och man kan t retur.
Men om paket som du nu använt till lastare är ett extra eftermonterat paket ska du använda serienippel och kopplas i serie med det paket du ska montera dit

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#5 » 11:09:14, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det original ventilpaket bak, sitter på höger sida snett bakom stolen. dock om jag ser på slangdragningen så verkar det eftermonterat......
Nu tas oljan till lyft från tipputtaget (cylindrarna är dubbelverkande men kopplat enkelverkande). Nu kommer jag få dem dubbelverkande med nytt ventilpaket.

Har jag fattat det rätt :snow: Från nya paketet tar jag tryck(serienippel) till bakre paketets tryckingång och från den utgången till traktorns "egen" hydraulik.
Retur kopplas ihop från de bägges tankutgång och leds in till växellådan.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

mccormic

#6 » 11:35:58, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du riktigt har förstått rätt.
Det gamla paket som du har använt till
lastare har troligtvis tryck från pump och om du ska ha nya paket med serienippel måste du flytta tryckslang/rör till det paket P (1 paket ) i serie, därefter på serienippel går tryck vidare till det andra paket P ingång & T utgång 1 paket i aerie använder 2:ans paket till retur/tank

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#7 » 12:16:35, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var kanske lite otydlig. Lastaren har manövrerats med två uttag från olika ställen. Lyft från tipputtag och tilt från ett annat dubbelverkande paket. Nu tänker jag ta tryck till nya ventilpaketet direkt från pumpen. Därefter i serie som du säger. På det viset kan jag behålla tipputtaget till just tippvagn eller nåt annat, och det dubbelverkande till ytterligare ändamål.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se