Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulik Jimna 254

81 inlägg • Sida 1 av 6
Hydraulik i traktorer

toker (trådstartaren)

#1 » 18:29:56, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en kina traktor Jimna 254 ska väl ha den till att skotta gården samt ev koppla kranman driven atv vagn efter på sikt. Traktorn startade inte vid köp så blev lite grisen i säcken men priset var ok och nu startar traktorn bra och hytt med riktigt snabb och bra värme i. Men naturligtvis finns det en hel del småsaker som behöver fixas till och så en lite större grej reglaget till lastaren är dels väldigt okänsligt vilket jag nog kan leva med och vilket delvis beror på att den går väldigt snabbt men själva lyft funktionen går inte tillbaka till 0 läge av sig själv vilket tilten gör. Reglager är vire styrt och på själva handtaget till tilten sitter fjädrar som håller spaken i 0 läge och sen rev jag bort koppen på hydraul paketet och där sitter 1 fjäder på tilten men fjädern på lyften var dels i stort sett av och sen så saknas själva låsningen mot sliden. Men hur är det tänkt fungera fjädern trycker ju bara åt ena hållet gör hydraul trycket att den går tillbaka själv åt andra hållet eller ? En lösning på sikt är ju att byta själva paketet mot nytt för jag behöver om jag ska köra kranvagn med drift och ramstyrning köpa ett till 3 vägs paket så då kan jag kanske köpa ett nytt 2 vägs till lastaren och koppla 3 vägs i serie. Lägger in bild på paketet en nödlösning önskas så länge och gärna tips på lastarpaket till bra pris och tror jag vill ha ett med spakarna direkt på paketet så jag slipper vire.
Bild
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 19:03:24, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till traktorn. Lite mer bilder på traktorn önskas! Om den inte har en fjäder på undersidan med motsvarande kraft på undersidan så kan det nog sitta en fjäder till i locket?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

toker (trådstartaren)

#3 » 19:20:35, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På undersidan sticker sliderna ner och sen sitter viren fast där via en led men det funkar ok på tilten men kanske beror på att det sitter fjäder i reglaget som för det tillbaka till mitten. Kollade lite på ebay efter reglage och det finns ju billiga men är dom av samma kvalite som det jag har hittade tex https://www.ebay.com/itm/304090196107?_ ... %3A2047675
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#4 » 20:08:04, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulventiler har oftast bara en fjäder som är dubbelverkande.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker (trådstartaren)

#5 » 20:38:02, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo har kollat på lite bilder och alla har bara 1 fjäder möjligt min är dubbelverkande också och tror jag är inne på att köra som det är till våren och sen byta paket till nytt och montera ett till i bakre delen av traktorn i serie med det främre då kan jag koppla vagnens ramstyrning och drift via det och ta returen från det paketet till paketet som hör till kranen för det sista behöver väl inte ha serienippel och extra retur endast de 2 första om jag fattat rätt. Har ju läst en del om krypspår och liknande okänsliga paket men hur dåligt kan det bli ? Kollade lite hos min hovleverantör flowfit dom har ju en del till bra pris men det blir väl tull numera. Skulle tex det här paketet funka med flytläges slid och koordinat spak.
https://www.flowfitonline.com/direction ... lock-valve
https://www.flowfitonline.com/direction ... q45-valves
https://www.flowfitonline.com/direction ... q45-valves
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#6 » 20:40:20, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg dom hade mera grejer dom brukar vara hjälpsamma vid affär men vill inte bråka med dom eftersom det inte ska köpas nu och kan lika gärna handla på annat ställe om ni har tips. Behöver man en sån här också.
https://www.flowfitonline.com/direction ... q45-valves
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 21:05:02, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag har läst nånstans på forumet om nån BM 500 eller nåt som fick en Galtech ventil till lastaren istället för maskinens egen ventil, nåt i den stilen. Blev tydligen en förbättring körbarhetsmässigt, fritt fram för den som klarar surfa fram den tråden. Flödeskurvor finns i databladet, vilket jag tolkar som att man har en produkt man inte skäms över iallafall.

