Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Trepunktslyften avlastar ej, Ford 5000

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

achedlund (trådstartaren)

#1 » 17:27:52, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har en Ford 5000 som krånglar med trepunktslyften. Det som händer är att den ej avlastar i toppläge. Han lyfter utan problem men har man spaken i toppläge i kvadranten så avlastar inte lyften utan den går hela tiden mot pumpens överströmmare.
Sänker jag spaken ca 5 cm så slutar den. Detta är oavsett om jag har den i positionsreglering eller dragkraftsreglering.

För ca 3 år sedan bytte jag hydraulpump då den gamla var helt skrot. Jag bytte även ut en hel del delar till pto:n inklusive lamellerna som var nerslitna. Kan inte minnas att lyften gjorde likadant innan bytet men minnet kan svika där.

Det jag gjort nu är att ta ur lyften igen och ställa in den enligt verkstadshandboken. Tänkte att nu är saken biff och skruvade ihop den men den var likadan. Rev isär den nu igen och tänkte att det är avlastningsventilen som fastnat och det kanske det kan ha varit men då satt den sannerligen inte hårt. Har tagit isär den och jag hittar ingen uppenbart fel där, inget smuts och o-ringen på ventilen ser ok ut.

Tacksam för tips eller förslag på vad det kan vara!
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.



jcb3cx

#2 » 21:36:39, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei ,
Det kan ikke være slik at løftarmene har havnet i feil posisjon slik at krokløftet strever imot ventilen?
Det har du sikkert koll på :thumme:
Helsing Jcb
jcb3cx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:27, 16-09-2010
Ort: Melhus
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford traktorer, Jcb traktorgraver ,
kobelco sk10

bonnen513

#3 » 07:09:23, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaken går för långt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

achedlund (trådstartaren)

#4 » 09:00:32, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jcb3cx skrev:Hei ,
Det kan ikke være slik at løftarmene har havnet i feil posisjon slik at krokløftet strever imot ventilen?
Det har du sikkert koll på :thumme:
Helsing Jcb


Jo, jag har kontrollerat att allt sitter rätt. :thumme:

bonnen513 skrev:Spaken går för långt


Spaken kan ju inte riktigt gå längre än kvadranten och i och med att jag justerat ändlägena enligt boken borde det stämma.

Jag skall dock säga att jag tror jag vet vart felet sitter.
Efter att jag hade skrivit här gick jag och satte mig på dass och det är ju där man verkligen hinner fundera.
När jag köpte traktorn så fick tipputtaget tryck när spaken var i topp oavsett hur väljarventilen stod.
Såg då att uttaget var kopplat till "fel" port så jag flyttade den till den position som den skall ha och pluggade den andra ( :klia: ).
Provade traktorn och jovisst, nu fungerade tipputtaget och lyftarmarna som dom skulle.
Jag skrev ju att jag inte märkte att den gjort såhär innan pumpbytet, det har den givetvis gjort men pumpen var ju så slut så den levererade ju knappt tryck.
Nu till det "andra" tipputtaget, det inser jag nu är en efterkonstruktion av någon då det uttaget inte finns i "hydraullocket" original.
I och med att jag bara pluggade det så blir det ju fortfarande tryck bakom pluggen, samma tryck som var innan givetvis vilket jag inte tänkte på. :ohnej:
Då tidigare pumpen var så dålig märkte jag inte av det förrän vi bytt pump.

Skall ut och kolla vad jag hittar och återkommer med vilka fynd som görs.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

achedlund (trådstartaren)

#5 » 17:54:26, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får revidera mina tankar här än en gång.
I den ena porten skall det ju vara tryck när hydraularmarna är i topp. Den andra är ju kopplad till väljarventilen.
Den "hemmagjorda" porten i locket var bara en retur.

Tog isär avlastningsventilen igen och när jag än en gång löpte med fingret runt oringen upptäckte jag att den var kluven.
YES!, tänkte jag, nu är det löst. Satte ihop den igen, tillbaka med lyften och startar upp.
Ingen skillnad.. :sad:

Får lyfta upp den igen och göra om justeringarna igen. Vet inte vad annat det kan vara..
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se