Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Död hydraulik i en deutz 5006

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

flightace (trådstartaren)

#1 » 15:05:13, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrauliken e stendöd,oljan var som colasås men bytt nu och vi har haft av locket under sätet och tömt oljan och sköljt rent samt lossat bottenpluggen vid bakaxeln under,konstigt nog verkar det inte finnas förbindelse mellan dom två så oljan i "cylinderhuset"för armarna rinner ner i bakkroppen? alltså inte växellådan nu,,så vi har det på det klara,,den e separat och ska ha växelolja,ur botten pluggen rann ur ca 15 liter plus ca 5 liter till fanns under sätet,nu när vi återfyllt så rinner inte oljan fram till pumpen eller ner i kroppen heller verkar det som,,fick i ca 10 liter sen rann det över,i sugledningen till pumpen sitter en plastventil typ backventil så att oljan inte rinner fram i röret till pumpen beror nog på det,ska väl till ett vist undertryck för och få den att öppna,vi trycksatte med luft kroppen för och se om den öppnade men för mycket luft pyser ur och pumpen verkar inte vilja suga såpass att den tar till sig oljan,så min fråga nu då,,finns det ingen förbindelse mellan övre oljebehållare och nedre kroppen? är det separata oljebehållare utan samverkan?sitter nån på nån manual till den eller vet var man hittar utan att pröjsa massa för det och vänta på snigelpost?
den ventilen som känns typ som en pingisboll i ett rör,,,hur segt ska den öppna?den känns nästan överflödig,,vad har den för praktisk funktion förutom att aggera backventil i sugröret`?

Jag och ägaren står lite konfunderade över den här maskinen nu,,vi börjar tro att pumpen gått,,men om oljan inte ens vill rinna till hur ska man då veta eller felsöka? systemtrycksventiler med mera är kollade och filter bytt.
Mvh Snart flintskallige Toni
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare



ashg

#2 » 15:49:27, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen förbindelse mellan hudraultanken under stolen och bakkroppen. Man får suga ur hydraultanken genom påfyllningen eller öppna locket. Min 5206 var död i hydrauliken efter oljebyte(demonterade hela lyften för att komma in i bakkroppen och laga pto) men vaknade efter att jag rattat med ratten då servostyrningen prioriteras före lyften. Det sitter en sugsil i främre vänstra hörnet i hydraultanken men nån pingisboll var det inte i min.. Finns bilder i min tråd om min 5206.
/Andreas i Knivsta
Fråga mej om: Militära bandvagnar och terrängbilar. Audi 80 85-86
ashg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:16:15, 28-07-2018
Ort: Knivsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusom tea20
Deutz 5206

flightace (trådstartaren)

#3 » 18:34:53, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vi trodde var en typ flottör eller pingisboll som jag beskrev det visade sig vara en stor jäkla gummibussning typ sådan som sitter på stötdämpare till bil som delat sig och sugits upp i sugsilen,,att det var en sil där hade vi såklart missat men hade på känn att nått lurt var på gång där eftersom ingen olja kom i röret fram till pumpen,så vi sög ur all olja igen och tog lös silen och den var så full i slem sågspån och bös från den där gummigrejjan som var halvt upplöst så den var helt tät,,att det inte var förbindelse mellan övre och undre kom vi fram till med tryckluften,när vi blåste i påfyllningen till växellådan kom det ju luft ur bottenpluggen,,då kopåplade det i skallen,,nu går traktorn som den gjorde när den köptes för 49 år sen,,han hade på den tiden alldrig bytt nån olja mer än i motorn,,så det var dax nu kan man säga,,,,,

Tack hare gött!! Toni

3 personer gillar det här inlägget.
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se