Edit: fick en snilleblixt och sökte på Galtech bara i denna delen av forumet, ganska rätt hade jag: hakan_975 @ [Traktorer] Nybörjare i trubbel (BM 650 med ventilpaket för lastare)


Vet du flödet på pumpen? Antagligen gott innanför en 3/8" ventil, mindre existerar knappt som vanlig ventil.
I vanlig ordning vill jag nämna shockventiler, dom kan skydda lastaren i vissa lägen.
Denna ventilen är den ända riktiga lastarventilen jag har sett i 3/8" storlek, finns joystick att montera rätt på, flytläge och förberedd för shockventiler men kostar säkert lite mer: https://hydraulicsonline.com/product/wa ... ock-valve/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker (trådstartaren)

#8 » 21:27:50, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade och pumpen ska ge 28 liter vid 2000 rpm är det generellt bättre med stor ventil tänkte på känslan i reglage priset skiljer inte så mycket. Förstår att det finns fina reglage att köpa men det är en budget traktor så vill hålla ner priserna så får nog bli utan chockventiler men vill inte köpa skit heller lagomt är bäst. Sista länken jag la in är det så att spaken ska fastna i flytläge och sliden är väl för att få flytläge överhuvud taget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#9 » 02:17:54, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Best match ger bäst känsla. 3/8” är rätt storlek för dig, 1/2” blir för stort och ger sämre känsla.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

davidof

#10 » 04:46:25, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till traktorn , var det den i Sundsvall på blocket? Vad var felet till att den inte startade?
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

toker (trådstartaren)

#11 » 06:07:06, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde inte motorvärmare dåligt laddat batteri samt att lastarens hydraulik låg på så den orkade inte starta på grund av det startar direkt nu om man använder m värmare 30 min nu när det varit nån minus. Va du också intresserad av den ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

davidof

#12 » 06:13:42, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä inte tokintresserad.Har bara sett att den legat ute länge innan startproblemen. Var mest nyfiken på felet.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

mccormic

#13 » 09:54:34, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäder blir "dubbelverkande" i ock med att huven kåpan som sitter ovanpå blir ju ett mothåll, sök en fjäder så funkar det och centrerar spaken då du släpper den.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

toker (trådstartaren)

#14 » 11:48:45, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men fjädern går inte mot locket eller menar du jag ska montera 1 till fjäder.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#15 » 16:45:38, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i alla fall beställt 1 fjäder med samma mått som den som satt på tilten får se hur det kommer funka när den kommer hem. Såg att nuvarande reglage inte är inkopplat med serie nippel och så verkar kineserna göra dom har helt enkelt snabbkoppling på matarledningen som delas och där sätter man hydraulpaketet till lastaren tar man bort lastaren följer paketet normalt med och då ansluter man snabbkopplingarna med varandra så matarledningen till bakre hydrauliken fungerar. Hur som helst har väl nästan bestämt mig för ett nytt paket från flowfit till lastaren och ett extra paket bak i traktorn till kranvagnen om jag skulle köpa ett 4 vägs paket och nyttja 1 till ramstyrning 1 till drivrullar i resp ur och 1 till drift av drivrullar och den 4 kopplas till hydraulpaketet som hör till kranvagnen skulle det funka om man kopplar returen från vagnen direkt mot tank dvs fri retur kommer alltså spärra spaken vid körning av kran och enbart nyttja tryck från det ett 2 vägs uttag men gör det nått ? På så vis slipper jag byta kopplingar på traktorn och kopplar vagnen mot nånting som jag vet har bra flöde bakre delen av traktorn vet jag inte hur flödet är tycker lyftarmarna är lite långsamma samt att man måste koppla bort dom om man ska nyttja hydrauluttaget bak.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se